Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

500px.com en riktigt bra fotosida.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hunchbackman

Avslutat medlemskap
För er som kanske inte hittat, upptäckt eller ännu tagit er för att gå in på www.500px.com tycker jag ska ta er tiden att gör det.
Det är en riktigt bra fotosida med ett lite annorlunda röstningsförfarande vilket gör att de bästa bilderna är också de som man ser först och främst. Bildkvoten kan vara 100 som bäst och baseras på kommentarer, "likes" och favoriter. Lätt att se kamerainställningar och ett enkelt upplägg på andra fotografer som man följer. Finns även en möjlighet att via sidan sälja sina bilder. Har precis börjat använda mig av den sidan för att till en början få inspiration, för det är något man får!

Kan bara hålla med. Riktigt snyggt upplägg. Och inte minst...man får sig en tankeställare
i "pryldebatten" eftersom man i de flesta fall ser vilken utrustning som använts. Det går uppenbarligen att ta riktigt fina bilder med i stort sett vilken combo som helst....något som de värsta pixelpeeparna och fanboysen kanske skulle fundera över. ;-)

Usch vilken hemsk förstasida med fult manipulerade bilder.
Ungefär så där såg photonet ut för ganska många år sedan när photoshopandet spred ut sig.

Usch vilken hemsk förstasida med fult manipulerade bilder.
Ungefär så där såg photonet ut för ganska många år sedan när photoshopandet spred ut sig.

Det finns alla typer av bilder på 500px. Från de mest gräsliga, söndershoppade till mycket fina exempel åt andra hållet. Precis som på de flesta bildsajter.

När hela sidan verkar baseras på facebook och twitter och man behöver något utav det för att registrera sig så ratas sidan av mig då den inte blir användarvänlig.

Mvh // Johannes

När hela sidan verkar baseras på facebook och twitter och man behöver något utav det för att registrera sig så ratas sidan av mig då den inte blir användarvänlig.

Mvh // Johannes

Precis under FB och Twitter finns texten:

"or create a 500px account"

Följt av tomma rutor att fylla i......

Det finns många åsikter om 500px. I princip är det två läger, de som tycker bilderna är fantastiska och de som avskyr dem. Själv är jag kluven. Det är ganska glest mellan bilder som är intressanta, på riktigt. Väldigt många liknar gatukonst med överdrivna färger, knivskärpa och vackra människor men visst finns det en del fullträffar.

Mvh // Johannes

Det har jag inte märkt något av. Har aldrig haft facebok eller twitter, ändå har jag kunnat registrera mig och använt/er sidan.

Siten har både för och nackdelar.

Nackdelarna

Bilderna är relativt små (ungefär fotosidan små)
Svårt att bli sedd för det är så fruktansvärt mycket bilder som kommer in.
Jag lade upp en bild och hittade den när jag direkt efteråt tittade efter den på sidan 7 av nyinkomna bilder.

Fördelar
Snyggt oplottrigt gränssnitt
Möjlighet att sälja bilder via 500px
Gratistjänsten verkar vara rätt ok för mina behov, även om jag nu är "awesome" kund i två veckor som välkomst present.
Ingen reklam (hoppas att det inte är en awesome grej som kommer försvinna)

Här är min 500px-sida
http://500px.com/falumas

/Karl

Håller med om de synpunkterna. Ska kolla in den lite vidare....
Eftersom jag hänger en del på Google+ så har man blivit lite bortskämd med det utseendet. Rena, stora bilder som verkligen får veckla ut sig på skärmen utan störande inslag.

Håller med om de synpunkterna. Ska kolla in den lite vidare....
Eftersom jag hänger en del på Google+ så har man blivit lite bortskämd med det utseendet. Rena, stora bilder som verkligen får veckla ut sig på skärmen utan störande inslag.

Tack för påminnelsen.

Ytterligare en nackdel är att Google+ integrering verkar saknas, man kan posta sin bild till facebook, twitter, Pinterest (som jag aldrig hört tals om) och stumble upon men inte Google+.

/Karl

Det jag tycker är härligt med 500px är att få se motiv från hela världen i ett högt tempo, känns ibland som om man är ute och reser om inte annat så blir man väldigt sugen på att vidga vyerna:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar