ANNONS
Annons

4GB Microdrive med MuVo2

Produkter
(logga in för att koppla)
AnteVante skrev:
Men skulle man inte kunna gå ihop ett helt gäng och försöka få hitachi eller nån återförsäljare att sälja dessa minneskort billigare då
för det måste ju vara en inni helsickes stor avans på dom i dagsläget.
Så slipper man köpa på sig en muvo oxå.
//
AnteV

Jag tvivlar på att Hitachi ens skulle orka bry sig om ett gäng på säg tio personer ville köpa varsin microdrive tillsammans.
Jämför detta med Creative som beställer buntar om tiotusentals på en gång.

!!! Ännu mer intressant är att Apples nya iPod Mini även den sägs innehålla en Hitachi 4GB Microdrive. iPoden är dessutom billigare och bättre. Släpps imorgon. Beställ!

(Observera dock att iPod har speciell firmware på sina hårddiskar så förmodligen kommer det inte vara möjligt att ersätta 4GB-driven med ett vanligt CF-kort, iaf inte om du vill ha full funktionalitet.)

/bjanha (snart med i iPod Mini i brevlådan)

ps. Skyll inte på mig om det går åt helvete.

Senast ändrad:
paco skrev:
Klart att det försvinner en del i formateringen, men det gör det på alla hårddiskar. På en 120GB hårddisk så får man ut 114471MB(ca 112GB) med NTFS. De flesta anser ändå att det kan vara värt att köpa ett, trots att man förlorar flera gig efter formatering.
Det har inte med formatteringen att göra utan med missuppfattningen att GB betyder 2^30 (=1 073 741 824) istället för 10^9 (1 000 000 000). Hårddisktillverkarna använder GB = 10^9 medans de flesta program/Operativsystem använder GB = 2^30 vilket gör att det ser ut som om man förlorar massa utrymme.

120 000 000 000 / 1024^3 = 111,76GB. Förlusten i formatteringen är egentligen inte så stor :)

NTFS har journaler och annan information som tar plats (runt 64MB) men FAT/FAT32 har väldigt lite förlust.

Mjae, nu är det så att FAT (särskilt FAT32) slösar en väldig massa disk om man sparar en massa små filer på dem, så generellt är de mycket sämre att använda än t.ex NTFS, men eftersom digitalkameror oftast sparar ganska stora filer så är förlusten försumbar..

Lite andra tankar, funderingar och erfarenheter av MuVons disk som jag skrivit hittar ni här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=15735&perpage=15&pagenumber=3

/James

bjanha skrev:

(Observera dock att iPod har speciell firmware på sina hårddiskar så förmodligen kommer det inte vara möjligt att ersätta 4GB-driven med ett vanligt CF-kort, iaf inte om du vill ha full funktionalitet.)
Släng inte spelaren.:) Det kommer nog gå att kopiera över eller peta in den så småningom, om inte annat kanske genom Apples egna firmwareuppdateringar över USB-kabeln.

Linmajon skrev:
Släng inte spelaren.:) Det kommer nog gå att kopiera över eller peta in den så småningom, om inte annat kanske genom Apples egna firmwareuppdateringar över USB-kabeln.

tycker 4gb disken fungerar riktigt bra, däremot upplever jag den långsammare än 1gb microdriven. Att köra både raw+jpg(L) känns nästan uteslutet.

Min muvo2 1gb mp3spelare fungerar kanon iaf =)

slowcoder skrev:
Mjae, nu är det så att FAT (särskilt FAT32) slösar en väldig massa disk om man sparar en massa små filer på dem, så generellt är de mycket sämre att använda än t.ex NTFS, men eftersom digitalkameror oftast sparar ganska stora filer så är förlusten försumbar..
Förutsatt att du använder mindre klusterstorlek i NTFS. Både FAT32 och NTFS stöder små kluster. NTFS standard är 4KB och FAT32's standard är 4-32KB.

Sen att NTFS har andra fördelar är inte relevant just nu.

Tjenare!

Jag funderar på att köpa en sådan muvo, inwarehous har dem för 2395:- just nu exkl moms.

Jag har sedan tidigare 2st IBM microdrive 1gb, funkar det att sätta in en sådan i mp3spelaren istället för 4g driven?

Jag gjorde ett hastighets test efter montering och det blev som följer.

Canon 10D och Muvo2 4GB, tog 9 bilder i maximal hastighet och väntade tills lampan slocknat på luckan.

Tiden räknad från att jag trycker ner knappen till kameran sparat klart.

CF Transcend 512MB 45x 1 min.07 sek
CF Sandisk 128MB 1 min.30 sek
Micridrive 4GB 1 min.45 sek
CF Memorex 96MB 2 min.25 sek

Fungerar med andra ord hyfsat om min inte har superbråttom.

Mp3-spelaren finns nu på OnOff för 2996:-, nersatt med 500:- denna vecka, synd eftersom jag köpte min på just OnOff förra veckan. ;-)

Annars kan du ju lämna igen den på öppet köp, för att sedan köpa en ny likadan. Men om de har 30 dagars prisgaranti så behöver du ju inte krångla till det.

Jag hade för mig att de hade öppet köp på allt (och alltid) precis som många andra av de stora kedjorna (och en del småbutiker).

OnOff har 30 dagars öppet köp med vissa förbehåll, typ oanvända varor och obrutna förpackninger.

De hade också prisgaranti i 30 dagar om man hittar varan i annan "fysisk" butik till lägre pris. det gäller också bara "lokala butikskonkurrenter".

Med andra ord så fungerar det nog inte om priset sjunker i den egna butiken.

Jag har vid ett tillfälle köpt en
TV på OnOff. När de sedan körde en
kampanj med ca 1200:- lägre pris på samma
apparat gällde lägsta-pris-garantin och jag
fick tillbaka mellanskillnaden, utan minsta snack. Det gillade jag.

/henrik

Fredrik H skrev:
Med andra ord så fungerar det nog inte om priset sjunker i den egna butiken.

Jodå, på dem bara, de få (två) gånger som jag nyttjat prisgarantin har det funkat bra. Första gången t o m mot en nätbutik, men det har de skrivit undantag för numera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar