Annons

550D vs 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

continental

Aktiv medlem
Det kanske låter lite konstigt att välja mellan dessa två kameror, men det är faktiskt vad Jag gör.

Anledningen till att Jag redan efter ett par veckor med min nya 450D funderar på en ny kamera är att den egentligen var avsedd för min sambo. Jag köpte den till henne men insåg samma kväll att Jag åter var i träsket...
Därför uppstår det små microkonflikter då en kamera på två personer är i minsta laget, åtminstone om man vill fota samtidigt:)

Därför så har Jag bestämt mig för att köpa mig en egen kamera.
Att det inte blir en 450D till beror på att Jag stör mig på den (förhållandevis) låga upplösningen på skärmen. Jämfört med sina större syskon så är den inte kul. Det är betydligt svårare att sortera bort dåliga kort direkt i kameran.
Sen till det andra stora kruxet: Den känns så PLASTIG. Jag får känslan av att man bär omkring på och hanterar en leksak, inte ett seriöst redskap för fotografering. Att den är liten är inget större problem, det rättade batterigreppet till, även om den fortfarande är väldigt kompakt.
Problemet som finns är då att 550D är lika plastig som 450D. Marginellt tyngre, men med samma Playmobilkänsla i skalet. Annars så är den precis vad Jag söker. Prestandamässigt så har jag inget att klaga på när det gäller 450D. Mellan den och 550D skiljer det ju inte så mycket, bortsett från filmfunktionen som Jag inte bryr mig om ett dugg.

7D känns mer rejäl. Mer som ett redskap än en leksak. Samma sensor som 550D och marginellt lägre upplösning på displayen (som dock inte är ARbehandlad).
Den känns och låter oerhört mycket mer förtroendeingivande än både 450 och 550. Sen kostar den ju liiiite mer. Frågan Jag ställer mig själv är: Kommer Jag att bli nöjd med en 550D eller kommer jag att känna att Jag gjort en kompromiss och vill byta om ett år igen?
7an är ju, rufft räknat, dubbelt så dyr och kräver enligt mig en aning mer eftertanke innan jag springer och köper en. Samtidigt så är Jag inte intresserad av att göra en dålig affär med en 550D som Jag kanske inte är nöjd med.
Det är just nu stiltje i mitt huvud. Jag vet inte om Jag kan förmå mig själv att punga ut det dubbla enbart för "känslan". Samtidigt så vet Jag att Jag kommer att sukta efter en 7D om Jag går och köper en 550D.
Nån som kan hjälpa mig att övertyga mig om vilket val som är rätt?
Begagnat är Jag nog inte jätteintresserad av, utan det gäller nya kameror.
 
God morgon !

Det låter som du skulle bli riktigt nöjd med en 50d, dom ligger
ju på runt 8000:- sprillans nya idag. Det nästan dubbla priset upp till en 7d, tycker inte jag är motiverat.
 
Ja, funktionsmässigt så ligger den nära det Jag söker.
Jag måste dock tyvärr erkänna att när Jag kände på den igår så tyckte Jag att den känns gammal... Det är det här med känslan igen. Kanske lite tabu, men nåt Jag inte kan bortse ifrån.

Dessutom så är den anskrämligt klumpig med batterigreppet som knappast känns i närheten av att vara integrerat.
 
Jämförde du 50d mot 7d i butiken, 7d väger 820g 50d väger 730g.
7d är både högre och bredare än 50d, däremot samma djup.

Jag jämförde de båda och tyckte 7d kändes klumpigare, men
jag är ju iofs van vid min 50d.

Jag kör själv aldrig med batterigrepp, då jag tycker det blir
för klumpigt. Men 7d blir väl knappast mindre klumpig än 50d
med batterigrepp, jag har själv aldrig jämfört.
 
Ja jag jämförde dem. Vikt och måttmässigt så skiljer det i stort inte mycket. När det gäller batterigrepp så skiljer det desto mer;
7ans grepp är så integrerat att det känns som en del av kameran, medan 50ans grepp känns som en klump under kameran.
 
Ja jag jämförde dem. Vikt och måttmässigt så skiljer det i stort inte mycket. När det gäller batterigrepp så skiljer det desto mer;
7ans grepp är så integrerat att det känns som en del av kameran, medan 50ans grepp känns som en klump under kameran.

