Annons

510 från USA. El och leveranstid

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag tänkte beställa E-510 + 14-54 från USA-bhphoto och har ett par frågor.
- Kommer laddaren att funka, måst jag ha någon adapter till Svensk el? Vad behövs,, och var får jag tag i det?
- Hur många dagar kan jag räkna med att det tar innan jag har kameran i handen?
- Hur går det till när jag ska betala momsen och tullen?
- Jag har räknat med tull, moms och frakt och räknat med minder garanti. Är det något mer jag bör tänka på?

Snällt om ni kunde hjälpa mig.
 
Ja, du måste ha en adapter -- den amerikanska kontaktens stift passar inte i ett svenskt uttag. Finns att köpa på t ex Clas Ohlson för nån hundralapp.

Om kameran skickas med UPS (vilket är det normala hos B&H) tar det tre-fyra dagar. Du ska betala moms och tull till budet som kommer med ditt paket. Kontant. (Det lär också gå att ringa UPSs kontor i Stockholm och betala med kort före leverans.)
 
Tack Erland
Mycket värdefullt att veta lite mer. Känns annars lite skakigt att beställa via nätet från USA. Men 2000-2500 kr skillnad mot Sverige är inte att förakta ....
 
Det är inte så längesedan jag själv gjorde samma sak första gången så jag vet hur det känns! Tack och lov fanns det kloka människor här på FS som fick mig att förstå att det är lika tryggt och enkelt att beställa från B&H i NY som från nån firma i Umeå... Fast billigare!
 
Re: Re: 510 från USA. El och leveranstid

ErlandH skrev:
Ja, du måste ha en adapter -- den amerikanska kontaktens stift passar inte i ett svenskt uttag. Finns att köpa på t ex Clas Ohlson för nån hundralapp.

Om kameran skickas med UPS (vilket är det normala hos B&H) tar det tre-fyra dagar. Du ska betala moms och tull till budet som kommer med ditt paket. Kontant. (Det lär också gå att ringa UPSs kontor i Stockholm och betala med kort före leverans.)
E du säker på att det räcker? Jänkarna kör me 110 volt å 60 hertz i sina uttag. Ställer den laddaren om sig med varierande matning eller kommer det att smälla gött?
 
Laddaren som levereras i Sverige klarar 100-240V, 50-60Hz så det är nog inga problem. Antagligen klarar du dig t o m med en vanlig apparatsladd och slipper adapter.
 
Leveranstid? Jag handlade från BH och Cyberphoto häromdagen, grejerna från BH kom efter mindre än två dygn, det från CB verkar ta cirka en vecka (har inte levererats än)
 
Har själv beställt en Nikon laddare av Adorama NYC.
Det är bara att skaffa en apparatsladd (några tior hos Clas O) och kasta USA-sladden som följer med.
Laddaren klarar som sagt 110-240V 50/60Hz.

Det är mycket stor prisskillnad på kamertillbehör och objektiv mellan Sverige och USA. Jag fick grejor förra veckan som betingade ett pris av ca 25000 SEK på nätbutiker i Sverige (Scand photo, Hegethorns och Cyberphoto) För detta betalade jag 12600 SEK inkl frakt, tull, moms och alla avgifter. Nu är ju dessutom Dollarkursen förmånlig.

I höstas gjorde jag en liknande affär med en Minolta CLE som inbyte, som jag fick ett mycket bra pris för av Adorama. Kan varmt rekommendera dem, de jobbar mycket seriöst. Snabba leveranser + att restorder skickas fritt. Kreditkortet debiteras inte förrän restorden skickats. UPS tar ca 3 dygn, du följer kollinumret på nätet.

Kamerahuset D300 fegade jag lite med pga att prisskillnaden var mycket liten + att det är nog besvärligare att fixa ev garantirep pga fraktkostnaden.
 
Ja. Verkar har gått bra. Skriver i detta forum när jag har den i handen. Restriktionerna internationellt verkar vara verkar vara att de inte skickar till Cuba, Irak och Sudan ....
 
Akerstrom skrev:
Varför skulle de inte skicka systemkameror till Sverige?
De har tidigare i alla fall inte skickat Canon och Nikons kameror. Jag gjorde en gång en provbeställning på ett Nikonhus men fick inte beställa den för B&H. Kanske finns särskilda avtal mellan Världsdelarna.
 
Aha, då är jag med. Misstänkte att det var något sådant. Jag ska snart prova själv med ett Canonhus, efter det kan jag berätta hur det gick/inte gick. :)
 
henq skrev:
Laddaren som levereras i Sverige klarar 100-240V, 50-60Hz så det är nog inga problem. Antagligen klarar du dig t o m med en vanlig apparatsladd och slipper adapter.
Ja, alla moderna laddare klarar olika spänningar. Men tyvärr är USA-modellerna av laddare ofta av den typ som har stiften direkt på laddaren, alltså ingen sladd alls. (De modeller vi får här i Europa däremot har normalt apparatsladd.)
 
"B&H reserves the right to block certain products from being shipped outside of the US, based on manufacturer restrictions. "
Vi får se hur det går ....
 
Hakar på detta...

Hur mycket blir momsen och tullen när man beställer från USA, för ca 15.000:-? Är det fortfarande 25% som gäller för momsen?

I sådana fall känns det som det är äter upp mycket av förtjänsten av att handla "over there"
 
Senast ändrad:
HenkeNilsson skrev:
Hakar på detta...

Hur mycket blir momsen och tullen när man beställer från USA, för ca 15.000:-? Är det fortfarande 25% som gäller för momsen?

I sådana fall känns det som det är äter upp mycket av förtjänsten av att handla "over there"
Ta 1500 och multiplicera med 1,32 lägg på fraktkostnaderna och du har en ungefärlig summa. Jag tjänade ca 2000 kr på att handla min Nikon 85 1,4 från B&H. Inte världsmycket pengar men ändå. Man kan göra annat roligt för 2000 kr. Sen är det ju vissa objektiv som man tjänar mer på än andra. Det bör man kolla innan beställning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.