Annons

550D eller 600D

Produkter
(logga in för att koppla)
Fel, Skillnaden är stor på 60D och 7D i vädertätning, sen så har 60D inte metall utan plaststomme. 60D med batterigreppet känns bara plastigt och ger ingen direkt bra känsla, sen så blir faktiskt fukttåligheten sämre med batterigrepp, då fukt samlas mellan kamera och greppet.
Seriebildstagningen och AF trodde jag personligen skulle räcka till, men har märkt i efterhand att det inte gör det.

Vikbara skärmar är jättebra, ibland, men jag avskyr dom......

Är väl bara att inse att jag egentligen skulle köpt en 7D, men trodde att 60D skulle räcka, vilket den nog gör för 90% av allla fotografer...... Men jag har vissa, lite udda krav som den inte uppfyller, tyvärr.....

Enligt vad jag har läst ska skillnaden i vädertätning inte vara speciellt stor, men har tyvärr ingen källa att hänvisa till. Vidare är stommen på 60D i aluminium med skal i glasfiberförstärkt plast (polycarbonate resin). Sant att den blir fuktkänsligare med batterigrepp. Håller dock inte med om att det känns plastigt, och då har jag ändå ett billigt grepp från ebay, originalgreppet borde vara skönare tycker man...

Ok, ja ibland kan det visa sig i efterhand att det inte räcker till. Tyckte bara det lät roligt att klaga på för litet antal AF-punkter och dylikt som tydligt framkommer i specarna ;-)

Är iaf väldigt nöjd med min 60D, har provat 7D och den känns givetvis allmänt vassare. Men för mina behov är den inte värd det högre priset.
 
Har lånat en kompis 1D mkIII i 2 dar och glöm det, den e precis den kamera jag vill ha, förutom en liten sak, som inte e så liten........... nämligen vikten!!!!!

Kommer aldrig orka släpa på den alltid.

Så nu söker jag nåt smidigt ljusstarkt fast optik motsvarande c.a 45-50mm.......

Vad finns??
På Nikon hade jag deras 35/1,8 som var kalas.
 
Har lånat en kompis 1D mkIII i 2 dar och glöm det, den e precis den kamera jag vill ha, förutom en liten sak, som inte e så liten........... nämligen vikten!!!!!

Kommer aldrig orka släpa på den alltid.

Så nu söker jag nåt smidigt ljusstarkt fast optik motsvarande c.a 45-50mm.......

Vad finns??
På Nikon hade jag deras 35/1,8 som var kalas.

Vad är det egentligen som du fotar som kräver så mycket av AF vid 50mm att 60D inte räcker till? Vilket objektiv har du använt med den när du inte tyckt att AF har räckt till?
 
Så nu söker jag nåt smidigt ljusstarkt fast optik motsvarande c.a 45-50mm.......

Vad finns??
På Nikon hade jag deras 35/1,8 som var kalas.

Canons 35/1,4L sägs vara bra, kostar dock sådär 14000. Annars är ju deras 50/1,8 en klassiker. Billigt, plastigt och simpel autofokus. Men väldigt mycket optisk prestanda för pengarna. 50/1,4 är betydligt bättre mekaniskt.
 
Sensorn har inget med saken att göra eftersom bilden aldrig når den medan du tittar i sökaren.... Är ju en spegelreflexkamera ;)
Visst har sensorstorleken med saken att göra. I en FF-kamera är strålgång och spegel större och därmed också sökarbilden. Skillnaden mellan 5Dmk2 och 7D är faktiskt ännu större än skillnaden mellan 7D och 60D.

Fast bland cropkameror tror jag faktiskt inte det är någon som slår 7D, även om t ex Nikon D300 har nästan lika stor sökare.
 
Vad är det egentligen som du fotar som kräver så mycket av AF vid 50mm att 60D inte räcker till? Vilket objektiv har du använt med den när du inte tyckt att AF har räckt till?

Va??

Problemen med af har jag haft när jag fotat radiostyrt och fåglar till viss del, har då kört på 70-200/4.
Men då jag insett att jag inte kommer orka konka runt på en 1D så får jag nöja mig med 60D.

Dock så skulle det vara kul med ett litet fast, smidigt objektiv med bra ljusstyrka att sätta på vid olika tillfällen när man vill ha en lätt o smidig kamera. 50/1,8 e ju kalas, men jag vill helst ha mer vidvinkel. På nikon hade jag deras 35/1,8 som passade mig kalas.....
 
Har lånat en kompis 1D mkIII i 2 dar och glöm det, den e precis den kamera jag vill ha, förutom en liten sak, som inte e så liten........... nämligen vikten!!!!!

Kommer aldrig orka släpa på den alltid.

Så nu söker jag nåt smidigt ljusstarkt fast optik motsvarande c.a 45-50mm.......

Vad finns??
På Nikon hade jag deras 35/1,8 som var kalas.

Jag har EF 28/1,8 som jag tycket fungerar bra särskilt vid filmning, den enklare och billigare 2,8 versionen är ju lite skarpare, vilketr är fullt naturligt, hög ljusstyrka har sitt pris. Sen finns ju EF 35/2 om man inte vill kosta på sig den med ljusstyrka 1,4. Dessutom Sigma 30/1,4 och 28/1,8 m.fl. Men jag har bara erfarenhet av EF28/1,8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.