Helt rätt! Jag tycker 7D med grepp är goare att hålla i än 1D mark III. 7-an har lite djupare "kant" för fingerspetsarna att greppa runt, och även en högre förhöjning för tummen att stabilisera sig mot.


7D är den ultimata kameran enligt mitt tycke, jag köpte den ny då den kom, gav 18500kr, (idag ny från tyskland ca 12600kr)

Inget jag ångrar de minsta lilla idag. Å då har jag haft de flesta 1D-husen genom åren. (prylgalen som gillar prova olika grejjer)
Ibland kan man sakna FF å ingen cropfaktor, fast då har jag en 5D vid sidan av.


Som du skriver lär du ångra me tiden att du inte köpte en 7D ist för 550D. Glöm inte att sökaren är väldigt liten på 550D i jämförelse.
Sökaren på 7D är aningen större än 1D mark III-s sökare. Fruktansvärt go! Hade dock önskat att alla hus hade haft 1Ds mark III-s sökare, där snackar vi stort hål :)

Finns ju en risk me att köpa 7D, å de är ju att frugan din snor den av dig!
 
Känslan var betydligt större mellan min fd 400D till min 40D än bytet från 40D till 7D. Och skillnaden mellan 40D huset och 50D huset är väl minimal.
Fast det är klart, har man råd att köpa 7D så tror jag man ångrar sig mindre än att kanske köpa 550D:n och sen sälja med förlust och köpa 7D.

Tycker att 40D till skillnad från 400D fungerar utmärkt utan BG, så det kan man ju vänta med också.

Gissar att 550D "åldras" snabbare som modell än 7D.

Som sagt, tror inte du ångrar dig ifall du köper 7D.

Fick min i går från tyskland, ca 12600 inkl frakten.

Hoppas du blir nöjd oavsett val :)
 
Senast ändrad:
Jag tycker det låter som om du har bestämt dig redan;-)
Nu vill du bara "bli knuffad över kanten" av nån annan.
Så KÖP EN 7D!

Jag bytte själv nyligen från en 450D med BG till en 7D och har inte ångrat mig en sekund. Jag håller inte med om att 450D känns plastig men om du upplever att det är så med både 450 och 550 så är det naturligtvis rätt för dig, bättre att satsa rätt från början än att gå och reta sig efteråt.
Lycka till!
 
Jag anser att känslan är en av de viktigaste faktorerna då man väljer kamera. Den skiljer ofta mer mellan olika modeller än det gör rent tekniskt.

Så köp 7D, den verkar ju ha satt sig i din skalle redan. Allt annat kommer du se som en kompromiss att reta sig på i all framtid.

Det är iofs lätt för mig att säga det drabbar ju inte min ekonomi vad du väljer. ;-)
 
Det blev en 7D med batterigrepp.
Sitter nu o försöker lära mig den, vilket går riktigt smidigt, då menyerna är lättlästa och det mesta påminner om 450D.

550D var inte tillräckligt stort steg upp från 450D, med tanke på de kriterier Jag nämnt.
 
GRATTIS !

Då är det bara att börja investera i en "massa" trevliga
objektiv.

Visst e' de' en "Husky" ?
 
Det blev en 7D med batterigrepp.
Sitter nu o försöker lära mig den, vilket går riktigt smidigt, då menyerna är lättlästa och det mesta påminner om 450D.

550D var inte tillräckligt stort steg upp från 450D, med tanke på de kriterier Jag nämnt.

Grattis till ett bra köp! Har haft min sedan okt/nov och är mycket nöjd. Men som flera påpekat, nu blir det dyrt med alla objektiv du kommer att behöva och större väska...

Beställde batterigrepp till min idag tillsammans med en Tamrac Exp 7x för att få plats med framtida inköp. Ser fram emot att testa batterigreppet, känns den så bra som alla säger med det på?
 
Det var nog ett klokt val. Jag har/hade en 400D och köpte så en
7D. De kompletterar varandra bra, ibland behövs den bättre o ibland är det skönt att inte behöva bära så tungt förutom det att det i många fall är en tillgång att ha två, särskilt om man är två. Men visst höjs önskenivån på objektiven, förut var jag nöjd med de objektiv jag hade, nu finns ytterligare önskningar, men tillgången på pengar är begränsande. Men därimot har jag inget mot de lättare o plastigare kamerorna, med lättare objektiv fungerar det utan problem om man nu inte har mycket stora händer, jag tycker bara det är en igentlig nackdel i kyla då handskar behövs, statusvärdet bryr jag mig inte om.
 
Visst har jag suttit och kollat runt på objektiv, definitivt.
Jag är dock väldigt, väldigt nöjd med den lilla billiga 50mm/1.8II Jag köpte häromdagen (lädret också). Den gör inte bort sig på 7an.
Jag har inte hunnit testa något av kitobjektiven (från 450D) än, men ska väl hinna med det nån dag.
Det får räcka med prylar nu för en tid. Jag måste ju hinna lära mig och utvecklas också:)


Batterigreppet gör att den känns GJUTEN. Det gör att det blir en STOR kamera, men jag upplever den inte som klumpig.
 
Fick min i går från tyskland, ca 12600 inkl frakten.
Vore tacksam för länk till webshop att eventuellt beställa ifrån.
Själv har jag en G10 (med 430 o 270ex-blixtar) och hade tänkt skippa systemkamera pga storleken. Fotat mycket med systemkamera på analoga tiden och samlade på mig prylar jag aldrig använde.

G10;an har ju sina begränsningar så nu har jag bestämt mig för att komplettera med en systemkamera i allafall. Eftersom jag har två canon-blixtar lutar det mot en canon även om jag körde nikon på analoga tiden,

Vill ha en kamera med snabb seriebildstagning + hd-filmfunktion och ETT objektiv. Hade ett 180/2.8 till min nikon som jag aldrig använde (klumpigt) så tanken är en kamera med ETT brett zoomobjektiv typ: 18-135.
Väntade först på efterföljaren till 50D som verkar dröja och 7D verkade för mycket/dyr så just nu lutar det åt 550D som dock är lite klen i b/s. Med tysklandspriser kanske det är 7D man skall satsa på iaf då den ju uppfyller kraven med råge och verkar mer balanserad med 18-135 objektivet än 550D?
 
Prisjakt.nu och tog bästa internationella pris.

Köpte på pixeluniversum.de, fast det är så att jag nästan ångrar mig.

1. Första ordern jag lade fick jag inget mailsvar på, så några dagar förflöt med att konstatera att de ej fått pengar för kameran.

2. La en ny order och då fick jag ett mail från dem med betalningsanvisning, godtroget (kan tolkas som snål också ;))betalade jag in.

3. 5-6 dagar senare stod det att de hade fått förskottsbetalningen.

4. När jag sedan ringde dem sa det att kameran var slut men skulle komma in och skickas till mig i veckoslutet ! Ok sa jag.

5.Veckan efter ringer jag igen och de säger att kameran ska skickas dagen efter till mig. Jag ber om trackingnr. Ja, de ska vi skicka till dig. Ok sa jag !

6. 2 dagar senare ringer jag igen - jo din kamera skickades idag, trackingnr ? - Jag kan inte se det nu men vi mailar det till dig så fort jag kan se det - Ok sa jag igen .

7.Några dagar( försök ..) senare ringer jag igen och då får jag trackid och kan gå vidare, dagen efter anländer kameran och det tog tydligen 19 dagar (fast det var ju inte firmans fel förstås).

Sammanfattningsvis : Dålig kommunikation, Kunde lämnat besked att kameran var slut i lager,Svåra att nå via tel & e-mail,Kunde meddelat när varan skickades. Var rädd att detta var en Bluff och Båg Firma med falska tyska registeringsuppgifter och bye bye med pengarna. Men gick ut på deras hemsida och klickade på deras "prisjaktmotsvarigheter" och där var det väligt många nöjda men en del var som jag missnöjda med leveransen.

När kameran kom låg den i en kitobjektivlåda(EF 28 - 135) (köpte bara huset) och displayfilmen var borta (kanske det inte ska vara ngn ?) kanske de kollade kameran för ev fel (?)Den var inpackad som den skulle och verkade helt oanvänd annars, så med produkten är jag nöjd med tror jag. Som väntat ingen sv.manual med. Ringde RCC innan köpet och de bekräftade europagaranti mot uppvisande av kvitto gäller.

Som sagt än är jag nöjd men jag var rädd ett tag att jag hade blivit blåst !

Lycka till med ev köp.
 
http://www.fotemia.de

Kan jag rekomendera! Har dock inte beställt något av dem på ett bra tag, men mitt fd 70-200/2,8L IS USM fick jag på 4 arbetsdagar. Grymt snabba på att få iväg sina paket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.