ANNONS
Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste säga att jag inte blir riktigt klok på Canon support. Jag kontaktade Canon USA i början av september och frågade om man kunde styra bländaren under filmning och fick följande svar (även postat tidigare i en annan tråd):
When shooting a video with the EOS 5D Mark II, the aperture that is set on the camera by you or the camera itself before recording starts, will be locked in once recording has started.
Som vi alla vet stämmer inte detta, men jag ville avvakta till jag kunde testa detta själv innan jag kontaktade dem. Det har jag nu gjort och meddelat dem att det inte alls fungerar som de angav. Jag får då följande svar:
If you are in the Av shooting mode while filming movies and the aperture has been set then this aperture will remain consistent. It would be changed if the user changes it, but it should not on it's own. If you suspect that this camera may not be working properly based on comprehensive tests then we would recommend that you send it in to us for evaluation. We apologize for any inconvenience this causes you.
Av svaret att döma så tror alltså Canon att det går att styra bländaren, medan alla som har provat vet att det inte går. Det skulle väl förvisso kunna vara ett tecken på att de kommer rätta till detta i kommande firmewares eftersom det torde klassas som en bug. Men jag är verkligen förvånad över att de framhärdar och jag kommer inte skicka in min kamera till en verkstad.

Jag kan tillägga att jag har verifierat att det inte går genom att dels filma på samma ISO med 1/125 F4 samt 1/30 F9 samt olika ISO med 1/50 F1.4 och 1/50 F6.3. I båda testerna verkade kameran välja den största bländaren.

Köp en filmkamera så fungerar det nog skall ni se...Mobilkamera och DSLR är inte gjorda för detta s klart att det strular.

Köp en filmkamera så fungerar det nog skall ni se...Mobilkamera och DSLR är inte gjorda för detta s klart att det strular.

Så fort det kommer en filmkamera med småbildssensor, och som tar mina EOS-objektiv, för 23495kr så skall jag slå till. Det roliga är ju att 5D'n piskar alla Canons videokameror i dåligt ljus, när det gäller brusnivåer.

Så fort det kommer en filmkamera med småbildssensor, och som tar mina EOS-objektiv, för 23495kr så skall jag slå till. Det roliga är ju att 5D'n piskar alla Canons videokameror i dåligt ljus, när det gäller brusnivåer.

Precis, det känns som att det försvinner lite i debatten om bländarkontroll.

Nu har man sett musikvideor, nyhetsinslag och en riktig bilreklamfilm gjord med den här kameran, så det verkar helt patetiskt av Canon att kämpa emot och försöka bromsa utvecklingen med sina mjukvarubegränsningar.

Dom har kommit på hur bra kameran är på att filma, så nu försöker de begränsa användandet genom att helt enkelt strypa tillverkningstakten. Det är därför vi tvingas vänta på våra kameror... :)

/ Kiwi

Jag behöver lite hjälp med filmerna från 5D2. Jag har alltså en 5D2. Filmar i 1080, redigerar/klipper i premiere. Vill sedan kunna se filmerna med min playstation 3. Mitt första försök med att ta ut filmen i 1080p i form av mp4(h264) slutade med ett svar om att: "datatypen stöds inte". Filmen var ung 10 min lång och filen blev lite drygt 2 Gb stor. Var alltså tvungen att bränna dvdskivan i udf för att tillåta filstorleken(om det nu spelar någon roll). Men datatypen stöds inte säger ps3. Vad göra? Någon?

Jag behöver lite hjälp med filmerna från 5D2. Jag har alltså en 5D2. Filmar i 1080, redigerar/klipper i premiere. Vill sedan kunna se filmerna med min playstation 3. Mitt första försök med att ta ut filmen i 1080p i form av mp4(h264) slutade med ett svar om att: "datatypen stöds inte". Filmen var ung 10 min lång och filen blev lite drygt 2 Gb stor. Var alltså tvungen att bränna dvdskivan i udf för att tillåta filstorleken(om det nu spelar någon roll). Men datatypen stöds inte säger ps3. Vad göra? Någon?
Du kan konvertera till Mpeg 2 men då tappar du lite upplösnig, om det skulle spela roll. Mpg2 klarar PS3 fint men filerna blir stora.
Det ska gå med mpeg 4 också. Jag tror du är nära. Det räcker med att något inte stämmer i filens header.

Du kan konvertera till Mpeg 2 men då tappar du lite upplösnig, om det skulle spela roll. Mpg2 klarar PS3 fint men filerna blir stora.
Det ska gå med mpeg 4 också. Jag tror du är nära. Det räcker med att något inte stämmer i filens header.

Ja, alltså hela iden är ju att få ut det i 1080, så lägre upplösning känns ju som ett bottennapp... Jag har vart inne på playstations sida och läst och det står ju att den ska ta mp4 filer med avchd. Vilket, om jag inte missförstått premiere helt, är precis det jag får ut. Har nu testat med en mindre sekvens för att ta bort filstorleken som felkälla. Samma fel denna gången...

