Annons

40D - Någonting för mig som är nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
Jag har en ganska snabb fråga angående 40D!

Jag är total nybörjare då det gäller dslr. Ska inhandla min första dlsr nu, och jag undrar om en 40D är alldeles för "tjorvig" för en nybörjare som mig.

Just nu har jag en förbokning på 450D. Mest för att den räknas som en "nybörjarkamera" och för att den har liveview. Men jag har börjat snegla lite på 40D också. Den ligger lungt innom min budget så det är inget problem.. Men tror ni att jag kanske "tar mig vatten över huvudet" om jag börjar med en 40D?

Hur är den att använda?
 
ricku skrev:
Men tror ni att jag kanske "tar mig vatten över huvudet" om jag börjar med en 40D?
Nej, definitivt inte. 40D har samma programlägen som instegskamerorna och är nog inte krångligare att använda -- om man inte vill. Men (enligt min uppfattning) väldigt mycket trevligare. Jag tror inte du kommer att ångra dig om du köper en 40D!
 
Hej.

En 40D kan jag inte tänka är svårare att hantera än en 450D, så jag tror inte att du tar dej vatten över huvudet.

Tvärtom så tror jag att fler funktioner ligger gömda i menyer på en 450D och de är lite mer lättåtkomliga på en 40D + att en 40D är lite större och gedignare än en 450D och har väl lite fler inställningsmöjligheter. Med en 40D så "klarar" man sej lite längre om man expanderar intresset, med en 450D kanske man känner sej lite låst så småningom.
 
Jag borjade med foregangaren, 20D, och hade inga problem, den ar inte komplicerad alls. 40D borde inte vara nagon storre skillnad. Om den ryms inom din budget, sa ar det en bra kamera, men tank pa att objektiven betyder mer for bilden an kameran.
 
Har pillat lite på 400d och jämfört med min 40D idag och om ekonomin tillåter så tycker jag att 40D är ett bättre val, det är överskådligare med displayen på ovansidan bl.a. har oxå hjulet på baksidan om jag tycker är mycket bättre än knapparna på baksidan på 400D.
 
enghell skrev: