Annons

5D eller 1D Mk II?

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyJankis

Medlem
hejsan sköna människor!

vilken av dessa kameror lämpar sig bäst till mode/reklamfoto, 5D eller 1D mk II? Prismässigt skiljer det sig lite mer än 10.000. Är det värt?

Tacksam för svar och råd och tankar!

Love, Sam.
 
Hej Sam,

Har kört bägge kamerorna och även 1DS Mark II. Inget snack om att värstingen 1DS Mark II är utan konkurens. Men nu gäller valet EOS 5D och 1D Mark II. Bägge kamerorna presterar bra, bildmässigt tycker jag dock 5D har klara fördelar. Tillskillnad mot 1D Mk II så har 5D fullformatscensor, vilket gör att du slipper förskjutning av optiken. Du pratade om modebilder. Är det mest i studio? Kopplar dirket till burken? Blixtar? Många frågor att överväga. Låt mig säga så här. Mk 2:an är kallas när man plåtar djur, actionbilder på håll (har ju betydligt snabbare motor och högre datakapacitet), natur och liknande. Eos 5D ger bättre bilder. Skarpare och högre kvalité rakt igenom, men kameran är inte lika stryktålig. Däremot måste jag ju säga att trots att jag har all tre topp modellerna, så märker jag att det är EOS 5D som används mest, inte minst för bildkvalité och behändighet. Tveksam till om du skulle gynnas av att lägga till pengar för en EOS 1D Mk II.

Lycka till!

Nicke.
 
5D helt klart. Du har inte nytta av hastigheten hos 1D mark II när du kör med studioblixtar. 5D har dessutom högre upplösning och större sökare.
 
Ah.

Tack för era råd. Det blir nog en 5D. =)

Och Jesper, nej tyvärr. :( Men tänkte att jag köper en lite billigare kamera så kan jag köpa en ny Mac också.

Återigen, tack. =)

Sam
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.