Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4e partsgluggar å FX?

Produkter
(logga in för att koppla)
nä det skulle vara canons 24/1.4 som kommer närmst. Det jag inte gillar med just den sigman du har är att AF inte är lika snabb och tyst som canons USM.

för övrigt har nikons E-serie varit krigsfotografernas favorit. Pga låg vikt, bra skärpa och lågt pris. Man behövde inte vara rädd om dem. Bara att köpa nya...

Så om man inte har med sig sin dyra fina kamera för att man är för rädd om den så kanske en kit 18-55 är det bästa objektiven.

Kan tillägga att jag blev väldigt besviken på nikons 17-35/2.8 och 80-200/2.8 när jag körde D1 och D2H. Mycket som gick sönder...

/KN
 
Dock tycker jag ofta att snacket om "byggkvalitet" är överdrivet. Jag fick utmärkta bilder med Nikkor 18-55 på Nikon D200. En kombination som de flesta skulle ha sett som fullständigt vansinnig, men just under den period jag hade det objektivet så fotade jag mest nedbländat. Och objektivets låga vikt var en minst lika stor fördel som ett bättre objektivs robusthet hade varit.

Just 18-55 skulle jag vilja kalla för byggkvalitetens lågmärke. Jag tar ganska bra hand om mina objektiv och tappar de inte speciellt ofta, men trots detta gick mitt 18-55 sönder totalt.
Vid jul ifjol var jag i Norrland i ca -15 graders kyla. Min kamera plus objektiv låg i ett fodral ungefär två decimeter ovanför marken och föll plötsligt ner på isen nedanför. I detta lilla fall bröts ett av de tre piggarna som håller fast objektivet av, och det ramlade av från kameran.
Jag hade tagit med endast detta objektiv just för att det var litet och lätt, men helt plötsligt stod jag helt utan objektiv, när jag verkligen behövde ett! Nu ska man aldrig bara ta med sig ett objektiv någonstans, men i alla fall..
Jag lagade sedan objektivfästet, men det minimala smällen hade gett mer skador än jag kunde se. Någon vecka senare vred jag antingen på zoom- eller fokusringen, och hörde till min förfasan hur något rasslade till inne objektivet. När jag vände på det insåg jag att de där små skivorna som utgör bländaren hade lossnat och låg huller om buller inuti objektivet. Obegripigt.
Nåväl, nu har jag ett objektiv nånstans i ett förråd som bara fungerar på en zoomlängd och med full bländare, som dessutom ger ett konstigt kaleidoskopeffektsfokus ;)

Däremot har jag tappat mitt Tokina 17mm (manuell fokus, metallkonstruktion) ungefär 1,5m i sidled och från lite mer än 1m höjd på otrevliga, spetsiga stenar utan att det fick en enda skråma. Inte ens en repa.
Detta är för övrigt ett FX-objektiv som jag är väldigt näjd med. Det är inte i klass med de bästa vidvinkelobjektiven, men det är också väldigt billigt i jämförelse.

Vad jag egentligen ville säga var att jag tycker att man borde köpa objektiv efter hur stabilt byggda de är, oavsett märke. Då förblir man lyckligare under en längre tid :D
 
Måndagsexemplar eller bara otur? Själv har jag snubblat med min D40+ 18-55 hängande på magen,frontlinsen for rakt in i en mycket spetsig sten och så jag hamnade ovanpå. Inte en repa blev det, och både objektiv och kamera fungerar fortfarande felfritt.
 
ja, hade det hängt ett 12000kr objektiv på magen så hade du varit mer försiktig och iNTE sluntit...
 
Eftersom jag höll en hund som var betydligt starkare än mig, så hade jag nog haft kameran i ryggsäcken om det hade suttit ett dyrt objektiv på. Och man tar inga bra bilder med kameran när den ligger i ryggsäcken..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.