ANNONS
Annons

4GB Microdrive med MuVo2

Produkter
(logga in för att koppla)
bjanha skrev:
!!! Ännu mer intressant är att Apples nya iPod Mini även den sägs innehålla en Hitachi 4GB Microdrive. iPoden är dessutom billigare och bättre. Släpps imorgon. Beställ!

(Observera dock att iPod har speciell firmware på sina hårddiskar så förmodligen kommer det inte vara möjligt att ersätta 4GB-driven med ett vanligt CF-kort, iaf inte om du vill ha full funktionalitet.)

/bjanha (snart med i iPod Mini i brevlådan)

ps. Skyll inte på mig om det går åt helvete.

Har du fått den ännu? Funkar det?

För mer info ang. detta "hack" och hurvida iPod fungerar (det gör det inte) se:

http://www.wired.com/news/mac/0,2125,62509,00.html?tw=wn_tophead_3

Jag har köpt Creatives 4GB variant och monterat isär den. Det var inga som helst problem med en liten stjärnskruvmejsel. Tog max fem minuter. 8 skruvar (en är förtejpad) och sedan var Hitachidriven lös.

Köpte också ett vanligt 512MB Compact Flash som jag satte i som ersättare, skruvade i alla skruvarna, UPPGRADERADE FIRMWARE, och vips fungerade allt.

Mycket nöje...

KGS skrev:
Coolt, då blev MuVo´n ett par gram lättare på köpet... *s*

Ja samt nu utan rörliga delar. Inte en nackdel om man vill tex. springa med den eller liknande.

Microdrive i all ära men hårddiskar generellt sett undanbeder sig gärna rörelse medan de är igång. Detta är ju inte ett så stort problem i en kamera där själva poängen är att hålla den still när man använder den, men i en MP3spelare finns det ju åtminstone en teoretisk möjlighet (motionerar inte så mycket fn.) att den kan sättas i rörelse medan den används.

Skulle behöva lite hjälp i frågan , innan köp av Muvo2 bestämmde jag mig för att prova formatera min IBM microdrive 340MB till FAT32 32k cluster...men det gick åt pipan XP sa " för stort cluster" någon som vet varför? problem nummer 2 , jag formaterar tillbaka till FAT (vet ej vilken cluster storlek man skall ha) för o sedan stoppa in MD i kameran och då känner den inte igen kortet? (har en Canon G1 powershot.)

Doggen skrev:
Skulle behöva lite hjälp i frågan , innan köp av Muvo2 bestämmde jag mig för att prova formatera min IBM microdrive 340MB till FAT32 32k cluster...men det gick åt pipan XP sa " för stort cluster" någon som vet varför? problem nummer 2 , jag formaterar tillbaka till FAT (vet ej vilken cluster storlek man skall ha) för o sedan stoppa in MD i kameran och då känner den inte igen kortet? (har en Canon G1 powershot.)

Det går inte att formatera om Micro Driven i kameran? Detta går nämligen på EOS 300d om man stoppar in en disk som är felformaterad (och kameran inte känner igen den), så går man bara in i kamerans menyer och väljer att formatera disken.

Givetvis förlorar man all data som ev. finns på disken men det kanske ändå inte är av intresse?

Lycka till

Jo man kommer in i menyn och kan välja formatera, men jag får ett felmeddelande...så det gick åt pipan oxo :(

Väcker en gammal tråd... är det så att det kommit nån ny version av MuVo vars hårddisk inte går att pilla ut? Hittade i reklamhögen ett erbjudande om MuVo 4GB för 2.794:- o dottern vill ha en MP3 spelare... o hon klarar sej säkert med "bara" en GB...

Jupps, någonstans i tråden finns en beskrivning på skillnaderna i utseende, men eftersom Microdriven löst kostar mycket mer så gjorde dom om MuVo2 just för att folk inte skulla slakta den.

Damocles skrev:
Jupps, någonstans i tråden finns en beskrivning på skillnaderna i utseende, men eftersom Microdriven löst kostar mycket mer så gjorde dom om MuVo2 just för att folk inte skulla slakta den.
Vilket är konstigt eftersom MuVo2 då säljer sämre. Det spelar väl ingen roll för företaget vad användarna gör med produkten så länge de säljer?

HDFS) (KGS skrev:
Väcker en gammal tråd... är det så att det kommit nån ny version av MuVo vars hårddisk inte går att pilla ut? Hittade i reklamhögen ett erbjudande om MuVo 4GB för 2.794:- o dottern vill ha en MP3 spelare... o hon klarar sej säkert med "bara" en GB...

Så är det. Dock har jag en polare som köpte en ny ganska nyligen och som efter lite meck (var tvungen att skicka tillbaka ett ex till Dustin) hittade en gammal version någonstans.

Doggen skrev:
Tror att standard för en 340MB disk är 4KiB stora kluster. FAT32 stödjer 32KiB, men Win2000/XP har begränsat stödet för FAT-diskar just för att de vill att du ska köra NTFS istället. Använd partition magic eller liknande verktyg för att formattera med valfri klusterstorlek.

andewid skrev:
Det spelar väl ingen roll för företaget vad användarna gör med produkten så länge de säljer?
Det spelar roll om det betyder att de inte får köpa delarna till den på grund av att leverantören vill kunna ta ut ett högre pris från den mindre priskänsliga fotomarknaden.

Hårddiskar i CFII-format är ju en monopolmarknad idag. Då blir det ju så här. Hitachi ser till att ligga något under vad flashminnen kostar, men inte mycket mer. Det blir nog bättring nu när det kommer en till hårddisktillverkare med i leken.

Min funkar också utmärkt. Men jag upplever trots allt att den är en aning långsammare än min 1Gb IBM Micro Drive. FYI.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar