Annons

550D vs 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tankegångarna här är precis tvärt emot den goda regeln att man ska satsa mer på optik än kamera. EF-S 18-135 mm f/4-5,6 IS på en 7D är ju någorlunda mitt i prick vad de flesta anser vara en helt horribel kombination. Ekonomidäck på en racerbil.

Men det finns ju olika prioriteringar och bildkvalitén från billiga objektiv är inte alltid så dålig som man skulle kunna misstänka. Tänk dock på att om den största prioriteringen är snabb serietagning, en egenskap som ju sitter i kamerahuset, så innebär det också ofta att man behöver snabb AF-exekvering i objektivet. Det får du i alla fall inte i ett sådant kitobjektiv. Något i närheten i brännviddsomfång, som däremot är snabbt, är EF-S 15-85 mm f/4-5,6 IS USM eller EF 24-105 mm f/4L IS USM. Men du kommer att upptäcka att för att din kombination av prylar inte ska bli låghalt så kostar det mer pengar.
 
"EF-S 18-135 mm f/4-5,6 IS på en 7D är ju någorlunda mitt i prick vad de flesta anser vara en helt horribel kombination"

Mer horribel än 7D med 15-55IS eller 55-250IS? :)

Tur att Jag har min lilla 50:a tills Jag kan köpa ett riktigt bra objektiv:)
 
Något i närheten i brännviddsomfång, som däremot är snabbt, är EF-S 15-85 mm f/4-5,6 IS USM eller EF 24-105 mm f/4L IS USM. Men du kommer att upptäcka att för att din kombination av prylar inte ska bli låghalt så kostar det mer pengar.
Hänger EF-S 17 - 55 /2.8 IS med då ?
 
Hänger EF-S 17 - 55 /2.8 IS med då ?

Ja, det är ett erkännt bra objektiv - inte utan att en del klagar över detaljer och varians mellan exemplaren, men i grunden är det ett bra objektiv - på gränsen till riktigt bra - största felet är att det inte passar på FF hus ;)

Dock kör jag med Sigma 18-50 f/2.8 - sämre, men fortfarande bra och mycket billigare till mina crophus. Hastigheten på AF är bra på sigman, men det är lite sämre med träffsäkerheten då det objektivet lider av lite slumpfocus. Canons EF 17-40 är snabb i AF OCH träffar rätt repeterbart - tyärr bara f/4 och ingen IS då istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.