Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580ex till 600d?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_gbg

Aktiv medlem
Hej,

Har uppgraderat från Canon 350d till 600d och iom det så har min Sigma blixt blivit oanvändbar.

Funderar nu på att köpa en ny och har eventuellt en begagnad 580ex på gång, inte 580ex II alltså.

Kommer denna blixten fungera rakt av med min 600d? Eller kommer det vara några funktioner som inte kommer fungera?

/Peter

Blixten kommer att fungera precis som det är tänkt att den ska fungera. Däremot har din kamera en möjlighet att ställa in blixtens funktioner via kamerans menysystem, och det kommer inte att fungera. Det krävs en 580 EX II för att ha stöd för det.

Blixten kommer att fungera precis som det är tänkt att den ska fungera. Däremot har din kamera en möjlighet att ställa in blixtens funktioner via kamerans menysystem, och det kommer inte att fungera. Det krävs en 580 EX II för att ha stöd för det.

Tack för svar. Men nu har det visat sig att det är en 550ex och inte en 580ex. Kommer den fungera den också rakt av? Rimligt pris?
/Peter

Tack för svar. Men nu har det visat sig att det är en 550ex och inte en 580ex. Kommer den fungera den också rakt av? Rimligt pris?
/Peter

Svårt att säga men jag kan nämna att jag precis köpte en beg. 580EX II(nyskick i kartong) från Scandinavianphoto för 2.300kr, med 3 mån garanti.

Så runt 1200-1500kr kanske är lämpligt, för ett bra ex?

EDIT:
Alla EX blixtar fungerar på alla EOS kameror.

Svårt att säga men jag kan nämna att jag precis köpte en beg. 580EX II(nyskick i kartong) från Scandinavianphoto för 2.300kr, med 3 mån garanti.

Så runt 1200-1500kr kanske är lämpligt, för ett bra ex?

EDIT:
Alla EX blixtar fungerar på alla EOS kameror.

Ok, tack för svaret

Jag var lite osäker på om någon form av mjukvaruuppgradering var nödvändigt. Tycke mig ha läst det någonstans i någon tråd. Sedan är jag helt med på att alla ex blixtar skall fungera till alla eos kameror.

Efter lite funderingar så har jag bestämt mig för att avvakta och se om jag kan få tag i en 580ex II istället, eller åtminstone en 580ex. Recensionerna på 550ex var ingen höjdare....
/Peter

Även en 550 EX fungerar som det är tänkt att en 550 EX ska fungera på en 600D. Det är fortfarande så att kameran har stöd för funktioner som inte 550 EX supportar.
Med 580 EX II fungerar de tillsammans på samma nivå. Köper du nya 600 EX-RT är det istället kameran som begränsar några av den nya blixtens funktioner.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto