Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

55-250 eller 75-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

zerokool

Medlem
Har precis köpt mig en Canon eos 450D ch är på jakt efter bra allround objektiv med bra zoom.

En polare rekommenderade ett EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM, men så va det en person som rekommenderade EF 55-250 IS istället.

Vilken av dessa är bäst?
Är själv helt nybörjare och vet inte vad man ska titta på m.m, vet inte vad 75-300 eller 55-250 står för
 
Har precis köpt mig en Canon eos 450D ch är på jakt efter bra allround objektiv med bra zoom.

En polare rekommenderade ett EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM, men så va det en person som rekommenderade EF 55-250 IS istället.

Vilken av dessa är bäst?
Är själv helt nybörjare och vet inte vad man ska titta på m.m, vet inte vad 75-300 eller 55-250 står för

Om du är på jakt efter ett allround objektiv skulle ja vilja påstå att ingen av dessa är bra alls. Båda dessa är så kallade teleobjektiv. Den minsta förstoringsgraden kommer göra att du i princip inte kommer ha särskilt stor nytta av din kamera innomhus då du nog skulle behöva ha rätt stora lokaler för att lyckas få en helkroppsbild istället för bara ett ansikte.

75-300mm respektive 55-250mm är ett mått på förstoringsgraden. Jag rekommenderar att du tar en titt på denna sida så får du lite koll på vad dessa siffor betyder i praktiken.

http://www.tamroneurope.com/flc.htm

Jag tycker att canon 17-85 är ett rätt bra allround objektiv. Den är hyfsat vidvinklig och ändå rätt bra på håll ochså. Men de finns även så kallade superzoom. De har ofta ett spann på typ 18-200 eller dylikt. Men i och med detta stora spann så är de oftast kompromisser på kvalliten och två objektiv tex 18-55 och 55-250 ger oftast bättre kvallite. Men de är ju en avvägning mot vad du ska använda kameran till.

Läs på ordentligt om objektiv och foto, prova dina kompisars objektiv och känn sedan efter vad du behöver. Förstoringsgrad, förstorings-spann, ljusstyrka, is (bildstabilisering) snabbhet och exakthet på autofokusmotor och inte att förglömma...pris! Detta är faktorer du får väga in. Plånboken kommer begränsa dina val rätt rejält om du ska köpa nytt. Finns massor med info om objektiv under recensioner...tips är att kolla där.

Frågan 55-250 eller 75-300 är ungefär likvärdigt med att säga "Ska ja köpa opel eller skoda?"

Lycka till med letandet! :)
 
Om du är på jakt efter ett allround objektiv skulle ja vilja påstå att ingen av dessa är bra alls. Båda dessa är så kallade teleobjektiv. Den minsta förstoringsgraden kommer göra att du i princip inte kommer ha särskilt stor nytta av din kamera innomhus då du nog skulle behöva ha rätt stora lokaler för att lyckas få en helkroppsbild istället för bara ett ansikte.

75-300mm respektive 55-250mm är ett mått på förstoringsgraden. Jag rekommenderar att du tar en titt på denna sida så får du lite koll på vad dessa siffor betyder i praktiken.

http://www.tamroneurope.com/flc.htm

Jag tycker att canon 17-85 är ett rätt bra allround objektiv. Den är hyfsat vidvinklig och ändå rätt bra på håll ochså. Men de finns även så kallade superzoom. De har ofta ett spann på typ 18-200 eller dylikt. Men i och med detta stora spann så är de oftast kompromisser på kvalliten och två objektiv tex 18-55 och 55-250 ger oftast bättre kvallite. Men de är ju en avvägning mot vad du ska använda kameran till.

Läs på ordentligt om objektiv och foto, prova dina kompisars objektiv och känn sedan efter vad du behöver. Förstoringsgrad, förstorings-spann, ljusstyrka, is (bildstabilisering) snabbhet och exakthet på autofokusmotor och inte att förglömma...pris! Detta är faktorer du får väga in. Plånboken kommer begränsa dina val rätt rejält om du ska köpa nytt. Finns massor med info om objektiv under recensioner...tips är att kolla där.

Frågan 55-250 eller 75-300 är ungefär likvärdigt med att säga "Ska ja köpa opel eller skoda?"

Lycka till med letandet! :)

jag kan ju inte hålla med om detta inlägg. 75-300 objektiven är ju allmänt mediokra över 200 mm, medan 55-250 fått ganska bra kritik, säkert pga att den har ett UD-element i sig. Dessutom har den bildstabilisering som är dubbelt så bra om det nu var den gamla stöten 75-300 med bildstabilisering som du menade. Det var första generationens IS och tror inte många skulle rekommendera detta objektiv idag. Därför är det särskilt mtp det låga priset ganska självklart val att ta 55-250. Hade det rört sig om 70-300IS så hade det varit en annan femma, de objektiven är mer likvärdiga i bildkvalitet, men det senare kostar dubbelt, men är ju desto bättre byggt och för fullformat.
 
Läste lite om 55-250 o många klagade på att stolpar m.m blev "snea" i kanterna på bilderna.

Men ett EF 28-135/3,5-5,6 IS USM är väl oxå ett ok som ett allround?
 
Läste lite om 55-250 o många klagade på att stolpar m.m blev "snea" i kanterna på bilderna.

Men ett EF 28-135/3,5-5,6 IS USM är väl oxå ett ok som ett allround?

"Allround"...tja...borde nog börja på ca 18mm isåfall och sen hur mkt tele är upp till dej...

Angående "snea kanter" så ger de flesta hyggligt billiga telezoomar såna, ibland även en del dyra också...tex mitt eget Canon 70-200/4L ger en viss förvrängning vid främst det långa teleläget.Det är hur bra som helst i övrigt...

Angående Canon 55-250 IS så är det absolut ett mkt bra objektiv så länge du inte kan/vill slanta för Canons "L"-zoomar.

Det är skarpt, har MKT bra IS funktion och är både kompakt och "ganska billigt"

Hur 75-300 IS är i jämförelse vet jag inte, har inte provat det.
 
Läste lite om 55-250 o många klagade på att stolpar m.m blev "snea" i kanterna på bilderna.

Men ett EF 28-135/3,5-5,6 IS USM är väl oxå ett ok som ett allround?

Morgan,

Har du inget objektiv alls till kameran?

Om du har det och detta är ett komplement så skulle jag föreslå att du väntar lite. Som nybörjare har man ofta svårt att veta vad det är man vill ha. Jag gjorde själv misstaget att köpa fel glugg när jag köpte min första kamera. Först när man plåtat en tid vet man nog vad det är man behöver.

Om det däremot är så att du är helt utan objektiv, ja då måste du ju förstås skaffa någonting omågende. Vad har du för budget? Vad är det för typ av motiv du tror att du kommer att fota mest?
 
Har det som följde med, 18-55.
men jag saknar zoom´n. Som det är nu lutar det åt en 55-250, beg priset på dom är ungefär vad min plånbok klarar av för tillfället.

Va ute idag för första gången med den (vädret va ok) och tog lite bilder, upptäckte att det är kul att ta närbilder oxå, så nu är man småsugen på ett macro.

Jag = Velighetens kung
 
Satsa du på 55-250 IS. Det är det klart bästa alternativet om budgeten är liten..

Ett makro är kul, men du har sannolikt mer användning för tele zoomen.
 
jepps, hitta ett CANON EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS ZOOM LENS 55-250 mm på ebay för ca 1500:-. ska köpa det

nu kommer ju alla bjuda på det bara därför du sa det, ha ha. Roligaste köpet var nog den som ropade in ett Canon 100-300L på tradera för ett par dagar sen. Jag har ett sånt, fy fan vilken optik, så himla världsklass, och så billigt mtp det. Men mekkig gammal stöt i övrigt, men jag gillar skjutzoom, och att af blir slött kan jag stå ut med när den presterar så fantastiskt även på längsta brännvidd och på full öppning. Finns bara ett ord, underbar, och det beror på att den har flourite i sig förstås. Sagt det förr och säger det igen, länge leve flouriten.
 
ingen fara hahaha
finns flera o det va ett Buy now pris på den .
£142 = ca 1600:-
Billigt för ett "REFURBISHED TO NEW BY CANON. LIKE NEW"
 
Har precis köpt mig en Canon eos 450D ch är på jakt efter bra allround objektiv med bra zoom.

En polare rekommenderade ett EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM, men så va det en person som rekommenderade EF 55-250 IS istället.

Vilken av dessa är bäst?
Är själv helt nybörjare och vet inte vad man ska titta på m.m, vet inte vad 75-300 eller 55-250 står för

Jag har haft EF-s 55-250mm IS och måste säga att det det blev hyffsade bilder. Men efter att ha provat Canons EF 70-300 IS USM så blev jag "tvungen" att köpa det. Jag tycker att bilderna tagna med 70-300 är något skarpare och mycket bättre mättnad och kontrast i de bilderna tagma med 70-300. Autofokusen är också snabbare på 70-300 IS

Så är du ute efter ett bra tele så skulle jag välja 70-300 IS finns begagnat från ca 3000:-
 
Jag har haft EF-s 55-250mm IS och måste säga att det det blev hyffsade bilder. Men efter att ha provat Canons EF 70-300 IS USM så blev jag "tvungen" att köpa det.
Välkommen till plånbokslänspumpshobbyn. Jag har ett EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM, men efter att han använt det ett tag blev jag "tvungen" att köpa ett EF 70-200 mm f/4L IS USM.

Håhåjaja.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.