Annons

5d eller 1ds mk2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska precis registrera FA-skatt och starta ett företag på sidan om mitt heltidsarbete. Företaget kommer att ha foto som en bisyssla, men det kommer trots det att ställa högra krav på resultatet.

Idag har jag en Canon EOS 400D med dessa objektiv;

EF 17-40 4L
EF 85 1.8

Och kommer i samband med husbytet att skaffa ett 35 2.0 eller en 28 1.8 och ett 50 1.4/1.8. Mina motiv kommer främst att vara stilla motiv såsom lokaler, produkter och modeller. Det är alltså främst för dokumentations- och publiceringssyfte snarare än som konst.

I det privata fotograferar jag inte så jättemycket längre, men när jag väl gör det är det allt möjligt från natur till sport, djur, konserter och ren dokumentation av t.ex. semestern.

Anledningen att jag vill byta från min 400d är för att få ett tåligare hus med rejälare grepp och bättre sökare. Jag vill också ha bättre brusnivåer och fullformat. Fullformat för att jag tycker att det är tilltalande med det "vida utsnittet" och den look det ger i bilderna, samt brusnivåerna då.

Jag kommer att ha kvar min 400d som extrahus utifall att jag snabbt vill gå från mycket vidvinkligt till lite mer tele t.ex.

Vilken modell tror ni vore lämpligast för mig, 5d (mk1) eller 1ds mk2? Vad väger för och emot för respektive modell?

För semestern är nog inte 1D så smidig, men har du kvar 400D som du tänkt, kan du ha den när du semestrar. I så fall skulle jag satsa på 1D, den är nog bättre på det mesta utom just smidigheten i ett mindre och lättare hus.

Rent fotomässigt för dina behov kan du välja vilket som. På pixelnivå är 5D kanske ett steg mindre brusig. Å andra sidan så har 1DsII inte bara fler pixlar utan möjligen ännu högre pixelskärpa. Det gör att man kan kraftigt brusreducera i efterbehandlingen så i tryck vet jag inte om det syns någon skillnad.

Jag föredrar och har själv 1DsII flör den är så rejäl och autofokusen är Canons proffsmodul men inget av dessa är ju väsentliga krav inom ditt användningsområde. Jag skulle klämma på båda. En nackdel med 1Ds husen (och andra kameror med monterat batterigrepp) är att batterigreppet (inbyggt) är lite ivägen då min vill greppa fokus eller zoomringen på kortare objektiv som t ex 17-40 eller 85/1,8 men du måste känna själv. Sedan, med tanke på att båda modellerna är 5-6 år gamla (och därmed kanske även de hus du tittar på) och lite sensoråldrande (döda pixlar) och slitage kan vara faktorer och här har ju den tåligare 1DsII som är kraftigare kanske sina fördelar. Båda är dock bra val. Efter att ha kännt på båda så kommer 5D nästan att kännas ihålig - men känsla är inte nödvändigtvis ett tecken på att den inte håller väl nog.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto