Annons

4GB Microdrive med MuVo2

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
MuVo2 kom på tal här
Där finns också nyttig läsning om hur man kommer åt microdriven.

Köpte min på Inet Data via nätet för 3250kr med frakt och allt. När jag har formaterat kortet i min 300D så får jag plats med 560 bilder i RAW-läget. Om jag minns rätt så tar en bild i det här läget ca. 7MB, så då borde ju 300D ge runt 4GB (560x7=3920). Eller är jag ute o cyklar?

Om du ska ge dig på det här så behöver man små skruvmejslar av ordentlig kvalité. Min kryssmejsel gav upp efter första skruven på ytterskalet. Fick ta loss resten med en liten platt mejsel. En av skruvarna i skalet klippte jag av med avbitare, ville inte sabba den sista mejseln också. De sitter verkligen stenhårt. Som jag sa i den andra tråden, så bryr jag mig inte om MP3-spelaren aldrig startar igen. Ska testa montera i mitt 256MB San Disk kort när jag orkar.
 
Det finns bara ett frågetecken i hela inlägget, men för övrigt var det bara information. Den andra tråden heter ju något helt annat.
 
"Problemet" är ju att du inte får ut 4 GB efter formatering... Ett annat "problem" är att filstorleken varierar mellan olika bilder/ISO osv..

Men ja.. det blir typ en 500 bilder på ett sådant kort..
 
Klart att det försvinner en del i formateringen, men det gör det på alla hårddiskar. På en 120GB hårddisk så får man ut 114471MB(ca 112GB) med NTFS. De flesta anser ändå att det kan vara värt att köpa ett, trots att man förlorar flera gig efter formatering.
 
Eftersom jag bara fick in 210 bilder (!!) på mitt kort, så tänkte jag köpa ett par till såna där muvo, nån som vill köpa lite extra laddare / batterier? :D
 
Du bör få plats med mer än 210 bilder på 4gb

Det måste blivit något fel med din formatering om du inte får plats med mer. Har du verkligen formaterat med FAT32?

Problemet med muvo2 är att ryktet spridit sig så fort att alla spelare är slutsålda. Jag har letat i > 1v i USA för att hitta en (kostar ca $199-$220) där. Överallt är de slutsålda!
Nu är folk rädda för att Creative har stoppat tillverkningen tillfälligt för att på något sätt förhindra att man kan ta ut driven (DETTA ÄR DOCK RYKTEN VET EJ OM DETTA STÄMMER!)

Hur som helst, jag vill ha några stycken...
 
Re: Re: Du bör få plats med mer än 210 bilder på 4gb

ohls skrev:
Det beror ju på hur stora varje bildfil är
Jo, visst, men med min EOS10D (som jag gissar ger ung. lika stora filer i snitt) så får jag oftast in ca 160 bilder på en 1 GB microdrive. Man tycker ju att om man multiplicerar lagringsutrymmet med 4, så borde antalet bilder öka med ett liknande förhållande.
 
samma sak som att ipod skriver ut hur många låtar det går in på deras spelar, det beror liksom på hur stora dom är har du små går det in fler har du stora går det in färre, :)
 
tänkte bara berätta att jag fick hem min muvo2 (för drygt 3000kr) i tisdags, ihop med 828:an, från komplett.se.

muvo-operationen tog inte mer än 5 minuter. INGA av de rykten jag läst på amerikanska sajter (särskilt dpreviews Storage-forum) stämde.

¤ Har man precisionsmejslar så är skruvarna inte särskilt svåra att få upp.

¤ Inga som helst lödningar för att förhindra operationen

Komplett hade precis nån dag tidigare fått in spelarna, så det var ingen gammal 'batch' förstår man.

PS. bäst av allt vore att köpa om man befann sig i usa. 200USD blir väl ca 1500kr :p
 
Men skulle man inte kunna gå ihop ett helt gäng och försöka få hitachi eller nån återförsäljare att sälja dessa minneskort billigare då
för det måste ju vara en inni helsickes stor avans på dom i dagsläget.
Så slipper man köpa på sig en muvo oxå.
//
AnteV
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.