Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D eller D300; tålig kamera för långfärdscykling?

Produkter
(logga in för att koppla)

bedui.com

Aktiv medlem
Hej!

Jag har i nuläget en 20D med 17-85 och 50 1,8. Vill uppgradera dels för att få högre upplösning (från 8 till 12) och dels för bättre objektiv (vidvinkel med bättre närgräns och mindre vinjettering samt porträttobjektiv typ 50 eller 80 med macro).

Det jag tittar på just nu är antingen Canon 5D eller Nikon D300. Eftersom jag inte har så mycket kringutrustning i nuläget känns inte byte till Nikon som något problem.

Budget kommer att ligga någonstans 25 000 - 40 000, då jag bör få ut ca 10 000 på den gamla utrustningen.

Då jag ska cykla med kameran i ca två års tid, kallt och varmt klimat, mkt grus, sand och smuts, skakningar m.m. så är bra vädertätning viktigt.

Jag vill även köpa till en extern upplättningsblixt för framförallt porträttfotografering.

Vidvinkeln behöver inte vara fisheye, men den bör vara större än motsvarande 17 på 20D och samtidigt tillåta en bättre närgräns. Högsta zoom behöver inte vara större än motsvarande 100 på 20D. Jag föredrar att komma motivet nära istället för att sitta på avstånd med en zoom.

Jag tänker mig ett paket i stil med: kamera + 50/80mm macro + vidvinkelzoom 14-35 + zoom 55-100 + extern blixt + UV-filter (för samtliga objektiv) + polariserande filter (framförallt för vidvinkelzoomen).

Vilket 'paket' skulle ni rekommendera till respektive kamera, och varför?
 
Det låter som om vädertätningen och stryktåligheten är en viktig faktor och då faller väl 5D bort skulle jag tro. Jag har dock inte hållit i någon själv, men det brukar klagas på att den är plastig och inte lika robust byggd som D300 t.ex.

Problemet är väl dock att få till alla objektiv du vill ha i bra kvalitet inom din budget. En 60 mm micro-Nikkor skulle kunna funka för porträtt och makro. Den har inte så snygg bokeh (bakgrundsoskärpa) dock; det syns inte på makro, men vid porträtt måste man vara försiktig med vilken bakgrund man har. Alternativt kanske ett Tamron 90 mm Makro. Har inte provat det själv, men många verkar nöjda med det.

Nikons nya vidvinkelzoom 14-24 verkar vara väldigt bra också, men den är dyr.

Korta telezoomar finns det ju inte så jättemycket av dessvärre, men en fast 85/1.8 skulle kunna vara ett bra alternativ.

Om du vill vara säker på att få vädertätade objektiv bör du nog ringa Nikon och kolla vilka som är det.
 
Tack Joakim. När det gäller budget så tänkte jag mig så mycket som möjligt begagnat, dock inte D300 som ju inte kommer hinna nå den marknaden.

När det gäller telezoom så är det dock inget problem om den är t.ex. 60-200, men 100 är minimum. Det är en zoom jag är intresserad av i alla fall, då jag redan kommer att ha ett fast objektiv ikring 50-100…_t.ex. det Tamron 90 som du nämner.

Jag ska söka lite i forumet kring 5D och vädertätning och se om den faller bort då som alternativ.
 
PerFogelberg skrev:
Jag skulle i din situation kollat in Pentax K10D tillsammans med 16-50/2,8 och 50-135/2,8.
Hej Per,

vad motiverar att gå från 20D tll ovan, som 'bara' ger 2 mp högre upplösning, och samtidigt är ett mindre vanligt märke i sverige, vilket resulterar i en mindre andrahandsmarknad att plocka från?

Är de objektiven du nämner osedvanligt bra, i kvalité eller pris?

Omfånget på objektiven ser i alla fall mkt bra ut!

MVH -Peder
 
edsjo skrev:
Det låter som om vädertätningen och stryktåligheten är en viktig faktor och då faller väl 5D bort skulle jag tro. Jag har dock inte hållit i någon själv, men det brukar klagas på att den är plastig och inte lika robust byggd som D300 t.ex.


Är 5D plastig? Min erfarenhet är att 5D är stryktålig. Jag fick erfara det när jag råkade ut för en olycka, jag höll kameran i handen och promenerade, och så blev jag påkörd av någon. Jag vaknade på sjukhuset med krossad skalle och minnesförlust, och kameran hade någon vänlig plockat upp när jag åkte till sjukhuset. Kameran hade fått en kraftig smäll på ovansidan, den har ett par hack där. Objektivet blev skrot. Bara någon vecka innan tappade jag kameran från en meters höjd ner i betong, och då var det minneskortets lucka som tog smällen. Men kameran funkar perfekt!
 
bedui.com skrev:
Hej Per,

vad motiverar att gå från 20D tll ovan, som 'bara' ger 2 mp högre upplösning, och samtidigt är ett mindre vanligt märke i sverige, vilket resulterar i en mindre andrahandsmarknad att plocka från?

Är de objektiven du nämner osedvanligt bra, i kvalité eller pris?

Omfånget på objektiven ser i alla fall mkt bra ut!

MVH -Peder
Jag tycker det räcker med att ett kameramärke har just de två gluggarna jag vill ha. Sedan kan de få ha hur många andra som helst på begagnatmarknaden.

Skillnaden mellan tio och tolv megapixel tycker jag är försumbar. Upplösningar över 12 megapixel kräver väldigt mycket av objektiven.

En fördel med Pentax och Sony är att de har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset.

Det går rykten om att Pentax nästa kamera ska ha 14 megapixel i ett hus lika litet som K10D.
 
PerFogelberg skrev:
Ska du köpa kameran för att sälja den eller för att använda den?

nej jag ska inte sälja den men som jag skrev ovan så vill jag i första hand köpa begagnat… =)


men det är klart är valet väl motiverat så spelar det inte så stor roll. Men 5D kan man t.ex. få 25% billigare med alla objektiv på blocket jämfört med i butik. 10 000 kronor i det fallet… dvs ganska mycket pengar. =)
 
Om du nu vill ha vädertätning ska du iså fall titta på 40D istället för 5D. Eller varför inte en beggad D200?
 
lagus skrev:
Om du nu vill ha vädertätning ska du iså fall titta på 40D istället för 5D. Eller varför inte en beggad D200?

ok. jag är f.ö. mest orolig för damm och små partiklar, än regn och väta. Det senare är lättare att skydda sig mot, men en sandstorm är svårare! =)
 
bedui.com skrev:

Är de objektiven du nämner osedvanligt bra, i kvalité eller pris?

Omfånget på objektiven ser i alla fall mkt bra ut!

MVH -Peder

Dessa objektivs är helt nyligen testade i senaste Chasseur d'Images:

optical quality from * to *****

DA* 16-50f2.8: ****
DA* 50-135f2.8: ****

Båda är för övrigt vädertätade, inte direkt billiga men kanske prisvärda.

K10 ger ca 15% högre upplösning (i raw) än andra 10 mp kameror pga ett svagare AA-filter, så det kanske inte heller är helt fel att jämföra mot en 12 mp kamera.
 
Senast ändrad:
Patrick: schysst. Är det något i själva kamerahuset som du skulle rekommendera som gör kameran bättre än den 20D som jag redan nu har? anledningen till att jag ville uppgradera kamerahuset var ju främst att öka från 8MP. Dessutom är det jag har ganska rejält damigt etc, så jag skulle behöva kosta på det en rengöring på kanske 500 om jag hellre vill behålla det.

Den k10d du nämnt har ju i princip samma värde som min 20D på begagnatmarknaden. Dvs strax över 5000 kr, så där kan jag nog byta rakt av.

Sen är jag f.ö. inte alls nöjd med 17-85 som följde med 20D –_mkt vinjettering och dessutom är 17 för lite vidvinkel på en icke FF. Den hade dessutom dålig närgräns.

K10D + 16-50 + 60-135, som du nämner, blir totalt 23600 kr nypris.

Hur är det förresten –_har Nikon's D300 börjat levereras!? eller väntar folk fortfarande!??
 
bedui.com skrev:
Patrick: schysst. Är det något i själva kamerahuset som du skulle rekommendera som gör kameran bättre än den 20D som jag redan nu har?

Fler fokuspunkter, större sökare, bildstabilisering, fler smarta programlägen, autoISO. Canonen å sin sida skulle jag tro har lite lägre brus på höga ISO och kanske snabbare AF i dåligt ljus.

16 mm på en K10D motsvarar 24 mm FF och 17 mm på en 20D motsvara 27 mm vilket inte är en helt obetydlig skillnad.


Följande AF på K10 kunde varit bättre och seriebildsprastanda är måttliga 3 bps, men man kan väl inte förvänta sig allt för det priset.
 
bedui.com skrev:


Då jag ska cykla med kameran i ca två års tid, kallt och varmt klimat, mkt grus, sand och smuts, skakningar m.m. så är bra vädertätning viktigt.
--------------------------
Jag tror inte att vädertättning löser problemmet i ditt fall. Vädertättning skyddar inte mot kondens samt luftfuktighet dvs de faktorer som din utrustning blir utsatt för.
/Stefan
 
När ska kameran införskaffas?

Pentax är ett rätt trevligt system iom att det är helt vädertätad, har bra bildstabilisering på alla objektiv och rikigt trevliga funktioner i kamerahuset.
Själv kör jag nikon för tillfället men kommer antagligne byta tillbaka när denna kamera släpps:

Avslutat Medlemskap23 skrev:

24 januari 2008 håller Pentax presskonferenser där nya produkter visas upp - nya kameror och nya objektiv.

Pentax efterföljare eller uppgradering av K10D betatestas nu över världen för finjustering av firmware.

Rykten säger följande:
* 14Mp CMOS APS-C, utvecklad av Pentax - troligen tillverkad av Samsung
* 14 bit färgdjup (eventuellt 16 bit)
* 3" LCD
* Live-view
* 6 - 8 bps
* Nyutvecklad färgmatris som ger utökat dynamiskt omfång och lägre brus på höga ISO
* Förbättrat skakreduceringssystem
* Samma chassi och dimensioner som K10D, så dagens tillbehör - inklusive batterigreppet - passar
* Vädertätningen bibehålls
* Prisnivå väntas motsvara Sony A700, alltså något under Nikon D300

Hälsar
R
 
Vädertätnigen kan inte skydda mot invändig kondensutfällning med denfintivt mot utvändig och mot damm. Jag skulle dock inte gissa att invändig kondensutfällning är ett stort problem då nästan alla kameror ju riskerar det när vi tar ut dem från värmen i kallt väder...
 
det är damm, finkornig sand som är största problemet. Den 17-85 lins jag har från Canon ser ut som en stjärnhimmel när man lyfter upp den mot ljuset. Full med damm! Sen att jag repat den rejält också är mitt eget fel då jag inte använde ngt UV-filter.

låter intressant med Pentax release den 24:e. Skulle inte Canon ha en relase det datumet också, och ryktet säger att 5D.2 kanske släpps då. Men och andra sidan kommer den vara både dyr och troligtivs ta tid innan den når marknaden.

Jag vill ha kameran i handen som tidigast i maj månad. Tidigare än så behöver jag den inte, så det är inte bråttom precis.
 
Med min inlägg menade jag att man måste extraskydda sin utrustning både vädertättat samt ej vädertättat för att inte få problem. Det finns nästan 100% tätta påsar som gör större nytta än vädertättning i flera fall.
/Stefan
 
cheste skrev:
Med min inlägg menade jag att man måste extraskydda sin utrustning både vädertättat samt ej vädertättat för att inte få problem. Det finns nästan 100% tätta påsar som gör större nytta än vädertättning i flera fall.
/Stefan

aha ok! Joo jag kommer ha utrustningen i vädertätade cykelväskor från Ortlieb. Dessa är täta både mot väta och damm. Anledningen till att jag dock vill ha tät kamera är också att jag tar ut den i t.ex. sandstorm, regn eller dylikt för att fota. Då är det positivt att inte behöva ha den i en plastpåse. Om det finns bra påsar som kan användas vid fotografering mottages gärna tips om sådana också dock.
 
cheste skrev:
Med min inlägg menade jag att man måste extraskydda sin utrustning både vädertättat samt ej vädertättat för att inte få problem.
/Stefan

Möjligt du har rätt men jag har plåtat i rent regn utan extra skydd på K10an utan problem. Kameran har riktiga gummipackningar och lås till alla dörrar, en helt annan nivå än det sk väderskyddet i 40D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.