Annons

550D eller 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Är på väg att göra ett systembyte till Canon, tanken är att jag ska införskaffa Normalzoom, vet inte vilken dock. Senare ska jag komplettera med 70-200/4 IS och 400/5,6.
Frågan är bara vilket kkamerahus jag ska ha, just nu väljer jag mellan 550D, 600D, 60D och 7D.
Fotar ganska så blandat men mest gatufoto och djur/natur....
 
Så som du beskriver det duger väl vilken kamera som helst av dem?

Vill till något mer specifikt för att det ska gå att plocka ut någon särskild av dem.
 
K, tror ni att en 550 eller 600 kommer att räcka till af-mässigt vid fågelfoto?
Mitt fotande består väl av följande: hänger med i väskan varje dag i stort sett, blir väl en fototur på stadens gator och torg 2-3 ggr i veckan. En hel del akvariefisk och reptilbilder på "jobbet". 1 gång i månaden blir det lite fotande av radiostyrda bilar och flygplan på klubben och varannan eller var tredje helg blir det en heldag i naturen.

Har senaste åren fotat med en Nikon d300 som jag varit ganska nöjd med, men då Nikon inte har nån riktig motsvarighet till 70-200/4 och 400/5,6 så har jag bestämt mig för att byta system.

Vill ha ett smidigt hus med bra och snabb af och bra iso-pretanda.
 
Radiostyrda flygplan fann jag bli betydligt enklare att få fokus på när jag gick från 40D (som alltså ligger en nivå ovanför 600D, AF mässigt) till 7D. Punkterna ligger så glest i modellerna under 7D, och jag är då inte själ att klara av att hålla en punkt på målet hela tiden. Inte så som de flyger...
 
Det är ingen skillnad jämfört med 550D eller någon annan APS-C kamera. Förhållandet blir precis detsamma. Själv använder jag EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och EF 24-105 mm f/4L IS USM till största delen, som normalzoomar.

Som universalzoom har jag även en EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM, men den är ju lite ljussvagare, så den använder jag inte så ofta.
 
K, var rädd för det. Om jag skaffar en 7D, vilken normalzoom bör jag då satsa på??

Ok, men modellflygplan, gärna i kastvindar, är väl ungefär bland det svåraste man kan försöka följa med en kamera. Där sätter man AF på gränsen till dess förmåga även om du har utrustning för 100.000+.

För många andra sportsammanhang klarar man sig med betydligt enklare AF än den som tex 7D erbjuder. Man har god hjälp om man sätter sig in lite i tekniken hur AF funkar - det är inte bara att trycka och skjuta med vare sig 7D eller 550D.

EF-S 15-85 är f.ö. en riktigt bra normalzoom till XXXD, XXD & 7D.
 
Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Du väljer mellan fyra kameror där en är uppenbart bättre än dom andra (7D). Vore det bara skillnadena mellan kamerorna som spelade roll är väl valet självklart? Personligen skulle jag aldrig ens fundera på nån av dom andra modellerna, men nu förstår jag ju att prislappen säkert också har betydelse, trots att du inte nämnt den...
 
Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Du väljer mellan fyra kameror där en är uppenbart bättre än dom andra (7D). Vore det bara skillnadena mellan kamerorna som spelade roll är väl valet självklart? Personligen skulle jag aldrig ens fundera på nån av dom andra modellerna, men nu förstår jag ju att prislappen säkert också har betydelse, trots att du inte nämnt den...

Helt rätt, om jag hade klarat mig med en 600D så hade ju 70-200/4 varit väldigt närmare köp.
Men efter att ha provat 550, 600 och 60D idag så insåg jag att minst en 60D får det bli, dom övriga hade för svårt att hålla fokusen i kanterna av sökaren. Så antagligen blir det en 60D med 18-135 zoomen som start och en 400/5,6 eller 300/4 senare.
 
Bäst bildkvalité lär 18-55 + 55-250 ge.
Bästa mekaniska byggkvalité har 17-85.
Mest omfång utan att byta objektiv har förstås 18-135.

Endast du kan prioritera vad som är viktigast för dig.

60D är en utmärkt kamera, men i kanten av sökaren kan ingen av dem fokusera. Alla har nio AF-punkter på ungefär samma ställe.
 
Canon 600D

Det finns en digital zom 3-10 ggr på denna kamera vid filmning. Jag vill bara påpeka att förstoringsgrad över 3ggr ger markant mera BRUS vilket också försämrar upplösningen.

Det påstås att man inte får någon bild/skärpe-försämmring men TRO INTE på vad som står i reklamen för sen när du läser instruktionsboken så påpekas att det blir en bildförsämring.
 
Jaha, så har man då haft sin 60D i knappt 3 månader och redan insett att det var fel hus, trodde ju att det skulle vara en efterföljare till XXD.

Men, icke!!! Påminner mer om en förstorad XXXD......

Det jag e nöjd med på kameran e föjande: Iso, bildkvalitet o sökare.

Det jag e missnöjd med e följande: Ljusmätaren, för liten, vikbara skärmen, ej vädertätad, för få AF-punkter, seriebildstagningen och alldeles för få direktknappar till inställningar.

Så det jag skulle vilja ha är en större/robustare/vädertätad kamera med fast skärm, fler af-punkter, gamla ljusmätningen och överlag snabbare......

Drömmen är ju en 1D MKIV, men jag har verkligen inte råd.
Har börjat fundera på en 7D eller 1D MKII, det som talar för MKII är priset, robusteheten, AF-punkterna och vikten. Det som talar för 7D är väl iso, bättre skärm och överlag nyare kamera..... men även mycket dyrare.....

Då jag fotar RC, både bilar och flyg till 60%, djur 30% och övrigt 10% så känns det som att jag lägger större vikt vid ett så robust/vädertåligt hus och så bra AF som möjligt.

Så snälla hjälp mig o välja rätt denna gången.......
 
Det jag e missnöjd med e följande: Ljusmätaren, för liten, vikbara skärmen, ej vädertätad, för få AF-punkter, seriebildstagningen och alldeles för få direktknappar till inställningar.

Så det jag skulle vilja ha är en större/robustare/vädertätad kamera med fast skärm, fler af-punkter, gamla ljusmätningen och överlag snabbare......
.

60D är vädertätad i nästan samma nivå som storebror 7D. Vill du att den ska vara större , häng på ett batterigrepp. Och angående seriebildtagningen, antal AF-punkter och den vikbara skärmen - läste du inte specifikationerna innan köp?
 
60D är vädertätad i nästan samma nivå som storebror 7D. Vill du att den ska vara större , häng på ett batterigrepp. Och angående seriebildtagningen, antal AF-punkter och den vikbara skärmen - läste du inte specifikationerna innan köp?

Fel, Skillnaden är stor på 60D och 7D i vädertätning, sen så har 60D inte metall utan plaststomme. 60D med batterigreppet känns bara plastigt och ger ingen direkt bra känsla, sen så blir faktiskt fukttåligheten sämre med batterigrepp, då fukt samlas mellan kamera och greppet.
Seriebildstagningen och AF trodde jag personligen skulle räcka till, men har märkt i efterhand att det inte gör det.

Vikbara skärmar är jättebra, ibland, men jag avskyr dom......

Är väl bara att inse att jag egentligen skulle köpt en 7D, men trodde att 60D skulle räcka, vilket den nog gör för 90% av allla fotografer...... Men jag har vissa, lite udda krav som den inte uppfyller, tyvärr.....
 
Jaha, så har man då haft sin 60D i knappt 3 månader och redan insett att det var fel hus, trodde ju att det skulle vara en efterföljare till XXD.

Men, icke!!! Påminner mer om en förstorad XXXD......
...

Så snälla hjälp mig o välja rätt denna gången.......


Jag läser ditt inlägg som att du redan har besetämt dig, och nu vill du bara ha stöd för ditt val.

Stöd för att köpa 7D kan du få av mig - jag tokgillar den kameran.
Men jag hade uppskattat FF. Det är förhimla häftigt att kika i sökaren på min gamla analoga och få en så mycket större sökarbild.

Petter ...
 
Jag läser ditt inlägg som att du redan har besetämt dig, och nu vill du bara ha stöd för ditt val.

Stöd för att köpa 7D kan du få av mig - jag tokgillar den kameran.
Men jag hade uppskattat FF. Det är förhimla häftigt att kika i sökaren på min gamla analoga och få en så mycket större sökarbild.

Petter ...

?? Sökarbilden är redan större. De analoga husen har oftast 95 % och endast en handfull kan stoltsera med 99% och 7D har 100% sökarbild. Kombinerat med objektiv med stor bländare så får man en ljustark sökarbild.
Sensorn har inget med saken att göra eftersom bilden aldrig når den medan du tittar i sökaren.... Är ju en spegelreflexkamera ;)

/Stefan
 
Jag läser ditt inlägg som att du redan har besetämt dig, och nu vill du bara ha stöd för ditt val.

Stöd för att köpa 7D kan du få av mig - jag tokgillar den kameran.
Men jag hade uppskattat FF. Det är förhimla häftigt att kika i sökaren på min gamla analoga och få en så mycket större sökarbild.

Petter ...

Hade gärna köpt en 7D, men plånboken håller inte med.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.