Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5400 RPM vs 7200 RPM lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa en hårddisk och undrar om det är stor skillnad mellan 5400 RPM och 7200 RPM när det gäller bilder i lightroom eftersom jag har bara tänkt använda hårddisk som FOTO HDD alltså alla bilder ligger där så jobbar jag med bilderna i lightroom ev. photoshop om det behövs.

Märker man stor skillnad mellan 5400RPM eller 7200RPM?

Gällande disk och lightroom så är det inläsning och skrivning av cachebilderna som segar ner processen och då är en disk som läser små filer snabbt att rekommendera. Titta därför på SSD-diskar som nu för tiden inte är speciellt dyra. De är väldigt många gånger snabbare än sina roterande kusiner.

Om jag förstår dig rätt ska du inte använda den nya disken som scratch utan bara för lagring, då spelar det ganska liten roll hur snabb den är.

Har tänkt så här:

2 TB extern hdd = backup

2 TB intern hdd 5400rpm (Western Digital Caviar Green) - kollade runt tester och det ser jättebra ut! Länk till test här: http://www.trustedreviews.com/storage/review/2009/01/27/Western-Digital-Caviar-Green-2TB/comments

Där har jag tänkt lagra bilder och jobba med bilderna.

120 GB Corsair 120 GB SSD = system disk..

Jag använder enbart externa diskar för Lightroom. Det funkar utomordentligt. 7200 RPM gäller då.

Western Digital Caviar Green WD20000CS 16MB 2TB 5400RPM- 1 433:-
Western Digital Caviar Black WD2001FASS 64MB 2TB 7200 RPM - 1 608:-

Varför ens fundera på 5400rpm? Den enda gången man vill ha en "green" är när man är ute efter låg strömförbrukning.

Western Digital Caviar Green WD20000CS 16MB 2TB 5400RPM- 1 433:-
Western Digital Caviar Black WD2001FASS 64MB 2TB 7200 RPM - 1 608:-

Varför ens fundera på 5400rpm? Den enda gången man vill ha en "green" är när man är ute efter låg strömförbrukning.

Det är en Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB Cache.. Finns i lager och Black version finns inte i lager. Jag behöver en disk omgående därför undrar jag om det är stor skillnad mellan 5400rpm och 7200rpm..

Det är en Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB Cache.. Finns i lager och Black version finns inte i lager. Jag behöver en disk omgående därför undrar jag om det är stor skillnad mellan 5400rpm och 7200rpm..

Ja, det är stor skillnad. black-disken jag nämnde finns i lager på flera ställen, vad jag kan se på prisjakt.nu

Det viktigaste är storleken på disken, och hur du hanterar en eventuell hårddiskkrasch eller ett bildarkiv som "slår i taket".

Har tänkt köra manuellt backup..

2 TB intern hdd och en 2 TB extern hdd. samt 120 GB systemdisk. Sen har jag 1 TB hdd + 1 TB backup också som är proppfull :) Eftersom jag ska jobba med bilder så 7200RPM är väl att föredra framför 5400RPM.

Har tänkt köra manuellt backup..

2 TB intern hdd och en 2 TB extern hdd. samt 120 GB systemdisk. Sen har jag 1 TB hdd + 1 TB backup också som är proppfull :) Eftersom jag ska jobba med bilder så 7200RPM är väl att föredra framför 5400RPM.

Det är aldrig fel att ha snabba enheter i en dator men hårddiskens hastighet är av underordnad betydelse när man arbetar med bilder, är min erfarenhet.

Det är aldrig fel att ha snabba enheter i en dator men hårddiskens hastighet är av underordnad betydelse när man arbetar med bilder, är min erfarenhet.

Tack för tipset. Jag tror också att 5400RPM räcker gott efter ha sett antal tester. Känns inte så stor skillnad direkt men om man jobbar med bilder varje dag så kanske 20% hastighet gör en stor skillnad i längden.

Annars hoppas jag att SSD gör en stor skillnad som systemdisk.

Tack för tipset. Jag tror också att 5400RPM räcker gott efter ha sett antal tester. Känns inte så stor skillnad direkt men om man jobbar med bilder varje dag så kanske 20% hastighet gör en stor skillnad i längden.

Annars hoppas jag att SSD gör en stor skillnad som systemdisk.
Jag skulle då aldrig stoppa i en 5400rpm-disk i min burk, vad än en del tester säger. Hårddiskar är de absolut största flaskhalsarna i datorn och det är onödigt att göra dom ännu slöare.

SSD som systemdisk gör enorm skillnad, särskilt om man kör två stycken i raid0.

Kom på att tänka att man kan ha lightroom databas / preview i SSD då innebär det att det blir mycket snabbare att jobba med bilder även om man kör med 5400RPM?

Jag skulle då aldrig stoppa i en 5400rpm-disk i min burk, vad än en del tester säger. Hårddiskar är de absolut största flaskhalsarna i datorn och det är onödigt att göra dom ännu slöare.

SSD som systemdisk gör enorm skillnad, särskilt om man kör två stycken i raid0.

Läste om det också att man får 50-80% snabbare med raid0. Själv kommer jag att börja med en SSD hårddisk och uppdaterar sen så jag har två st SSD som systemdisk..

Har tänkt slå till en Corsair Solid State Drive Force Serie 120GB...

Läste om det också att man får 50-80% snabbare med raid0. Själv kommer jag att börja med en SSD hårddisk och uppdaterar sen så jag har två st SSD som systemdisk..

Har tänkt slå till en Corsair Solid State Drive Force Serie 120GB...

Ska du köra flera SSD's som systemdisk så ska du ta en ordentlig funderare på vilket raidkort du ska använda. Ett fel som många gör är att använda hårdvaruraiden som ofta finns på moderkorten. Använder man det så är en SSD normal, snabbare än två i raid-0. Bifogar lite bilder så ser du hur prestanda ökar med fler ssd's. Första visar en SSD, andra två diskar i raid-0 och tredje visar tre diskar i raid-0. Att hävda att det skulle gå lika bra med en roterande disk som med exempelvis en eller två-tre ssd's är bara löjligt. SSD är sinnessjukt mycket snabbare. OM du har en snabb dator i övrigt.

Bilagor

• En SSD.jpg
    En SSD.jpg
    28.5 KB · Visningar: 346
  • Två SSD.jpg
    Två SSD.jpg
    28.4 KB · Visningar: 346
  • Tre SSD.jpg
    Tre SSD.jpg
    28.5 KB · Visningar: 342
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto