Annons

5D och damm på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter BKK

Ny medlem
Vissa forum nämner ovanligt mycket damm på 5d's sensor.
Är 5D ovanligt "dammsamlande" eller är inte mer än någon annan DSLR (utan anti-damm funktion)?
 
Jag har någonstans hört att Canons CMOS-sensor ska vara mindre dammsamlande än andra sensorer (vi bortser här från dammreduktion). Om detta stämmer vet jag dock inte.
MVH
/JK
 
Jag har ingen erfarenhet av andra Canon-modeller bortsett från 5D, men efter några månaders användande har det tillkommit ett fåtal dammprickar (är dock ganska säker på att några fanns där redan från början). Lätt som en plätt att klona bort, så en rengöring får nog vänta. Däremot brukar jag iaktta försiktighet vid gluggbyte, låter exempelvis inte kameran ligga "öppen" mer än absolut nödvändigt och kollar i förhand på objektivet så det inte bär med sig synliga dammkorn.
Men visst, jag lade också märke till att somliga hävdade att 5D är rena dammsugaren. Och det kanske den är beroende på hur "riskabla" miljöer man utsätter den för. För mig har det dock inte utvecklats till ett problem.
 
Jag tror att 5D liksom övriga FF kameror samlar mer damm än övriga 1.6x kameror, helt enkelt beroende på att sensorytan är mer än dubbelt så stor. Borde rimligtvis bli minst dubbelt så mycket partiklar som har möjlighet att samlas på ytan.
 
Helt klart är väl att gummituta/revaxörblåsa är den givna förstaåtgärden. Går inte det finns en handfull metoder (PecPads etc) som avhandlats i ett flertal trådar här om du söker på sensorrengöring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.