Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D Review

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har ju missat hela poängen. Det är väl INGEN som påstår att 50D är totalt värdelös?

Den kritik som riktas tar främst sikte på att Canon överdrivit sin marknadsföring samt att bildkvalitén inte är ett steg framåt jämfört med tidigare modell.

Det kritiken är i allra högsta grad befogad och har inget som helt med köparens fotokunskaper att göra.

Min uppfattning är dessutom att det knappast krävs någon mästerfotograf för att kunna dra nytta av t ex lågt brus vid höga ISO. Det kan till och med vara tvärtom, ju mindre kompetens man har, desto mer nytta har man av bra verktyg.

Mvh
Anders

Helt rätt Anders!

Jag blir besviken på en ny modell om den i flera avseenden är sämre (om än bara lite) än vad föregångaren är. Jag har en 30D och vill gärna ha snabbare autofokus, justerbar af, af i LiveView, lågt brus, bra dynamiskt omfång. Jag kan ju inte plocka ihop en egen kamera med de specar från 40D och 50D som jag vill ha. Jag är hänvisad till vad Canon säljer för kiselplåtskrälle till mina objektiv! Och jag blir bara irriterad på att behöva släpa på 50% större bildfiler till ingen nytta!

En viktig poäng är också att kameran hade kunnat bli bättre när det gäller brus och dynamiskt omfång, om Canon (som tidigare) lagt sig något under vad de andra tillverkarna klämmer in i sina APS-C-sensorer. Tio megapixel hade räckt för mig, 12 mp hade varit en lagom kompromiss mellan marknadsföring och prestanda.

/ L

Otroligt vilka sorgligt patetiska inlägg man kan läsa här om hur totalt värdelös 50D är.
[...]
Snyt er och kom igen när ni kan visa att ni förmår att maxa kamerans prestanda.
Om du lite noggrannare hade läst vad flertalet "patetiska" inlägg faktiskt säger, så hade du märkt att den lilla besvikelsen främst består i att 50D bildkvalitetsmässigt inte förmår så värst mycket mer än föregångaren 40D. Inte ens när man "maxar kamerans prestanda".

Den kloke börjar då ställa sig frågor om pixeldensitet, optisk förmåga, behovet av att uppgredera, osv -- i stället för att kalla dessa åsikter "patetiska" och vara lätt nedlåtande mot de som kommit fram till resultaten.

ANNONS