Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

500D eller 550D med vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

baten

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag har ett par års erfarenhet av Canon 450D med medföljande 18-55-objektivet och Canon EF-S 50-250 IS. Nu tittar jag på att köpa en egen kamera och funderar på Canon 500D, eller 550D. Är skillnaden på bildkvalitet stor, eller är det bättre att lägga pengarna på objektiv (där jag tittat skiljer det ca 1000 kr mellan 500 och 550)?

Jag fotar mest utomhus och för det mesta släkt och vänner, men även en del landskap när jag reser.

Jag funderar att antingen köpa enbart ett kamerahus med ett Canon EF 35mm f/2 och ett Canon EF-S 50-250 IS (hur är Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM i jämförelse?). Alternativt köpa kameran med standardobjektivet (18-55mm, vilket kostar 500kr mer) och lägga allt krut på ett Canon EF 70-200mm f/4L USM.

Hur stor skillnad blir det vid fotografering utomhus utan stativ om jag väljer det finare teleobjektivet utan IS och vad är det egentligen som jag betalar så mycket mer för (mer än den grå färgen)?

Bästa hälsningar
Fredrik

Hej,

Jag har inte testat någon av dessa men har du en 450 och inte behöver filmfunktionen så behåll din 450 och sätt pengarna på objektiv istället. Vill du däremot filma så är väl 550 bättre på fullHD än 500.

Dom extra megapixlarna du får med 500/550 spelar ingen större roll på slutresultatet, om du inte ska beskära bilderna hårt men då begränsas den optiska kvalitén av objektiven istället. Då får du valuta för Canon EF 70-200mm f/4L USM samtidigt som du kan skippa kameran och köpa 70-200 IS istället.

EDIT: läste nu att du ska köpa egen kamera så då skulle jag säga att köp 550 ifall du vill ha bättre fullHD filmning.

Angående teleobjektivet, fick jag ett tips på Tamron AF 70-200mm f/2.8. Det kostar ca 100 dollar mer på Amazon.com. Kan det vara värt pengarna för den extra ljusstyrkan?

Tamron objektivet lär ha långsam AF så då kan du glömma action bilder så då är det bättre att höja iso 1 steg och få lite brusigare bilder än att få suddiga.
Jag har som sagt ingen erfarenhet av tamron så läs gärna recensioner som du hittar under produkter vad andra ägare tycker. Skärpan borde inte heller vara i canon L-klass.

Bor du i sverige kan du väl inte köpa från amazon.com samtidigt som du bör räkna in momsen på 25% samt tullavgift (6,5% till finland på objektiv). B&H photo i New York har bra priser ifall dollarn är svag och där kan du också sätta produkten i korgen och välja frakt och se vad det kostar.
Sök tyska handlare på www.guenstiger.de (som pricerunner). Jag köpte mitt canon 70-200 f/2.8 L IS USM II från www.topfoto.de men dom ska ha betalning till konto=3-4 dagar förrän dom har pengarna och långsam frakt, tog 8 dagar till finland. Dom svarade dock snabbt på mail t o m på söndag och på engelska så servicen var mkt bra

Hur stor skillnad blir det vid fotografering utomhus utan stativ om jag väljer det finare teleobjektivet utan IS

Utan IS på 200mm (motsv 320mm) bör du ha en slutartid på 1/320s, 70mm (112mm) således 1/100 eller 1/125s då kan ju variationer förekomma beroende på hur du själv skakar. På actionbilder spelar IS mindre roll eftersom tiden då ligger runt 1/500s eller kortare.

ANNONS