Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D vs Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)
4000kr känns väl dock lite dyrt för en begagnad D90 när en ny kostar 5500kr, typ. Eller är 4000kr med objektiv åxå? Då är det kanske lite rimligare, men fortfarande lite i överkant kanske.

Jag har kollat på bland annat fotosidans köp/sälj och flera andra köp/sälj sidor och där ligger begagnatpriset på ungefär 4000 för enbart huset. Har hittat en annons där d90 tillsammans med batterigrepp och ett 50mm objektiv för 5000. Frågan är bara om en 40d + 50mm för ca 3500 är ett bättre köp? Är inte tillräckligt kunnig för att avgöra vad som ger mest för pengarna.

Jag tycker att skillnaderna mellan D90 och 40D är tillräcklgit små för att man ska kunna låta smaken avgöra vad man ska köpa så länge det inte finns specifika funktioner man vet att man behöver. Om det är värt att betala lite mer för D90 beror ju på vilka egenskaper man värdesätter. Den har ju, tex, bättre bildkvalitet och trådlös styrning av blixtar kompatibla med Nikons trådlösa system inbyggt (kräver tillbehör till en 40D). För de som tycker att en bra skärm är viktigt har ju D90 en bättre sådan. D90 har även en bättre sökare. Dessa saker skulle ju kunna vara värda att betala lite mer för, tex, men det beror ju på vad man värdesätter. 40D har snabbare seriebildstagning och är något robustare byggd (inte för att D90 är något "fuskbygge").
Jag använder själv Nikon och har ju därför en preferens såklart, men jag gillar D90:n bättre, men det är väl mycket för att den känns mer "hemma".

Det kan ju åxå vara värt att kolla på vad de två olika systemen erbjuder och hur priserna ser ut på de saker som man tror sig komma att behöva i framtiden eller drömmer om att ha. Även om objektiv från 3:e part jämnar ut skillnaderna lite så är Nikon generellt bättre på vidvinklar och Canon är billigare på långa telen (som oftast har bildstabilisering när Nikons diton saknar detta), tex.

Att bara ha ett 50mm-objektiv på en kamera med APS-C-sensor (som D90 och 40D tex) skulle jag däremot inte vilja. Hellre en 35:a isf (nikon har ju en trevlig sådan), men jag hade alla dagar i veckan hellre valt en 18-55 IS/VR än enbart ett fast objektiv, oavsett vilket kamerahus det blir..

Länge sen jag skrev i denna tråd, men jag tänkte att vi skulle runda av lite. Har under en tid legat lite lågt och fiskat efter sjyssta annonser här på fotosidan och slutligen dök det upp ett bra erbjudande. Är nu ägare till en nikon d90. Har inte hunnit använd den särskilt länge, men det känns väldigt bra.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar