ANNONS
Annons

550ex vs 430ex

Produkter
(logga in för att koppla)

fredtiger

Aktiv medlem
Vilken av blixtarna 430ex / 550ex skulle ni valt? Tänker främst på egenskaper som blixtautomatik, hantering och inställningsmöjligheter etc. Att 550ex har högre ledtal ser jag som positivt, men inte nödvändigt (i så fall skulle 430ex inte varit en kandidat). Någon som har erfarenhet av båda blixtarna?

//Fredrik

Jag har 550 och 420 samt har använt 430 lite.
Jag skulle lätt välja 430 då den är som 420 i storlek.
Det enda jag saknar med 420 är

Manuell styrka ... absolut viktigt...jätte
Trixig att rikta in ibland (samma problem med 550, men inte med 430)
Display?

Jag skulle gärna ha en 430 men kan inte rättfärdiga bytet när man har en 550

hälsningar

/Pär

Jag förmodar att ni diskuterar begagnat? Dagens modeller heter nämligen 580 EX II resp. 430 EX II.
Så det nu inte blir missförstånd.

Efter två veckor med GP NiMh 2800 mAh sittande i kan jag knappt få upp en full laddning med 430EX.

Är kanske ute och cyklar, men uppladdningsbara batterier laddar väl ut sig med tiden även om de inte används? I alla fall upplever jag att mina uppladdningsbara bara är halvfulla eller så ifall de legat några veckor.

Beträffande blixtvalet så tycker jag användningsområdet avgör vilken som är bäst. 430EX laddar upp snabbare och är lättare, och passar kanske därför bra vid blandning av blixtljus/befintligt ljus och snabba bildserier.
För mer studioliknande situationer med trådlösa slavblixtar och paraplyer mm så kan ju den extra styrkan i 550EX vara guld värd.
Det är min åsikt i alla fall.

Efter två veckor med GP NiMh 2800 mAh sittande i kan jag knappt få upp en full laddning med 430EX.

Har du provat att ha batterierna liggande sidan om blixten i 2v?

Min erfarenhet är att vanliga laddningsbara batterier laddar ur sig rejält på 2v.

Jag använder lågsjälvurladdande batterier i min 430 och dom kan sitta i i månader utan användning utan märkbar urladdning.

Exemper på lågsjälvurladdande batterier är GP Recyko och Uniross Hybrio (Vi använder GP Recyko batterier på jobb till möss o sånt som inte drar så mkt, och det är lätt en skillnad på 1-2v med vanliga NiMh och 1-1.5 månad med recykobatterierna. Till blixten använder jag Uniross Hybrio batterierna)

Jag känner till att NiMh laddar ur 80% efter en månad och att det är vad den nya generationen laddar ur på ett år. Totalt har jag åtta batterier. En serie med 2800mAh och en serie med 1800 mAh som jag växlar mellan så att jag alltid har laddade batterier. Om jag låter 2800 mAh sitta i i två veckor kommer det inte finnas tillräckligt med kräm för att ladda kondensatorn fullt ut. Däremot om jag bytar till 1800 mAh som legat bredvid lika länge är det inga problem. Alltså är det inte enbart självurladdning från batteriets sida.

Jag har för mig (har den inte här, så jag kan inte kolla nu) att det i bruksanvisningen till min blixt står att man inte ska ta en evighet på sig för ett batteribyte, då batterierna står för minnet till blixtens inställningar, även när blixten är avstängd.
Jag har en 580 EX II, men det gäller kanske för de andra modellerna också?

Jag förmodar att ni diskuterar begagnat? Dagens modeller heter nämligen 580 EX II resp. 430 EX II.
Så det nu inte blir missförstånd.

Japp, det var begagnat jag syftade. Nu diskuteras mest batteristyrka, men även detta är relevant för trådskaparen.

Angående användningsområde så är det inte någon studioanvändning som avses. Snart "alltiallo" blixt. En hel del familjebilder/porträtt blir det, men också skateboard inomhus och utomhus. För surfbilder skulle jag nog behöva antingen en vattenttät blixt monterad på motivets bräda alt. en "Canon 5800EX"...!!! Hade det funnits hade jag likväl inte haft råd...

Helikopter, kanske?

Jag har testat utomhusfotografering i mörker med dubbla blixtar på min 40D. En gammal Metz 45 CT-1 på skena vid sidan om kameran och 580 EX II, zoomad till 105 mm, i blixtskon på taket. Pang rakt på, för det finns ju inget att studsa i utomhus.
Ger en räckvidd på sisådär 25 meter ungefär, vid ISO 400 och bländare runt f/4-5,6.

Men det räcker väl inte till surf ändå, förstås.

Jag kör med likadana batterier, och de klarar sig längre än så innan de är helt slut.
Givetvis beror det på hur många gånger blixten utlöst också.

Med min gamla 380EX var det tal om dagar innan batterierna var slut.
/L

Jag har några batterier från teknikmagasinet (X-power?) i min SB-600, och dom har suttit i sedan i september, och jag märker inga tecken på att dom skulle börja ta slut änn! Och jag har använt blixten, den har inte bara legat undanstoppad, utan varit uppe många ggr.

MVH

Någon som har koll på var man kan få tag i Canon Speedlite 430EX II? Tydligen slut på alla ställen där jag kollat, kommer en ny version kanske? :)

Jag har 550 och 420 samt har använt 430 lite.
Jag skulle lätt välja 430 då den är som 420 i storlek.
Det enda jag saknar med 420 är

Manuell styrka ... absolut viktigt...jätte
Trixig att rikta in ibland (samma problem med 550, men inte med 430)
Display?

Jag skulle gärna ha en 430 men kan inte rättfärdiga bytet när man har en 550

hälsningar

/Pär

430EX kan man ställa manuellt, fast bara i hela steg (1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16), medans 580EX kan ställas i tredjedels steg. Vet ej hur det är på 550EX.

580 EX II går att ställa ner till 1/128, men den mindre modellen går till 1/64, tror jag. Fast den är ju svagare från början, så det spelar nog ingen roll.
Stora skillnaden är ju möjligheten för de största blixtarna att vara mastrar i multiblixtsystem.

580 EX II går att ställa ner till 1/128, men den mindre modellen går till 1/64, tror jag. Fast den är ju svagare från början, så det spelar nog ingen roll.
Stora skillnaden är ju möjligheten för de största blixtarna att vara mastrar i multiblixtsystem.

Tack för förtydligandet o rättningen. Jag skyller på att jag är sjuk idag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar