Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
50D Review
- Trådstartare dsa1979
- Start datum
BugEyes
Aktiv medlem
Läste den just och såg att han kom till ungefär samma slutsats om ISO prestanda som Mikael gjorde här på FS. Han verkade inte speciellt entusiastisk över något annat heller för den delen, utom möjligen skärmen.
Verkar vara en mycket mindre intressant uppgradering från 40D än vad man trodde när man läste Canons specar.
Verkar vara en mycket mindre intressant uppgradering från 40D än vad man trodde när man läste Canons specar.
J O Härnström
Aktiv medlem
Jag tror inte att så många egentligen väntar sig några dramatiska förbättringar av upplösning och brus jämfört med 40D.
Upplösningen och detaljrikedomen är lite högre. Brusegenskaperna vid höga ISO är kanske vad man kan begära?
Att jämföra med Nikon D3 tycker jag är definitivt vilseledande.
De flesta fotografer är mycket väl medvetna om att den stora sensorn med stora fotosites (pixelytor) är mycket bättre på att fånga ljus. Varför ska man annars göra större sensorer?
Jag har bara klämt lite på 50D. Displayen är bättre än på 40D och att Liveview har AF är en klar förbättring.
Återstår nu att få veta om den nya processorn (+ ev. andra förbättringar) gör att autofokusen blir snabbare. Det gynnar fågel- och actionfotografen.
Brutus Östling har redan lovordat kameran och tycker att den lämpar sig utmärkt för fåglar i flykten. Det är lovande.
Jag tycker att de som tänker byta från 40D till 50D bör tänka sig för ordentligt. Man bör definitivt inte byta om det är de extra pixlarna man är ute efter.
De som väljer mellan att skaffa en 40D eller 50D får ett svårare val.
För min del så är den bättre displayen och liveview med AF lockande.
Så här i backspegeln efter 1 år med 40D så tycker jag det är viktigt att betona att 20D och 30D fortfarande är mycket kompetenta kameror.
Mvh J O
Upplösningen och detaljrikedomen är lite högre. Brusegenskaperna vid höga ISO är kanske vad man kan begära?
Att jämföra med Nikon D3 tycker jag är definitivt vilseledande.
De flesta fotografer är mycket väl medvetna om att den stora sensorn med stora fotosites (pixelytor) är mycket bättre på att fånga ljus. Varför ska man annars göra större sensorer?
Jag har bara klämt lite på 50D. Displayen är bättre än på 40D och att Liveview har AF är en klar förbättring.
Återstår nu att få veta om den nya processorn (+ ev. andra förbättringar) gör att autofokusen blir snabbare. Det gynnar fågel- och actionfotografen.
Brutus Östling har redan lovordat kameran och tycker att den lämpar sig utmärkt för fåglar i flykten. Det är lovande.
Jag tycker att de som tänker byta från 40D till 50D bör tänka sig för ordentligt. Man bör definitivt inte byta om det är de extra pixlarna man är ute efter.
De som väljer mellan att skaffa en 40D eller 50D får ett svårare val.
För min del så är den bättre displayen och liveview med AF lockande.
Så här i backspegeln efter 1 år med 40D så tycker jag det är viktigt att betona att 20D och 30D fortfarande är mycket kompetenta kameror.
Mvh J O
madfoto
Aktiv medlem
Håller absolut med om det! Jag tror framför allt många 40d-ägare känner så och därför blir också många besvikna över 50d´s prestanda!Jo, egentligen skulle ju 40D redan haft allt som 50D har... förutom 15,1 megapixels då. Då hade inte Canon behövt släppt 50D efter 12 månader.
//Daniel
/M
SINGO
Aktiv medlem
dsa1979
Aktiv medlem
Tänkte precis posta länken. Har läst igenom hela recensionen och jag hoppas att Canon läser den också. Nu får det f-n mig vara slut på detta pixelrace.
Jag äger ingen 40D, hade jag gjort det så hade jag inte köpt en 50D men nu tänker jag ändå köpa en 50D och jag kommer inte att använda 15,1 MP utan 7,1 MP sRAW1.
Tillverkarna håller på att förstöra kamerorna med dessa överdrivna antal pixlar.
//Daniel
Jag äger ingen 40D, hade jag gjort det så hade jag inte köpt en 50D men nu tänker jag ändå köpa en 50D och jag kommer inte att använda 15,1 MP utan 7,1 MP sRAW1.
Tillverkarna håller på att förstöra kamerorna med dessa överdrivna antal pixlar.
//Daniel
dsa1979
Aktiv medlem
Sammanfattning - Negativ kritik
High ISO performance worse than 40D
Very limited usable RAW headroom (channel clipping)
Reduced dynamic range in the shadow areas compared to EOS 40D
Per-pixel detail not as good as on good 10 or 12 megapixel cameras
Det här gör faktiskt att jag hoppas att EOS 50D säljer riktigt dåligt för Canon så att dom får känna på att seriösa fotografer som investerar i deras DSLR faktiskt bryr sig om bildkvalitet och inte pixelracet.
Till er som äger en 40D säger jag bara, behåll den!
//Daniel
High ISO performance worse than 40D
Very limited usable RAW headroom (channel clipping)
Reduced dynamic range in the shadow areas compared to EOS 40D
Per-pixel detail not as good as on good 10 or 12 megapixel cameras
Det här gör faktiskt att jag hoppas att EOS 50D säljer riktigt dåligt för Canon så att dom får känna på att seriösa fotografer som investerar i deras DSLR faktiskt bryr sig om bildkvalitet och inte pixelracet.
Till er som äger en 40D säger jag bara, behåll den!
//Daniel
sagan
Avslutat medlemskap
Varför inte köpa 40D istället då? Du sparar många sköna slantar i sådant fall.Tänkte precis posta länken. Har läst igenom hela recensionen och jag hoppas att Canon läser den också. Nu får det f-n mig vara slut på detta pixelrace.
//Daniel
apersson850
Aktiv medlem
Provsköt en 50D i en butik. Blev förvånad över att jag inte tyckte skärmen på 50D var så mycket bättre. Hade förväntat mig större skillnad.
Men det hade kanske synts bättre om jag haft 40D vid sidan om. Eller tagit bilder utomhus (fast de hade nog blivit nervösa i affären då). Eller bådadelar.
Jag reagerade mest på att det var ett annorlunda typsnitt i menyerna.
Nåväl, det verkar som om dpreviews genomgång stöder slutsatsen att 50D köper man inte främst för bildkvalitén, utan för att man gillar något annat som den har. I jämförelse med 40D, åtminstone.
Men det hade kanske synts bättre om jag haft 40D vid sidan om. Eller tagit bilder utomhus (fast de hade nog blivit nervösa i affären då). Eller bådadelar.
Jag reagerade mest på att det var ett annorlunda typsnitt i menyerna.
Nåväl, det verkar som om dpreviews genomgång stöder slutsatsen att 50D köper man inte främst för bildkvalitén, utan för att man gillar något annat som den har. I jämförelse med 40D, åtminstone.
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Ju mer jag läser om 50D, detso tryggare känner jag mig i mitt beslut att ersätta min havererade 40D med en Nikon D300...
Bussmicke
Aktiv medlem
jag har annars en 50d med 1års garanti till försäljning och till ett mycket bra pris efter 18/11, åker till sydafrika där kamerna skall vara backup till 5d och 40d.
se anonserna här på fotosidan.
Det var snabbt du gör dig av dig med den, trodde du skulle behålla den.
Det lät så tidigare.
dsa1979
Aktiv medlem
Det håller jag med om men inte 17 skulle jag betala 4000:- för en 3" skärm. Men det är ju jag det.
Nu är det ju inte bara skärmen som skiljer mellan 40D och 50D. Och jag ser inte 3000-3500 kr som något större problem. Jag räknar också med att Canon kommer ut med någon Cash Back.
Jag kommer inte heller att köpa 50D nu utan senare.
//Daniel
Miklen
Avslutat medlemskap
Tycker man känner igen dom här nerklankande diskussionerna mot 50D som dom som uppkom när 400D släpptes som uppgradering till 350D.. tråkigt men.. Gillar man inte 50D så köp den inte.. dom som väntat sig en wow uppgradering från en bra kamera..där man dessutom ökar antalet pixlar till bra mycke mer å sen gnäller på iso hanteringen..ja ne.. det blir så tröttsamt.. är det inte bättre att va ute å fota än att hålla på å gnälla hit och dit. Ja uppgradera från 400D till 50D och jag är nöjd iaf. Ja tycker inte pengarna är så noga när man ändå betalar såpass höga summor. Finns alltid bättre kameror.. Sen om canon går framåt eller bakåt i sin egen utveckling.. det är väl hugget som stucket kanske.. ibland gör tillverkarna praktmissar ibland inte..(ett inlägg från en trött L-bilschaufför)
macrobild
Avslutat medlemskap
Det var snabbt du gör dig av dig med den, trodde du skulle behålla den.
Det lät så tidigare.
5dmk2 är på väg, jag har tillräckligt med APS , 30d, 40d vad det gäller Canon.
Allemyr
Aktiv medlem
Nu är det ju inte bara skärmen som skiljer mellan 40D och 50D. Och jag ser inte 3000-3500 kr som något större problem. Jag räknar också med att Canon kommer ut med någon Cash Back.
//Daniel
Håller absolut med dig att skärmen på 40D långt ifrån håller måttet på skärpa, ibland svårt att betrakta bilder å se om det verkligen är skarpa, här slarvade Canon eftersom det inte la in en 50D skärm året tidigare.
Visst är det mer än skärmen som skiljer 40D och 50D men vad finner man positivt?
40D's RAW filer upplever jag som väldigt tåliga å sköna å jobba, å hela soppan att det är en del punkter som man faktiskt byter ner sig på ifråga om bildprestanda kan ju inte göra en särskilt sugen...
Jag tycker inte det handlar så mkt om en WOW uppgradering, utan mer att man förväntar sig att den håller jämna steg eller är ngt aningens bättre än tidigare modell...
dsa1979
Aktiv medlem
Håller absolut med dig att skärmen på 40D långt ifrån håller måttet på skärpa, ibland svårt att betrakta bilder å se om det verkligen är skarpa, här slarvade Canon eftersom det inte la in en 50D skärm året tidigare.
Visst är det mer än skärmen som skiljer 40D och 50D men vad finner man positivt?
40D's RAW filer upplever jag som väldigt tåliga å sköna å jobba, å hela soppan att det är en del punkter som man faktiskt byter ner sig på ifråga om bildprestanda kan ju inte göra en särskilt sugen...
Jag tycker inte det handlar så mkt om en WOW uppgradering, utan mer att man förväntar sig att den håller jämna steg eller är ngt aningens bättre än tidigare modell...
Jag har ju redan en 5D så jag köper en 50D för snabbheten, jag kommer troligtvis grina när jag ser hur liten sökaren är på 50D men det är något jag vet om.
Jag börjar bli riktigt less på Canon om jag ska vara ärlig. EOS 50D blir nog den sista Canon DSLR som jag köper på evigheter. Canon skiter fullständigt i oss som använder produkterna och det visar dom nu.
Först 1D Mark III som enligt mig är en rejäl flopp, sedan 40D som också var en halvmesyr (främst då LCD-skärmen) och nu en framstressad 50D med bildkvalitet som är sämre än 40D. Kom igen Canon vi som köper dessa kameror är inga skolpojkar. Det här är ett hån mot oss köpare som har lagt ner tiotusentals kronor på era semiproffs-kameror.
Man tröttnar rejält på denna hysteri och faktum kvarstår, i denna prisklass så kan inte tillverkarna skylla på amatörer som tror att fler megapixels är bra! Nej det är snarare tvärtom. Det är TILLVERKARNA som tror att fler megapixels säljer. Hur många är det som köper en 50D och som kommer direkt från P&S kameravärlden? Inte många kan jag säga.
Canon kommer att ångra detta och det känns underbart, det är bara att läsa på Dpreview, det finns minst 50 poster med folk som inte kommer att köpa 50D efter Dpreviews recension och det är bra! Om jag får gissa så kommer det en 60D redan nästa höst. Troligtvis lika framstressad med en Digic 5 processor och för många megapixels...
//Daniel