Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
24 konverteras till 25 (=2 x 25fps på tv) och känns närmare 24 än vad 30 gör.

Ser man inte skillnad på 24/25 och 30 så är det väl inget att bry sig om? jag ser inte skillnad på en mås och skata.
 
Går det att konvertera 5D2:ans film från 30fps till 24 eller 25 utan att det uppstår några problem? Vill folk ha 24/25 direkt i kameran bara för att slippa det extra konverterings-steget eller för att det inte blir rätt när man konverterar? Är det ljudsync som börjar strula?

Jag kan inte tänka mig att detta vore så uppmärksammat om det fanns något smärtfritt sätt att med bra resultat konvertera?

Upplys en som inte vet ett smack om video men vill lära sig!
 
Går det att konvertera 5D2:ans film från 30fps till 24 eller 25 utan att det uppstår några problem? Vill folk ha 24/25 direkt i kameran bara för att slippa det extra konverterings-steget eller för att det inte blir rätt när man konverterar? Är det ljudsync som börjar strula?

Jag kan inte tänka mig att detta vore så uppmärksammat om det fanns något smärtfritt sätt att med bra resultat konvertera?

Upplys en som inte vet ett smack om video men vill lära sig!

Jag har googlat runt men inte hittat någon konvertering från 30 till 24 eller 25 som inte hackar. Väntar med spänning på att någon säger "det är inga problem" och sen länkar till någon elakt dyr plugin till Adobe AfterFX eller liknande. Kan inte alls den digitala filmvärlden, men kommer dyka ner med huvudet före om detta löser sig.

Från 24 till 25 blir ju fint med tripletter av vissa subframes, men med visst ljudsynksproblem som dock är lätt åtgärdat i dagens digitala era. Från 30 till 25 - det är en hel del frames per sekund som ska plockas bort på något magiskt sätt utan att det syns...
 
Okej, tack. :)
Dyker hackandet upp för att "fel" frames försvinner i konverteringen?

Förmodar det. Om man bara bryskt plockar bort frames med jämna mellanrum hoppar det till. Dock ska tilläggas att det enda exempel jag hittat var på en 60i-film konverterad till 24p. Men det är nära nog.

Samtidigt fattar jag inte hur det funkar om man kopplar 5D2 till en vanlig TV med PAL (50hz = 2x25fps) och kollar?

Nä nu får någon videokunnig vakna och reda ut.
 
Senast ändrad:
Samtidigt fattar jag inte hur det funkar om man kopplar 5D2 till en vanlig TV med PAL (50hz = 2x25fps) och kollar?

Nä nu får någon videokunnig vakna och reda ut.

Alla tv-apparater som inte är sen stenåldern klarar av att visa både PAL och NTSC.

Men jag förstår fortfarande inte det där med dyrfilmsframerate, även om det är så att biofilmer på dvd är kodade i 25p så tar ju en dvd-spelare via scart och visar det i 50i och det ser inte knäppt ut i mina ögon?
 
Alla tv-apparater som inte är sen stenåldern klarar av att visa både PAL och NTSC.

Men jag förstår fortfarande inte det där med dyrfilmsframerate, även om det är så att biofilmer på dvd är kodade i 25p så tar ju en dvd-spelare via scart och visar det i 50i och det ser inte knäppt ut i mina ögon?

Kör du 25p på 50i så visas varje subframe 2 gånger. Hade varje subframe varit olika hade det sett lågbudget ut.

Har föressten ÄNTLIGEN hittat 30->25p exempel:

http://www.vimeo.com/2069928

Så satans synd att han inte lagt upp samma klipp i 30p oxå för jämförelse.

Rendrerat rakt av i Adobe After FX utan plugins what so ever genom frame interpolation.
 
konvertering 30 till 25 NTSC-Pal

Jag har googlat runt men inte hittat någon konvertering från 30 till 24 eller 25 som inte hackar. Väntar med spänning på att någon säger "det är inga problem" och sen länkar till någon elakt dyr plugin till Adobe AfterFX eller liknande. Kan inte alls den digitala filmvärlden, men kommer dyka ner med huvudet före om detta löser sig.

Från 24 till 25 blir ju fint med tripletter av vissa subframes, men med visst ljudsynksproblem som dock är lätt åtgärdat i dagens digitala era. Från 30 till 25 - det är en hel del frames per sekund som ska plockas bort på något magiskt sätt utan att det syns...


Procder konverterar enkelt och snabbt NTSC-PAL, Jag gjorde det ständigt med min förra videokamera som ar NTSC.
Frågan är om det behövs i nuläget eftersom i princip alla tv-apparater klarar båda formaten idag.
Har ej testat konvertering till 24 fps, men jag tänker mig att det går bra det med.
Problemet med 5d mark 2 filerna är vid redigering i native, alltså i originaformat. Det är ett komprimerat format AVHCD som kodas i h264. Även starkt presterande datorer har problem med hackighet.
Det enklaste i nuläget är att konvertera om till ett mer användbart format om man ska redigera filerna.
Premiere pro cs4 har en avhcd avkodare men hur bra den funkar är en annan femma.
gott nytt år
 
Fast det såg ju... inget vidare ut, om jag ska vara ärlig. ;)

Kolla hur vattnet rör sig i bakgrunden. Verkar onormalt. Då föredrar jag 30 fps.


/ Kiwi
 
Kör du 25p på 50i så visas varje subframe 2 gånger. Hade varje subframe varit olika hade det sett lågbudget ut.

Har föressten ÄNTLIGEN hittat 30->25p exempel:

http://www.vimeo.com/2069928

Så satans synd att han inte lagt upp samma klipp i 30p oxå för jämförelse.

Rendrerat rakt av i Adobe After FX utan plugins what so ever genom frame interpolation.

Men då är det väl egentligen 60i (och 50i) som ska se lågbudget ut och inte 30fps? Det är en väsentligt större skillnad på 60 mot 24 jämfört med 30 mot 24.
 
Men då är det väl egentligen 60i (och 50i) som ska se lågbudget ut och inte 30fps? Det är en väsentligt större skillnad på 60 mot 24 jämfört med 30 mot 24.

Ja, men 60i/50i/30p ser fortfarande inte alls ut som 24p.

Vill återigen lyfta fram att det jag menar med "lågbudget" är när man spelar in sånt som "brukar göras i 24/25fps" med t.ex 30p så ser det mest ut som att man inte har haft råd och hoppas att ingen skall märka = lågbudget.

Reviere-filmen t.ex tycker jag gör ont att se på. Så mycket slit, och så skriker det "att man inte hade råd" (fast i det fallet skulle det ju dema 5D2an). I mina ögon. Gymnasievideofilmsproduktion trots fina modeller, fint ljus, fina gluggar, make up, helikoptrar, nån slags bildmanus etc. Enbart pga 30p. Hade den gjorts i 60i hade det varit ännu värre, ja.
 
Är jag den ende som tycker att det ser bättre och mer naturligt ut med högre fps?
 
Är jag den ende som tycker att det ser bättre och mer naturligt ut med högre fps?

Är övertygad om att majoriteten håller med dig. Det är oerhört svårt att visa en ren jämförande test mellan äkta inspelad 24fps och samma snutt i t.ex 60i. Till det kommer så att "Det som är närmare det naturliga borde ju vara bättre". I många fall är det bättre - t.ex sportevenemang och snabba dataspel. Ju fler bilder per sekund, destå "bättre" eftersom det tillför ett faktiskt värde.

24fps är sämre på att återge verkligheten, men har istället den touch som blivit standard för en viss genre inom rörlig bild.

Här är ett litet exempel på andra som önskar att 5Dn hade 24p:

http://blog.vincentlaforet.com/2008...-reverie-now-available-for-download/#comments
 
Fast det såg ju... inget vidare ut, om jag ska vara ärlig. ;)

Kolla hur vattnet rör sig i bakgrunden. Verkar onormalt. Då föredrar jag 30 fps.


/ Kiwi

Det är nog inte neddragningen i fps som gör att vattnet ser "onormalt" ut. Jag ska försöka lägga ut bättre exempel snart.
 
Jag håller med om att det ser mer naturligt ut. Men inte bättre. Det är en suggestiv upplevelse. Min eskapistiska sida vill inte se något som är naturligt.

Håller med.

Före jul var jag hos några vänner och fick titta på "Toy Story 2" med deras barn. Jag hade bara sett ettan förut och undrade vad detta var för billig tv-producerat skräp. Det var inte manuset som jag tyckte var dåligt, bara animeringen som såg slarvig och billig ut.

När jag fick reda på att det var TS2, blev jag smått förbluffad. Hur kunde tvåan se sämre ut än ettan? Svaret låg i att deras tv hade inbyggd "utjämning". Den fyllde i de "filmrutor" som saknades för att ge insignalen en jämnare rörelse. Det fungerade säkert jättebra för sportevenemang och liknande, men för filmer såg det bara skräp ut.

I alla fall i mina ögon. Jag är så van vid att se filmer i "hackiga" 24p (även om det inte visas så på tv) och se tv-program i "jämnare" 50i, att jag inte gillar när det blir för mjukt.

Förmodligen blev jag skadad redan som liten. Då var det inga problem att se vad som var film och vad som var inspelat i en BBC-studio på 1970-talet.


/ Kiwi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.