Edit:
Missförstod dig kanske. Du menar att jag ska testa att få ut 1080 i mpgeg2? Ja kanske ska testa det också, men jag vill ju gärna få ut den optimala lösningen/kvaliten...

Edit2:
Det lustiga är att ps3:an kan under information visa både bitrate och filformatinformation osv. Men ändå säger den att filtypen stöds inte...

Jerry, jag har tagit 5DMkII-filmer från nätet (eftersom jag ännu inte fått min kamera) och öppnat dom i Quicktime - därefter exporterat dom som MP4. Det tar nästan ingen tid och de funkar att spela finfint på min PS3:a.

Testa detta också. Visserligen kan Du inte redigera filmerna, men det är iaf ett första steg mot att se Dina filmer.

/ Kiwi

Jan jag tackar för inputen och som du säger, för att bara kunna testa så funkar det ju. Men det funkar såklart inget vidare i längden...måste ju kunna klippa och dona lite...

Nej, det är alldeles sant.

Jag tycker själv att PS3:an är lite väl känslig ibland. Jag har också varit med om att "allt" har varit rätt, men att jag ändå fått ett felmeddelande i ansiktet.

Själv använder jag Final Cut Pro när jag ska klippa film. Compressor (en del i programpaketet) brukar väldigt sällan fallera. Den spottar ut MP4-filer som om den inte hade gjort något annat.

Dock har jag en kollega som har Premiere Pro (tror det är CS3-versionen) på sin arbetsdator. Om Du, steg för steg, beskriver hur Du har gjort så ska jag få honom att se om det finns något som är missat.

/ Kiwi

Det verkar som det skulle kunna bero på ljudet. Kan bara välja aac ljud i premiere. Ps3:an vill väl ha ac3 om jag inte läser fel? Problemet är att det kostar några slantar att stoppa in en plugin för ac3 och det är ju inte säkert att det löser problemet... Har iallafall testat att ta ut grejorna via nero8 nu och det funkar bra. Men redigeringsverktyget i nero lämnar ju en del i övrigt att önska. Dessutom så hänger det sig med jämna mellanrum. Om det bara är allmänt buggigt eller om det beror på de stora filerna vet jag inte men det är otroligt irriterande iallafall. Har dock lyckats få ut ett resultat som jag är nöjd med och resultatet som sådant saknar inget jag hade haft tillgång till i premiere. Men vägen fram till slutresultatet blir mycket jobbigare. Dock ska nero ha credit för sin spelare i redigeringsprogrammet. Spelaren i Premiere suger. Den orkar inte mer än max några sekunder förrän det börjar haka upp sig. (Jag har inga problem att spela klippen i quicktime eller vlc normalt). I Nero hakar det upp sig ibland men ytterst sällan och nästan alltid i kombination med en stressande styrman bakom spakarna...Får se var det slutar, men just nu är jag inte särskilt imponerad av premiere iallafall, så det programmet blir det nog inte...Vad kostar final cut?

Kanske ska tillägga att Nero DENNA gången inte saknade något för slutresultatet. Men man kan inte ens lägga spår ovanpå varandra i Nero så det kommer garanterat komma tilfällen då det inte räcker till. Dessutom tar Nero ganska precis dubbelt så lång tid på sig att göra samma jobb som Premiere. Visst datorn sköter sig själv och kan stå över natten. Men hallå...2 timmar tar det att komprimera 12 minuter film...Kör man då 2 rundor för maximal kvalitet är man uppe i ca 4 timmar...:-(

RAW och video?

Det verkar ju finns en del kunskap om filmande med MkII i den här tråden, så jag hoppas på hjälp.

För mig som fotar under vattnet är justering av vitbalansen i efterhand galet bra. Raw-formatet istället för diafilm, innebar en revolution. Så snart jag bara får min kamera är tanken att den ska få jobba under ytan.

Frågan är då hur det blir med vitbalans när det gäller filmande. Till viss del går det att vitbalansera manuellt under dykning, men det måste då göras om så fort man byter djup. Hur bra går det att justera WB i efterhand. Lika bra som i RAW, halvdant som JPEG eller inte alls?

Det verkar ju finns en del kunskap om filmande med MkII i den här tråden, så jag hoppas på hjälp.

För mig som fotar under vattnet är justering av vitbalansen i efterhand galet bra. Raw-formatet istället för diafilm, innebar en revolution. Så snart jag bara får min kamera är tanken att den ska få jobba under ytan.

Frågan är då hur det blir med vitbalans när det gäller filmande. Till viss del går det att vitbalansera manuellt under dykning, men det måste då göras om så fort man byter djup. Hur bra går det att justera WB i efterhand. Lika bra som i RAW, halvdant som JPEG eller inte alls?

Det går inte lika bra som i RAW, det funkar ungefär som med Jpeg, fast det tar bra mycket längre tid. Beroende på vilket program du jobbar i för att redigera så måste du lägga på ett färgkorrigeringsfilter, i Final Cut Express som jag testat lite med så finns inget rent WBfilter utan man måste göra en RGB justering och sedan rendera om all film antingen direkt eller vid slutexportering. Och det tar sin lilla tid! (Beroende på dator såklart!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar