Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580 EX som slav

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. Jag har problem med min speedlight 580, den vill inte fungera som slav. Allt verkar vara i sin ordning, AF assisten blinkar. Men det händer inget när jag fyrar av en annan blixt. Är det blixten som är kass, eller är det något väsentligt som jag missar?
 
Vad har du för första blixt? Det måste vara en blixt som är "master" i Canons system, t.ex. en annan 580EX, som kan styra slaven trådlöst. Slaven triggar inte bara av blixtljuset.
 
Vad har du för första blixt? Det måste vara en blixt som är "master" i Canons system, t.ex. en annan 580EX, som kan styra slaven trådlöst. Slaven triggar inte bara av blixtljuset.

Ok, då har jag nog fått svar på den frågan. Jag trodde att vilken blixt som helst kunde lösa ut den. Tex den inbyggda blixten på min kamera (eos 30D).
Går det inte alls att lösa ut den via någon annan blixt med bara blixt ljuset?

Tack för svar!
Mvh Fredrik
 
Vad har du för första blixt? Det måste vara en blixt som är "master" i Canons system, t.ex. en annan 580EX, som kan styra slaven trådlöst. Slaven triggar inte bara av blixtljuset.

Går det alls att trigga en EX580 med bara ljus från annan blixt? Har läst på i manualen men tycker inte att det är glasklart! Skulle det funka med en Nikonblixt tro??
 
Nej, det går inte.

Det skulle fungera om du har någon form av slavtändare som klarar av att filtrera bort förblixten från huvudblixten, typ en sådan här:
http://cms.kreativfotografi.se/inde...category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=52

(Jag har inte provat själv, så jag vet inte hur bra det fungerar)
(Jag vet heller inget om den butik jag länkade till, det var bara där jag råkade få träff på slavtändare)
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.