Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5dmkIII - Svårt att få skarpa bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

EmilSnabb

Medlem
Hej!
Köpte nyligen en begagnad 5d3:a och jag upplever svårigheter att få skarpa bilder, och jag behöver veta om det är mitt objektiv eller kameran det är fel på. Det objektiv jag använder är ett Canon 50mm/1.4. Somliga bilder blir väldigt skarpa medan 80% av bilderna jag tar är något oskarpa. Vad kan detta bero på?

Första bilden jag bifogar är ett exempel på vad jag menar med skarp bild, jag bifogar även en inzoomning för att visa på detaljer. Den andra bilden är vad de flesta bilder genererar ifråga om skärpa. Är detta vad jag kan vänta mig av min kombo?

Jag ska tillägga att objektivet köptes begagnat 2009.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Emil

Bilagor

• _D2A9164.jpg
    _D2A9164.jpg
    39 KB · Visningar: 109
  • 111.jpg
    111.jpg
    58.4 KB · Visningar: 100
  • _D2A9103.jpg
    _D2A9103.jpg
    44 KB · Visningar: 114
  • 222.jpg
    222.jpg
    38.3 KB · Visningar: 95
Jag tycker fokus ser ut att ligga framför näsan på andra, typ mitt på magen.

Du har inte mycket skärpedjup att spela på 1.4, det fungerar inte alltid att fokusera med mittpunkten och om-komponera. Dels roterar skärpeplanet med din kamerarotation och risken att man lutar sig lite frammåt eller bakåt är stor med.

Det är nog inga problem med kameran/objektivet, men skulle du vilja säkerställa det (och kanske kompensera i kamerahuset), fota en diagonal linjal eller måttband från stativ och se så fokus stämmer. Se typ näst längst ner här: http://www.photozone.de/canon_eos_ff/564-canon50f14ff?start=1

Du har inte mycket skärpedjup att spela på 1.4, det fungerar inte alltid att fokusera med mittpunkten och om-komponera. Dels roterar skärpeplanet med din kamerarotation och risken att man lutar sig lite frammåt eller bakåt är stor med.

Det är nog inga problem med kameran/objektivet, men skulle du vilja säkerställa det (och kanske kompensera i kamerahuset), fota en diagonal linjal eller måttband från stativ och se så fokus stämmer. Se typ näst längst ner här: http://www.photozone.de/canon_eos_ff/564-canon50f14ff?start=1

Här använde jag 3.2 i bländarvärde. Ska kolla upp länken!

Jag provade ditt råd och upplevde att jag behövde mikrojustera bakåt lite. Jag ska undersöka i eftermiddag och se om jag får bättre bilder.

Inser att tråden borde legat i Canon pro utrustning istället.

Upptäckte att tidigare ägaren hade ställt ned skärpan på alla färglägen. Ställde upp den och uppleve att det blev bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar