Annons

50mm 1:8D på D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor E.

Medlem
Jag har precis skaffat en Nikon D40. Det är första digitala systemkamera och jag var väl medveten om att den inte autofokuserar med vissa objektiv.

Men jag är väldigt sugen på att köpa en Nikon 50mm 1:8D. Hur är det att fokusera med den på en D40? Är sökaren ok? Någon som har provat?

Jag gillar att fokusera manuellt så det gör inget att autofokus inte finns. Jag vill bara ha en liten, smidig kamera med ett litet, skarpt objektiv.

Jag tror att olika människor upplever fokuseringsprocessen olika beroende på deras backgrund och preferenser.

Vissa skulle tycka att sökaren är för liten, andra att fokuseringringen är för lös på 50/1,8D, tredje att det går alldeles utmärkt.

Om jag var du skulle jag gå till en lokal fotohandlare och prova objektivet där. Testa själv och bilda en egen uppfattning hurpass enkelt/svårt det är att fokusera manuellt med den ovannämnda kombinationen..

På en D50 finns en fokusindikator (grön LED) i sökaren. Har du en sådan på din D40, kan du ju alltid använda den, även om sökaren inte medger så bra manuell fokusering.

Finns det fokusindikatorlampa, kan du ju pröva genom att koppla ur AF på ditt befintliga objektiv.

Per.

Hej!

Ett tips kan vara att kika efter en gammal MF-version av 50/1,8. Skall du ändå fokusera manuellt så är det generellt sett lättare just med MF-objektiv. AF-objektiv byggs ju för att vara så lättfokuserade (dvs minimalt vridmotstånd) som möjligt så att AF-motorn inte ska slita ihjäl sig. Det här gör att det ofta känns lite motståndslöst och sladdrigt att köra AF-objektiv manuellt.

Nackdelen med MF-objektiv är förstås att du dessutom tappar exponeringsautomatiken och måste köra manuellt även där.

Grevture skrev:
Nackdelen med MF-objektiv är förstås att du dessutom tappar exponeringsautomatiken och måste köra manuellt även där.

... vilket inte är så besvärligt som åtminstone jag trodde innan jag provat. Histogrammet är till mycket bra hjälp här. Jag har tittat på ett stort antal bilder där kameran exponerat själv och jag tycker om resultatet. På dessa bilder har jag studerat histogrammet för att se hur ett "bra" sådant ser ut, vilket är lättare än att avgöra exponeringen bara genom att titta på bilden på kamerans skärm.

Det går lite långsammare att ta bilder manuellt, men man vänjer sig. Gaffling plus/minus 1 à 1.5 steg underlättar om man ska ta bilder snabbt.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar