Annons

40D - Någonting för mig som är nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Marek Pola skrev:
Ojdå, jag visste det fanns en hake:

Om det finns några fler tips på postorder från Sverige eller EU, hör av er! Väntar man lite sjunker väl förhoppningsvis priserna på de ordinarie nätshopparna i Sverige till dessa priser - om dollarkursen håller sig på sin låga nivå.

Jag brukar söka på www.idealo.de. Var nära att beställa från essential-systems.de med ett Tamron 17-50 (3100kr)+ Canon 50mm 1.8 (800kr) men hoppade eftersom lagerstatus ändrades till ej i lager för 40D-s . Sedan ändrade jag mig till Sigma och den har de inte. Har annars bara hittat lovord om butiken även om man måste betala i förskott. Bra priser har de iallafall på allt utom minneskort.
 
Köp gärna en 40D. Men kom ihåg, det är inte kameran som gör fotografen.

Tänk också på att objektivet är viktigare än kameran.

Tänk också på att om du köper en ljussvag kass zoom (dvs allt över 2,8 i ljusstyrka)så kommer det bara hindra dig i din utveckling.

Kör på fast optik så du lär dig fotografera.
 
Danlo skrev:
Köp gärna en 40D. Men kom ihåg, det är inte kameran som gör fotografen.

Tänk också på att objektivet är viktigare än kameran.

Tänk också på att om du köper en ljussvag kass zoom (dvs allt över 2,8 i ljusstyrka)så kommer det bara hindra dig i din utveckling.

Kör på fast optik så du lär dig fotografera.

Inget illa menat men lite trött på kommentarer om att kamerans tekniska prestanda skulle vara "oviktigt" och att allt satt i den som höll kameran, Tycker det har en oerhörd betydelse vad kameran kan göra.

Jag tycker istället att man ska ha en så bra kamera att den aldrig (nja, nästan) blir begränsningen för det man vill göra, För två år sedan var denna gräns för mig Canon S3 IS. Nu är den 40D. Kommer jag inte kunna producera bättre bilder med 40D, både tekniskt och estetiskt, tja då kan du få kameran av mig:). Tror dock inte det kommer hända.

Sedan ger det ju naturligvis inte automatiskt välkompnerade intressanta bilder men en kamera man tycker är rolig att använda används mer och då lär man sig förhoppningsvis en del och då blir det väl bättre bilder till slut?

Håller dock fullt med om ljusstarka bra objektiv, fasta eller inte, nja...
 
sedan vetitusan om objektiven klart är viktigare, Rent bildkvalitetsmässigt kanske, men kan man inte hålla i kameran, se nått vidare i en liten fnuttig sökare eller inte nå några reglage, tja då kan man nog hänga på vilket objektiv som helt utan att det blir så vidare bra eller roligt att fotografera. Lagom är bäst
 
Senast ändrad:
Danlo skrev:
Köp gärna en 40D. Men kom ihåg, det är inte kameran som gör fotografen. Tänk också på att objektivet är viktigare än kameran.
... sa han och fortsatte plåta med sin Nikon D3. ;-)

För övrigt håller jag helt med Tobias -- det viktiga med en kamera är att man trivs med den. Gör man inte det tar man inga bra bilder och kanske inga bilder alls.

Och att man bara kan ta bra bilder eller "lära sig fotografera" om man använder ljusstark fast optik tycker jag är rent nonsens. Det går precis lika bra (kanske bättre!) med "en ljussvag kass zoom".
 
Är även jag nybörjare med fotografering. Tittade runt på kameror länge innan jag bestömde mig för tillslut köpa en 40d, det var för två tre veckor sen, och det blev med kit objektivet 17-85. Har aldig haft en dslr förut men jag tror inte att den är för avancerad om man inte haft en sån kamera innan. Man lär sig ganska fort var och vad de olika inställningarna sitter och är till för.

Va på Elmia mässan under påskhelgen och knäppte lite kort på bilarna, blev helt ok bilder enligt mina ögon. La upp dom på http://hem.bredband.net/b371634/ om nån vill kika hur de blev.

/David
 
Prosumer är perfekt förstagångs slr skaffade en 30D istället för dne minimala 400D.
 
Har inte läst tråden men tycker absolut du ska satsa på 40D. Någon kanske nämt detta men nu får du både Cashback OCH BATTERIGREPP (se ex cyberphoto) utan kostnad.
Blir väääldigt prisvärt.
/ V
 
Vifo skrev:
Har inte läst tråden men tycker absolut du ska satsa på 40D. Någon kanske nämt detta men nu får du både Cashback OCH BATTERIGREPP (se ex cyberphoto) utan kostnad.
Blir väääldigt prisvärt.
/ V
Personligen tycker jag batterigrepp är överreklamerat. Jag har batterigrepp till min 10D men använder det väldigt sällan. Kameran blir för otymplig. Det är lika enkelt att ha ett extrabatteri i fickan istället.
 
Personligen tycker jag att batterigrepp är underskattat. Kameran blir mycket bättre att hantera med greppet på. Att man sen får längre drifttid dessutom, om man har två batterier isatt, är en trevlig bonus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.