Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D eller D300; tålig kamera för långfärdscykling?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag var i din sists skulle jag gjort så här.

EOS 40D, 11 000 kr
EF 70-200 F/4, 6 500 kr
EF-s 10-22

Makro: 100 2.8

Porträtt objektiv: Behåll ditt 50 1.8 eller införskaffa ngt med samma brännvidd fast ännu ljusstarkare om du tycker dig behöva det...

17-85:an kan du kanske sälja, men även den har ju sjunkit rejält i pris nu när den säljs i kit med 40D.

För mig känns 40D som en fullträff från Canon, men en 20D är ju rätt rapp den med å ger fina bilder kanon bilder upp till A3 även upp till A2-A1 om du nu inte kommer använda förstoringsgrad för att syna dom, å kan tänka dig att redigera dom ngt.

Jag rekomenderar alltså bara Canon prylar, fina sådana, men som sagt ett bra paket, å kika efter om du verkligen tycker att det är värt 4000 kr för att bli av med din 20D som är ett robust kompliment till en 40D...

Lycka till...

Måste du verkligen ha en systemkamera??
Varför inte en lite duktigare kompaktkamera med bra zoom och vädertätning? Det måste ju spara en massa vikt och plats??
Det skulle vara viktigt för mig om jag skulle packa en cykel.

Du slipper ju dessutom damm på sensorn och andra problem. Kolla in Canons och Panasonics dyrare modeller eller Olympus, de har ofta bra skydd mot fukt.

Senast ändrad:
Olympus kanske skulle kunna vara ett alt...nya E3an har ju fått bra kritik och är riktigt vädertätad.

Olympus E3 kamerahus med Zuiko 12-60(kit som även finns med bg men är ca 2000kr dyrare då)
Pris:22995kr(cyberphoto)

Plus en teleglugg: Zuiko 50-200(nya versionen med swd)
Pris:11450kr(cyberphoto)

Då har du ett system där både kameran och objektiven är vädertätade.

5D eller D300

Jag har använt 5D i 2 år nu och är mycket nöjd. Senast tappade jag den i studion från 1.2 m höjd då jag snavade över en kabel - inget fel på kameran, bara att tuta vidare i tagningen.
Har haft den i fältfoto under 2 säsonger för jordbruksmaskiner med snålblåst och dammig jord. Även andra uppdrag då det småregnat.
Den var med i Sibirien under hårda förhållanden med 15 timmarsdagar i en vecka. Den klickade aldrig men ett Sigmaobjektiv fick packa ihop pga av dammet och ett fall med kameran.
Den är inte "vädertätad" men det var inte min Nikon F3:a eller mina Mamiya RZ-kameror heller och de fick jobba under liknande förhållanden.
Du har fullformat, Fina valörer och gradationen är jättefin då cellerna är större.
Större sökare pga fullformatet.
Nikonen är säkert även den bra, jag kan bara referera till mina erfarenheter rörande EOS 5D

Att 5d är en bra byggd kamera står utom all tvivel,plastigheten är främst i bottenlocket samt luckan till minneskortet.Deignen känns gammal.
Min 5d har fått besöka smågrus och asfalt från mer än 150cm fall två gånger.Kameran har fungerat utmärkt men med fula yttre skador. Kameran har också fungerat i stark köld och på över 4000m höjd eller i fuktigt varmt klimat.

5d är en kamera för lugnare uppdrag/fotografering som reportage eller i studio,sport är uteslutet . Exponeringsmätningen i 5d är inte lika bra som i exv Nikon vilket gör att man med fördel använder raw då kamerans evaluerade mätning inte är lika bra som exv den senare Canon 40d .(se tråden med Fuji S5 och 5d) 5d interna uppräkning av jpg filer samt märkliga återgivning av exv röda färger(nyanser, hudtoner samt att inlagda kurvor är inte lika bra som hos Nikon. Exv Nikon d2x levererar betydligt bättre jpg filer ut från kameran. Nu när Nikon har närmat sig Canon vad det gäller brus och tom gått om Canon så har dessutom ett tidigare argument för Canon försvunnit.
Själv åker jag till Sydamerika om några dagar och är borta i 5 veckor, efter mycket övervägande blir det en kombination av 5d+40d främt pga storlek och tyngd. Inte för att de är bättre än exv D3 och d300.

Jag hade valt en d300 då denna är modernare, rappare,har bättre autofocus,har tillförlitligare exponeringsmätning, ger bättre jpg resultat ,vädertätad etc. Kort sagt en modernare kamera.
Problemet blir väl snarare , vilka objektiv skall du välja som passar till kamerans specifikationer vad det gäller tålighet.

Mikael

Senast ändrad:
tack för alla svar o rekommendationer. Mikael: vad skulle du välja för objektiv till D300?

När det gäller kompaktkamera så är det uteslutet. Jag har inte fotat med sådan sedan barnsben och har aldrig tagit bra bilder med dem. De inger inte den rätta känslan. Jag har känt på en 350D vid tillfälle också…_Canons…_till och med dom är för små i handen tycker jag. Det är bara positivt med tunga och stora kameror anser jag. Vikt och storlek på cykeln spelar ingen roll…_jag kommer troligtvis ha plats för ca 30 kg mer än förra resan. Och då hade jag ändå en hel väska enbart för fotoutrustning. =)

för övrigt tyckte jag 20D's vädertätning var fullgod. Inte den bästa kanske, men jag fick aldrig problem med dam eller så i själva kameran –_bara i objektivet 17-85. Är 5D likvärdig i tätning med 20D eller t.o.m. sämre!? Vad anser ni som tycker 5D har dålig tätning?

jpg-fenomen

Hej Mikael
De fenomen som du talar om med jpg-iställningar vet jag inte så mycket om då jag enbart jobbar i råformat och vill ha filerna så opåverkade som möjligt.
Jag jobbar ju som sagt inte med sport, utan mest med studio och industriprojekt och då fungerar den utmärkt

/Peter

vädertätning

bedui.com skrev:
tack för alla svar o rekommendationer. Mikael: vad skulle du välja för objektiv till D300?

När det gäller kompaktkamera så är det uteslutet. Jag har inte fotat med sådan sedan barnsben och har aldrig tagit bra bilder med dem. De inger inte den rätta känslan. Jag har känt på en 350D vid tillfälle också…_Canons…_till och med dom är för små i handen tycker jag. Det är bara positivt med tunga och stora kameror anser jag. Vikt och storlek på cykeln spelar ingen roll…_jag kommer troligtvis ha plats för ca 30 kg mer än förra resan. Och då hade jag ändå en hel väska enbart för fotoutrustning. =)

för övrigt tyckte jag 20D's vädertätning var fullgod. Inte den bästa kanske, men jag fick aldrig problem med dam eller så i själva kameran –_bara i objektivet 17-85. Är 5D likvärdig i tätning med 20D eller t.o.m. sämre!? Vad anser ni som tycker 5D har dålig tätning?

Jag har också en 20D och tycker att 5D är bra mycket robustare och stryktåligare.
5:an har ju ingen inbygd blixt som kan förorsaka otrevligheter med glapp,fuktinträngande skrymslen mm.
Vädertätningen anser jag vara bättre med 5D än 20D
/Peter

Objektivvalet blir svårare, det ryktas om en ny 18-85 med vr från Nikon (finns bilder på den samt exifdata) den skulle jag ta mig en titt på om eller när den kommer, sedan finns alltid kitgluggen 18-70 som är bra , dyrare, bättre byggda blir det med 17-55. nya 24-70.
Har man ett tåligt hus så är flera av Nikons gluggar inte direkt byggda för tufft arbete (förutom de två dyra)

Mikael

Re: jpg-fenomen

ässet skrev:
Hej Mikael
De fenomen som du talar om med jpg-iställningar vet jag inte så mycket om då jag enbart jobbar i råformat och vill ha filerna så opåverkade som möjligt.
Jag jobbar ju som sagt inte med sport, utan mest med studio och industriprojekt och då fungerar den utmärkt

/Peter
Jag arbetar sedan flera år tillbaka bara med rawformat från Nikon eller Canon. Då blir det mindre problem med Canon 5d och den exponeringsmätning som ligger inlagd.
Canon har med 40d ändrat antingen exponeringsmätningen eller signaluttaget/ inlagda kurvor vilket ger en annorlunda bildåtergivning jämfört med 5d som oftast exponerar samma motiv rikligare jämfört med 40d .
I jpg läge betyder detta att högdagrarna blir överexponerade och utfrätta från 5d jämfört med 40d och samma motiv eller i jämförelse med Nikon.
Motivets art spelar stor roll, medljus är inga problem för någon av kamerorna, det är motljus/skugga/högdager som ställer till problem och där Canon 5d får minuskompenseras.
Ligger exponeringen innanför raw formatets exponeringslatitud så kan problemet lätt avhjälpas med rawprogrammet genom att backa in de värden som ligger utanför 255.
I jpg är dessa vären borta=slängda vid den interna uppräkningen.
vill du veta mer vad jag menar så finns det här jämförelse mellan hur Fuji s5 och 5d och hur de mäter med programautomatik samma motiv och hur detta påverkar resultatet
http://www.fotosidan.se/forum/showt...perpage=15&highlight=fuji s5 5d&pagenumber=24 och framåt.

Mikael

Mikael tror du inte att en 40D skulle funka för hans enda mal den är väl vädertätad samt modernare än 5D annars är en D300 kanske ett bättre val om inte pengarna spelar nagon roll.

En kvalifiserad gissning är att jag skulle inte ha något problem att använda någon av de två. Nu har jag inte testat någon av dessa kameror i samma miljöer som exv d2x eller 5d har blivit utsatta för.

Mikael

Jag bytte okular i min otätade istD som varit ett par vändor i Egypten. Det fanns gott om damm/sand i den kameran och både blixtuppfällning och nedbländningnsfunktionen strular, gissnignsvis beroende på smuts.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar