Annons

50D störande knapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slugg0

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en 50D nu (väger mellan denna och 7D) och letar nu för/nackdelar.
En sak jag tror att jag kommer störa mig fruktansvärt på är den lilla på/avstängningsknappen bredvid displayen. -Vet att många ogillar denna.

Jag är en så'n som alltid, reflexmässigt stänger av kameran i princip så fort jag riktar kameran mot golvet (eller iallafall så fort jag lägger ifrån mig den). Eftersom på/av- knappen sitter så bra på min 400D, så blir detta helt naturligt..

Så.. Ni som har en 50D och inte heller gillar knappens storlek och position:
Vänjer man sig vid den lilla pillgrejen? Eller är det något som "alltid" kommer att irritera?

Om man inte stänger av kameran på knappen, utan låter den gå i automatiskt viloläge/avstängning, hur mycket drar det då på batterierna medan den är "avstängd"? -Tar batteriet slut mycket fortare, eller är det samma sak som att stänga av den på knappen?
 
Jag hade bara 50D ett kort tag av andra orsaker men med 40D och 5DmkII så märker jag ingen som helst skillnad om jag stänger av kameran eller bara har den på och låter den själv stänga av sig när den så tycker.

Det skulle ju kunna vara så att du faktiskt får kortare livslängd på ditt batteri om du stänger av/på hela tiden för om jag minns rätt så tramsar även 50D med sensorrengöring varje gång den slås av.

Hur som, skit i att stänga av den :)
 
Jag har en 40D som har en likadan strömbrytare. I början slog jag av och på av kameran ganska mycket. Stördes inte så mycket att den satt lite annorlunda än på 350D:n jag hade innan.
Nu slår jag av kameran när jag börjar fotorundan och stänger av den när jag slutar fota. Tycker batteritiden är marginellt mindre. Det är ju när IS:en går eller när man tittat på skärmen som kameran drar ström.
 
Det finns två anledningar att stänga av:

Ingen risk att kameran ligger igång och mäter ljus, eller ännu värre exponerar så länge det finns plats på minneskortet, bara för att man lägger den någonstans där en knapp kan tryckas på av någonting.

Kamerans automatiska sensorskakning aktiveras inte annars. För att den ska göra bäst nytta, och nytta gör den, ska den köras ofta, så skiten inte hinner sätta sig.

Man vänjer sig vid knappen. Men nu när jag mest använder 7D tycker jag 40D är pillrig igen.
 
Med min 400D gör /gjorde jag som du, dvs, stängde av den direkt efter att jag tagit en bild men nu med min 7D så gör jag inte det längre. Vore det inte för sensorrengöringen så kunde den gott vara till hela tiden kameran inte riskerar ofrivillig aktivering. Skillnaden är ju den att att med 400D mfl. där den stora bakre skärmen används för inställningar förbrukas batteriet snabbare annars, det går ju att släcka skärmen med disp-knappen också men huvudbrytaren sitter bättre till. Placeringen av till/från-knappen på 50D m.fl. kan synas lite avig men har nog inte så stor betydelse igentligen, jag har dock ingen egen erfarenhet, men har inte hört några klagomål från andra i den närmaste kretsen med 40D o 5D.
 
Vad gäller batteritiden så har jag inte märkt någon större skillnad, det är klart att det drar mer batteri om elektroniken ska vara igång en extra minut innan viloläge, men de funktioner som faktiskt är igång är nog relativt strömsnåla (förutsatt att displayen inte lyser). Det som däremot talar för att stänga av är de andra knapparna på baksidan. Jag har en förmåga att stöta till i alla fall lcd-brightness och infoknappen så fort kameran hänger över axeln. Tycker det är otroligt korkat att dessa knappar inte är lite nedsänkta så i alla fall något spetsigare än en höft krävs för att klicka till på dem. Någon som sett nån smart plastmojäng att klistra över?
 
När jag bär kameran på axeln har jag alltid displayen riktad utåt, dvs från min spetsiga höft.

Det tycker jag också ger an annan fördel, nämligen att kameran hänger kvar bättre, i och med att tyngdpunkten hamnar mellan huset och kroppen, om du förstår vad jag menar.
 
Tack alla för era svar.

Har lärt mig iallafall att knappen på 50D inte är något större bekymmer, får vänja mig vid den och kanske lära mig att minska mina på-av- intervaller...

När jag bär kameran på axeln har jag alltid displayen riktad utåt, dvs från min spetsiga höft.
Hm.. Måste testa det någon gång..
 
När jag bär kameran på axeln har jag alltid displayen riktad utåt, dvs från min spetsiga höft.
Det tycker jag också ger an annan fördel, nämligen att kameran hänger kvar bättre, i och med att tyngdpunkten hamnar mellan huset och kroppen, om du förstår vad jag menar.
Dessutom är objektivets frontlins lite bättre skyddad, t ex från grenar om man råkar promenera i skogen.
 
När jag bär kameran på axeln har jag alltid displayen riktad utåt, dvs från min spetsiga höft.

Det tycker jag också ger an annan fördel, nämligen att kameran hänger kvar bättre, i och med att tyngdpunkten hamnar mellan huset och kroppen, om du förstår vad jag menar.

Jag har testat att vända på kameran, men tyckte inte det passade mig - kan ha berott på vilket objektiv jag hade på för tillfället. Gillar dock att ha kameran på axeln med 100-400, då tynger objetivet ner så att bottenplattan ligger bra mot höften. Kanske kan sätta remmarna genom några små öglor för att få samma effekt med minde objektiv. Tack för inputen även om det är lite semi-off-topic...
 
Ok.
Tack för ditt snabba svar!

Tror nog det blir en 50D iallafall.. Steget till 7D är inte tillräckligt stort om man väger funktioner mot prisskillnad....
 
Bytte från 400 D till 50 D för ett och ett halvt år sen. Tycker fortfarande den där avstängningsknappen är en pest. Har tappat många bilder på grund av det där eländet.
 
Jag har ALDRIG haft några problem med avstägningsknappen på 50d, sätter på ungefär en gång
om dagen och stänger av på kvällen(om ens det), den stänger ner själv och som tidigare påpekats
så drar den säkert mer ström vid av och påslagning hela tiden pga den automatiska sensorrengöringen.
Jag tycker knappen sitter perfekt placerad, har t.ex aldrig kommit åt den av misstag.
 
Jag bytte från en Sony A300 till en 50d.
Först tyckte jag knappen satt otroligt dumt och irriterade mig på den. Men nu när jag haft kameran ett tag så tänker jag inte på det längre.
Är en vanesak bara.
 
Upplever inte knappens som något problem alls. Den har suttit på samma ställe som mina två tidigare modeller, 5D och 20D. Min första systemkamera, en 350D hade knappen uppe vid hjulet på ovansidan av kameran. Nog kan jag tycka att den placeringen är något bättre, men med tanke på hur sällan jag slår av/på kameran har det ingen betydelse för fotograferandet. Däremot så hade jag gärna sett att funktionsknapparna under displayen hade fått sitta på vänstra sidan av displayen, såsom på 5D och 7D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.