StefanN
Aktiv medlem
Jag måste säga att jag inte blir riktigt klok på Canon support. Jag kontaktade Canon USA i början av september och frågade om man kunde styra bländaren under filmning och fick följande svar (även postat tidigare i en annan tråd):
Jag kan tillägga att jag har verifierat att det inte går genom att dels filma på samma ISO med 1/125 F4 samt 1/30 F9 samt olika ISO med 1/50 F1.4 och 1/50 F6.3. I båda testerna verkade kameran välja den största bländaren.
Som vi alla vet stämmer inte detta, men jag ville avvakta till jag kunde testa detta själv innan jag kontaktade dem. Det har jag nu gjort och meddelat dem att det inte alls fungerar som de angav. Jag får då följande svar:When shooting a video with the EOS 5D Mark II, the aperture that is set on the camera by you or the camera itself before recording starts, will be locked in once recording has started.
Av svaret att döma så tror alltså Canon att det går att styra bländaren, medan alla som har provat vet att det inte går. Det skulle väl förvisso kunna vara ett tecken på att de kommer rätta till detta i kommande firmewares eftersom det torde klassas som en bug. Men jag är verkligen förvånad över att de framhärdar och jag kommer inte skicka in min kamera till en verkstad.If you are in the Av shooting mode while filming movies and the aperture has been set then this aperture will remain consistent. It would be changed if the user changes it, but it should not on it's own. If you suspect that this camera may not be working properly based on comprehensive tests then we would recommend that you send it in to us for evaluation. We apologize for any inconvenience this causes you.
Jag kan tillägga att jag har verifierat att det inte går genom att dels filma på samma ISO med 1/125 F4 samt 1/30 F9 samt olika ISO med 1/50 F1.4 och 1/50 F6.3. I båda testerna verkade kameran välja den största bländaren.