Annons

550ex vs 430ex

Produkter
(logga in för att koppla)
Fortfarande så att lagerhållningen av 430EX II är väldigt begränsad, ingen som hört något om nya modeller? Hur ofta brukar Canon släppa nya blixtar? 430EX II kom ju så sent som i juli 2008.

Jag hämtade min 430EX idag, en begagnad som varit använd två! gånger som slav ;-)
Det medföljde då även en omnibouncer och jag har lekt lite ikväll,
Tänkte ha den som upplättningsblixt vid porträttfoto utomhus först och främst.
Tycker den verkar var riktigt bra, bra exponeringar och räckvidd.
Men jag blev lite konfunderad över den inbyggda skivan, är den något alternativ till omnibouncer?
När, var, hur, rekommenderas att köra utan/med omnibouncer, samt den inbyggda skivan?
Hur fungerar automatiken här?
Den inbyggda blixten på 40D skjuter ju ett par testblixtar, medan 430EX inte gör det.
Hur säker är den på att exponera rätt utan preflash?
Efter mitt lilla testa ikväll kan jag rekommendera den efter det jag hitills har sett.

Mjölkfärgade huvar över blixten ger ytterligare spridning när man studsar blixten i taket. Prova med och utan för att se om du vill ha den ena eller andra effekten. Allt som sitter framför blixthuvudet minskar räckvidden också.

Den utdragbara skivan ger lite mer ljus på motivet, om du exempelvis studsar blixten framåt/uppåt i taket. Kan ge trevligare belysning och/eller en tjusig reflex i ögat på modellen, om motivet är av kött och blod.

Även där gäller att du får själv prova och se vilken effekt du gillar bäst.

Automatiken fungerar precis likadant oavsett om du har huvar, skivor eller inget särskilt på blixten. Det är bara räckvidden som minskar så snart du blixtrar någon annanstans än rakt på.

430 EX skickar också ut en förblixt, liksom allt annat som kör med E-TTL eller E-TTL II. Du ser knappt varken den förblixten eller den som kommer från den inbyggda blixten, såvida du inte har en längre slutartid och synkar på ridå två. De andra blixtarna du ser från den inbyggda blixten är AF-belysning. Det får du från 430 EX också, men där är det ilskna, röda lysdioder på framsidan som står för den belysningen.

Den enda gången du inte får förblixten, när du använder E-TTL, är om du också använder FEL. Men då går förblixten när du trycker på FEL/* (beroende på kamera).
Detta är lätt att se när man tar en bild. När du fotograferar med E-TTL ser du blixten lysa i sökaren, när du tar bilden. Då bilden tas med spegeln uppfälld är det lätt att inse att det måste vara förblixten du ser. Använd FEL, eller ställ in blixten manuellt, så ser du att du inte ser någon blixt i sökaren, för då går den enda blixten just när bilden tas, och då är ju sökaren svart.

Men jag blev lite konfunderad över den inbyggda skivan, är den något alternativ till omnibouncer?
När, var, hur, rekommenderas att köra utan/med omnibouncer, samt den inbyggda skivan?

Den lilla utdragbara skivan ska bredda ljusfältet från blixten så att den täcker ner till 14mm på "FF" (dvs ca 8-9mm på APS-C). Har provat den tillsammans med mitt 10mm fisheye, men tycker att det blir bättre bild och jämnare ljus om jag istället studsar blixten på något snett bakom (över huvudet/kameran) och framåt.

Ja, just det, det finns ju två skivor (förmodar jag även på den blixten?) Den genomskinliga är spridningsskivan, den andra "studsskivan".

Tack för era svar, det är lite att tänka på vad gäller blixtljus.
Hur hade ni använt blixt/tillbehör i följande situation?
Men bouncer, utan bouncer, med skiva?

Porträtt utomhus i solljus alt skugga endast 1 blixt på kameran..

Med bouncer?
Utan bouncer?
Med skivan?

Mad tanke på "glimten" i ögonen man ser i vissa porträtt,
men även hudtoner.
Vad jag kan tänka mig är att huden blir bättre (lenare) med bouncer, men glimten i ögat blir bättre utan, eller tänker jag fel här?
Är det direkt pang på som gäller utomhus eller kan blixten vinklas även här,
med bouncern på då?

Många frågor men frågar man inte får man inget veta ;-)

Alltid roligt att höra hur andra föredrar att arbeta, och varför.

MVH Mikael.

Ska du vinkla blixten måste du ha något att studsa i, annars gör det ingen nytta.
Min erfarenhet av bouncer är att den bara sprider mer, men det måste fortfarande finnas något att studsa i. Annars försvinner ljuset bara upp i himlen.

Har man inget annat till hands kan man klippa lite i en papptallrik och tejpa fast den på blixten, rikta blixten "ganska" uppåt och panga på i tallriken, som då ska sitta så att den blir en studsplatta för ljuset. Riktig paraflax är förstås bättre.

Har man inget att studsa i får man köra rakt på. Finns inget annat. Ställ ner styrkan så du underexponerar blixtljuset, så syns det inte så tydligt. Läge för experiment där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar