Annons

50 mm (ingen manuell fokus?)

Produkter
(logga in för att koppla)

CUPiCAKE

Medlem
Hej

fick ett 50mm f/1.8 i julklapp. det finns ingen manuell fokus inbyggd, vilket är ganska så kasst.

finns det manuell fokus på någon? till canon vet jag ju att det finns manuell fokus på just detta objektivet, varför at det inte det till nikon?

Man måste skaffa någon sorts mellanring annars har jag förstått. Vad ska man ha för någon till detta?

väldigt tacksam för svar.
 
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Är det autofokus du tänker på kanske? Manuell fokus har alla Nikons gluggar och du fokuserar manuellt genom att vrida på fokusratten som sitter på objektivet.

Vad har du för kamerahus?
 
jag har en nikon d80.

jag menar att det inte går att fokusera manuellt. Man kan inte skruva på fokusgrejen längst ute på objektivet. Vilket är ganska jobbigt då objektivet inte alltid vet vad jag vill ha fokus på.
 
Jag tror att jag förstår vad du menar....
På nikons lite nyare objektiv så finns det inte alltid en omkopplare på objektivet för auto/manuell-fokus, men det finns alltid en spak på kamerahuset som du kan ställa om till manuell fokus.
 
Eftersom objektivet inte har inbyggd fokusmotor så går det inte att fokusera manuellt samtidigt med autofokus. Du får koppla ur spaken på kamerahuset bredvid objektivfattningen så kan du fokusera manuellt.

/Leif
 
JAG HITTADE :D tack :D kände mig som värsta amatören ett tag här XD tur att det finns kunniga människor som kan hjälpa en ;) tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.