Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går inte lika bra som i RAW, det funkar ungefär som med Jpeg, fast det tar bra mycket längre tid. Beroende på vilket program du jobbar i för att redigera så måste du lägga på ett färgkorrigeringsfilter, i Final Cut Express som jag testat lite med så finns inget rent WBfilter utan man måste göra en RGB justering och sedan rendera om all film antingen direkt eller vid slutexportering. Och det tar sin lilla tid! (Beroende på dator såklart!)

Final Cut och åtta kärnor i datorn gör att det borde funka, men om det är som att jobba med jpeg blir det nog till att vitbalansera under ytan (och kanske även använda filter). Jag får väl återkomma och be om experthjälp när det blir dags att göra det skarpt.

Väldigt få kameror och program är tyvärr byggda för att användas i 50 000 Kelvin och mer...
 
Final Cut och åtta kärnor i datorn gör att det borde funka, men om det är som att jobba med jpeg blir det nog till att vitbalansera under ytan (och kanske även använda filter). Jag får väl återkomma och be om experthjälp när det blir dags att göra det skarpt.

Väldigt få kameror och program är tyvärr byggda för att användas i 50 000 Kelvin och mer...

Jag skulle gissa på att du sparar väldigt mycket tid på att försöka göra det mesta jobbet i kameran. Jag vill också ha åtta kärnor, jag har bara två.... :)
 
50'000K, är det längre synbart för ögonen? Det borde väl vara övervägande ultraviolett ljus då, eller har jag fel?
Isf kan man ju fråga om kameror filtrerar bort sådant.

Du har säkert rätt. Problemet för mig och andra uv-fotografer (under vattnet alltså, inte ultraviolett) är att ljuset är blåare än vad som är rimligt om man kommer ned en bit under vattnet. Om jag ska ändra vitbalansen i efterhand på en bild jag tagit på femton meters djup för att få bort det blå, räcker inte justeringsmöjligheterna i de flesta programmen till då de slutar vid 50 000 K.

För att lösa det kan man använda färgade filter vid exponeringen. Problemet som då uppstår är ju att man under hela det dyket måste fota/filma med filtret på. Det finns ingen möjlighet att fota en del i befintligt ljus, och en del i elbelysning. Ett I-landsproblem kanske, men ibland får man inte så många möjligheter, men vill ändå få så många olika bilder på samma dyk.

Med RAW går detta att lösa ned till 10 meters djup på ett bra sätt, men det det sket sig alltså när jag ska filma.

Nu är vi rätt långt från ursprungstrådens tanke, men det handlar fortfarande om att filma med MkII, så jag skäms inte så mycket.
 
Har varit upptagen med annat än filmredigering senaste dagarna ;-)... Men har nu konstaterat att det jag fick ut från nero var mpeg2 fast i fullhd då. Har gjort en omväg om cyberlinks powerproducer och är nu tillbaka på ruta 1 med premiere... Cyberlink erbjöd(vad jag kan se iallafall) som bäst 1080i. Har gjort några tester till i premiere men får alltså inte ut mp4filer som min ps3 kan läsa. Vad gör jag för fel tro? Väljer
H.264, med codec mainConcept.
Multiplexer: Mp4, standard
Pal, 1920x1080, 30 b/s, none(progressive), 16:9.
Audio, AAC (vilket tydligen SKA fungera), stereo, 48 kHz, high. bitrate 160 kb/s

Har testat med profile både i high och main och level 4,0, 4,1 samt 4,2. Lägger bitraten runt 24 target och 32 max. Alltså vbr (2 pass). När jag fått ut en mp4fil så lägger jag till den i tversity och försöker spela upp den i ps3an via nätverket. Men får hela tiden filtypen stöds inte...:( Någon som har någon input?
 
Senast ändrad:
Jag har nu hittat en workaround för problemet. Vet inte om det finns fler med samma tankar och behov men jag skriver iallafall här hur jag gått tillväga för att få det att funka. I Premiere CS4 tar jag ut min färdigklippta film i quicktime format(mp4), H.264, 30 b/s osv. Allt med önskvärd komprimering (har testat 24 mbit/s hittills, vet inte var ps3an drar gränsen än). Ljudet tar jag ut okomprimerat(här problemet är). När filmen är komprimerad öppnar jag upp den i quicktime 7 pro och exporterar den därifrån också. Men denna gången komprimerar jag ljudet. Under videoinställningar väljer jag alltså att inte komprimera (om) video. Härefter funkar mp4(H.264) filerna bra i ps3an...

Trist men sant...dock skönt att iallafall få igång det.
 
Redigering av HD - filer

Hur gör jag vid redigeringen av filmfilerna i HD?

Jag importerar mitt filmade material till premiere pro cs4 och är osäker redan från början hur jag ska jobba med projektet.
Ska jag välja project settings 1080 med 25fps eller 1080 med 29,97 fps eller väljer jag nåt annat?
Fattar inte riktigt ? Kameran filmar med 30 fps, det logiska valet skulle då vara 1080 med 29,97fps eller ?
Har detta med NTSC eller Pal att göra eller det är nåt annat ?

Undrar även hur man ska exportera detta material? Väljer jag 1080 och 30fps eller kan jag tex välja 25fps ?

Progressivt, interlaced ?

Är här ngn kunnig som kan förklara för mig ?
 
Daniel: Det mest logiska är väl att låta projektinställningarna motsvara det Du får ur kameran? Således 1080p med 30 fps.

29,97 fps är NTSC-standarden. 25 fps är PAL-standarden. (24 är bio.)

Vad Du ska ha för inställningar vid exporten beror på hur Du ska titta på materialet efteråt. Är det bara på datorn, så rekommenderar jag inte Interlaced.


/ Kiwi
 
Tack för svar

Daniel: Det mest logiska är väl att låta projektinställningarna motsvara det Du får ur kameran? Således 1080p med 30 fps.

29,97 fps är NTSC-standarden. 25 fps är PAL-standarden. (24 är bio.)

Vad Du ska ha för inställningar vid exporten beror på hur Du ska titta på materialet efteråt. Är det bara på datorn, så rekommenderar jag inte Interlaced.


/ Kiwi

Jo, det känns naturligt att välja 29,97 fps, Sen förstår jag inte
riktigt vad 1080 (60i) står för ? Interlaced förmodar jag.

En annan konstig grej som uppstår när jag väljer att jobba med projektet som 1080 med 29,97 fps är att renderingstrecket som varit rött vid 25 fps-läget istället är gult från början ?
Det gula strecket går ej att rendera till grönt som man annars kan göra från rött till grönt när jag valt 1080 25p project settings.

Det är premiere pro cs4 jag pratar om om nån undrar.

Kanske du kan svaret på detta också kiwi ?

Tacksam för svar :)
 
Och, precis som i Reviere, jättemycket jobb men ändå ser det lågbudget och Rederiet-aktigt ut pga 30fpsen. Ingen som har någon länk till en bra 5D Mk2-film som är konverterad till 24/25?

Kan du ge någon bra anledning till att det skulle bli annorlunda/bättre om man konverterade om det till 24fps? Det är ju redan inspelat i 30fps med en viss slutartid!

Enda tekniska skillnaden (förutom att det blir bättre flyt i bilden) är att det är längre slutartiden vid 24fps (1/48s) än vanlig video, men eftersom 5D II kan komma ner till 1/30s så kan man genom att filma under kontrollerade ljusförhållanden minska även den skillnaden.

Förklara gärna det magiska i just 24 bilder per sekund för mig.
 
Skillnaden i slutartid har ingen betydelse för filmat material. Det är antalet bilder per sekund som är den magiska nyckeln till dyrfilmsutseendet. Många filmer är inspelade med extremt korta slutartider, t.ex. "Saving Private Ryan" där de använt omkring 1/1000s slutartid, men ändå har det exklusiva filmiska utseendet.
Jag tror att vi omedvetet har lärt oss se skillnad på antalet bilder/s. TV-känslan infinner sig med vanlig video som har 50 delbilder/s. En progressiv bild (hela bildrutor) med 24 bilder/s tolkar vi som den fiktiva värld vi är vana att se på bio. 30 bilder/s kan tyckas vara en liten skillnad, men det är ändå 25% fler bilder än vanlig film.
 
Skillnaden i slutartid har ingen betydelse för filmat material. Det är antalet bilder per sekund som är den magiska nyckeln till dyrfilmsutseendet. Många filmer är inspelade med extremt korta slutartider, t.ex. "Saving Private Ryan" där de använt omkring 1/1000s slutartid, men ändå har det exklusiva filmiska utseendet.
Jag tror att vi omedvetet har lärt oss se skillnad på antalet bilder/s. TV-känslan infinner sig med vanlig video som har 50 delbilder/s. En progressiv bild (hela bildrutor) med 24 bilder/s tolkar vi som den fiktiva värld vi är vana att se på bio. 30 bilder/s kan tyckas vara en liten skillnad, men det är ändå 25% fler bilder än vanlig film.

Eftersom ingen tv vad jag vet har visat 24 bilder per sekund förrän alldeles nyligen (1080/24p) så faller det argumentet igenom. Det skulle betyda att ingen film vid en hemmavisning skulle sett ut som film utan som "Rederiet" fram tills de allra senaste tv-apparaterna och dvd-spelarna. Även när jag kollade Sagan om Ringen på min gamla PAL CRT-tv så såg det ut som film och inte som b-video. Det kan helt enkelt inte stämma att det är 24 bilder vid uppspelningen som är det magiska.

Enda skillnaden jag kan se är slutartiden, men ibland är den snabb även vid film (slow motion och nämnda Saving Private Ryan tex) och därmed faller även det argumentet. Det är så mycket mer som gör att dyrfilm ser bra ut (kamerarörelser, belysning, färger osv) så det fungerar inte att bara skylla på en framerate så fort något inte ser ut som man önskar eller hoppas.
 
Eftersom ingen tv vad jag vet har visat 24 bilder per sekund förrän alldeles nyligen (1080/24p) så faller det argumentet igenom. Det skulle betyda att ingen film vid en hemmavisning skulle sett ut som film utan som "Rederiet" fram tills de allra senaste tv-apparaterna och dvd-spelarna. Även när jag kollade Sagan om Ringen på min gamla PAL CRT-tv så såg det ut som film och inte som b-video. Det kan helt enkelt inte stämma att det är 24 bilder vid uppspelningen som är det magiska.

Enda skillnaden jag kan se är slutartiden, men ibland är den snabb även vid film (slow motion och nämnda Saving Private Ryan tex) och därmed faller även det argumentet. Det är så mycket mer som gör att dyrfilm ser bra ut (kamerarörelser, belysning, färger osv) så det fungerar inte att bara skylla på en framerate så fort något inte ser ut som man önskar eller hoppas.


Film vi ser hemma på en vanlig tv-apparat är konverterad till 25 progressiva bilder per sekund. En tv som använder delbilder (bildrörs-tv) visar då samma delbild 2 gånger innan den går till nästa bild. Det gör att vi upplever 25 bildbyten per sekund istället för 50.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.