Annons

50D Review

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag går på magkänsla, känner mig inte det minsta sugen på en 50d istället för den 40d jag har, däremot kan jag knappt sova när jag tänker på 5d Mk II, trots att jag verkligen inte behöver den heller, egentligen. Testade att kroppa en del 40d bilder och skriva ut i A4, fyfan vad bra det ändå blir med den kameran.

bilderna dpreview

De samples som visas i dpreviews recension av kameran håller lite blandad kvalitet. En del bilder visar prov på att kameran kan leverera riktigt bra. Jag tycker däremot inte att den verkar höja sig över 40D's nivå.
Det verkar lite hemligt fortfarande om den nya processorn Digic IV ger mer prestanda till autofokusen, eller om kraften går åt till att hantera den större pixelmängden.

Så uppgraderingen består väl mest i:
Bättre skärm.
AF i liveview.
Micro justering av lätt felfokuserande objektiv.
Plus lite andra småsaker som väger ganska lätt.

Är man ute efter högre bildkvalitet (och sitter på en 40D eller 450D) så måste man nog satsa på riktigt bra optik i stället för 50D eller ta steget upp till fullformat.

Mvh J O

...känns som jag håller mig till min 350d med 17-55 ett tag till. Tveksamt om man kan få så mycket bättre bildkvalitet än den kombon jag har faktiskt, om man inte går över till FF .....
....men bättre af, sökare och skärm vore ju trevligt.....
....om inte 60d heller har bättre bildkvalitet, då blir det en beg. 5d eller ett hopp över till nikon tror jag.....är nog fler amatörer som tänker som jag.....

Levererar finfint!

Jag har en 50D, den levererar bilder i absoluta toppklass. Bilder tagna med ISO 800 är i princip brusfria. Sedan är det ingen hemlighet att en sensor på 15MP kräver objektiv i toppklass för att göra sig rättvisa.

Det känns som om testerna som visas och det jag upplever är två helt olika saker...

50D är en grymt fin kamera, något som många kommer att få erfara!!!

50D verkar vara en grymt bra kamera. Låt vara inte ljusår framför 40D, speciellt inte då när det gäller den här på fotosidan minst sagt välgenomlysta högISOprestandan.

Men diskussionen blir lite insnöad kring 40D vs 50D här ibland tycker jag :)

Fr Canon handlar det mer om att hålla Nikon D90 stången och övriga tillverkare som producerar allt mer kompetenta kameror. Då duger det inte att i midsegmentet ha 40D i 6-12 månader till med 10MP, 320.000-skärm osv.

Jag har en 50D, den levererar bilder i absoluta toppklass. Bilder tagna med ISO 800 är i princip brusfria. Sedan är det ingen hemlighet att en sensor på 15MP kräver objektiv i toppklass för att göra sig rättvisa.

Det känns som om testerna som visas och det jag upplever är två helt olika saker...

50D är en grymt fin kamera, något som många kommer att få erfara!!!

att den levererar bilder i toppklass är helt rätt. men levererar den bilder som är bättre än exv 40d var frågan för mig som fotograf, det har jag testat ingående här på fotosidan , likaså har också dpreview nu verifierat mina fynd.

Tre saker som jag har anmärkt på är, mervärdet i upplösning,känslighet,brusegenskaper.
Även här har dpreview samma slutsats som jag har delgivit och du har kunnat läsa här på fotosidan sedan den 24 september.

Dvs båda kamerorna 40d , 50d levererar i toppklass

eos 50d

tycker canon tappat lite av mitt förtroende. sj skippade jag inte 50d men skulle naturligtvis spart pengarna till en 5d mk2a. så man hade märkt nån skillnad har ju eos 5d sen tidigare å gick på canons blåsning verkar mest som om dom släppte en modell för att nikon släppt så många emellan. men eos 50d slåss absolut inte med d300 som dom trodde man känner sig bara lurad. tur man har 4 döttrar å ge system kameror till nu skall jag spara till den kameran jag ville köpt 5dmk2 sen får det bara bli optik köp dom närmaste åren.

Det verkar lite hemligt fortfarande om den nya processorn Digic IV ger mer prestanda till autofokusen, eller om kraften går åt till att hantera den större pixelmängden.
Ja, jag har letat, men ingenstans har jag hittat något vederhäftigt som tyder på att bildprocessorn Digic IV nu plötsligt har med vanlig autofokus (inte i Live view, där är det Digic IV som fokuserar, när man gör det med bildvisningen i behåll) att göra. Däremot är det klart angett från Canon att i kameror som 1D Mark III och 40D är det inte deras Digic III som utför autofokusberäkningarna.

OK.
Eftersom det inte finns någon annan information ute om förändrat autofokussystem så får man väl utgå ifrån att det är identiskt med 40D's system.

Man kanske kan viljestyra systemet så att det blir snabbare med 50D, det verkar som en del fotografer har lyckats med det.
Upplevelsen av en förbättring är nog lika skön oberoende om den är pseudo eller reell.

Mvh J O

50D verkar vara en grymt bra kamera. Låt vara inte ljusår framför 40D, speciellt inte då när det gäller den här på fotosidan minst sagt välgenomlysta högISOprestandan.

Visst måste väl det vara ett bättre köp att lägga på 15% och köpa en Nikon D300 än en 50D (om man bortser från vad man har i objektivväg tidigare)?

Af?

Det mesta av funktionerna är ältat och mältat och stött hos 40D vs 50D verkar det som. Tyvärr hamnar det ofta på pixelpeeping nivå och diverse hårklyverier. Förmodligen beror det egentligen på att kamerorna är väldigt kompetenta och att det därför är lätt att överdriva små skillnader i prestanda.

Autofokusen är betydligt svårare att bedöma. Ofta handlar det om väldigt subjektiva intryck som att " 47% av bilderna hamnade inom fokus" el. dyl.

Det som är svårt att fånga är motiv som rör sig oregelbundet och med olika hastighet mot eller från kameran.
Kameran använder olika sensorer och kalkylerar med rörelser, beräknar alltså vad som kommer att hända med en viss regelbundenhet. Samspelet mellan de olika sensorerna och processorn är väldigt komplicerat och kräver prestanda.
Jag fattar 0 om hur detta går till. Men eftersom jag haft en EOS Mark II en kort tid så vet jag ungefär vad den kameran kan prestera.
Jag förväntar mig inte alls att 50D skall prestera i närheten av 1D serien.

Det skulle vara intressant att veta om 50D har vassare servo AF än 40D.
På siter runt om klotet verkar det som att många nya 50D ägare tycker att det är lättare att tracka flygande fåglar etc.
Men det kanske är en effekt av önsketänkande?
Och hur kan man testa detta på ett klargörade och objektivt sätt?

Mvh J O

Vad trött jag blir!

Otroligt vilka sorgligt patetiska inlägg man kan läsa här om hur totalt värdelös 50D är.
Vi som kan lite Foto-historia vet att man i alla tider tagit helt fantastiska bilder med kameror med 1000ggr sämre tekniska prestanda än 50D.
En D60/10D/20D/40D/50D är minst en miljon gånger bättre än vad 99.99% av alla fotografer ens har förmåga att utnyttja.
Snyt er och kom igen när ni kan visa att ni förmår att maxa kamerans prestanda.

Otroligt vilka sorgligt patetiska inlägg man kan läsa här om hur totalt värdelös 50D är.
Vi som kan lite Foto-historia vet att man i alla tider tagit helt fantastiska bilder med kameror med 1000ggr sämre tekniska prestanda än 50D.
En D60/10D/20D/40D/50D är minst en miljon gånger bättre än vad 99.99% av alla fotografer ens har förmåga att utnyttja.

sitter i sydafrika, plåtat valar idag med 50d , 50d är inte värdelös .
men mervärdet är inte vad canon har dukat upp vad det gäller bildkvalitet.
tycker att du skall läsa inläggen vad det faktiskt handlar om
ha det

Du har ju missat hela poängen. Det är väl INGEN som påstår att 50D är totalt värdelös?

Den kritik som riktas tar främst sikte på att Canon överdrivit sin marknadsföring samt att bildkvalitén inte är ett steg framåt jämfört med tidigare modell.

Det kritiken är i allra högsta grad befogad och har inget som helt med köparens fotokunskaper att göra.

Min uppfattning är dessutom att det knappast krävs någon mästerfotograf för att kunna dra nytta av t ex lågt brus vid höga ISO. Det kan till och med vara tvärtom, ju mindre kompetens man har, desto mer nytta har man av bra verktyg.

Mvh
Anders

Tänkte på det här med microjuteringen. Om man har sitt 70-200 & justera in det sen sätter man på en konverter + 70-200 & justerar in det. Finns det något som säger att detta inte fungerar eller räknas konverter inkl optik som en ny lins?

Även om du tar i lite så är jag böjd att hålla med till viss del.
Väldigt många är mycket nöjda med kameran. Många har också reagerat på dpreviews recension och testning av kameran.
Det är väl så att de små skillnader i prestanda när det gäller bildkvalitet som det handlar om när man använder 40D, 450D och 50D gärna överdrivs. Var och en har väl också en tendens att favorisera någon av kamerorna (ofta sin egen) och lyfter då upp fördelarna med just den modellen.

Mvh J O

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto