Annons

40D - Någonting för mig som är nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
Jag har en ganska snabb fråga angående 40D!

Jag är total nybörjare då det gäller dslr. Ska inhandla min första dlsr nu, och jag undrar om en 40D är alldeles för "tjorvig" för en nybörjare som mig.

Just nu har jag en förbokning på 450D. Mest för att den räknas som en "nybörjarkamera" och för att den har liveview. Men jag har börjat snegla lite på 40D också. Den ligger lungt innom min budget så det är inget problem.. Men tror ni att jag kanske "tar mig vatten över huvudet" om jag börjar med en 40D?

Hur är den att använda?
 
ricku skrev:
Men tror ni att jag kanske "tar mig vatten över huvudet" om jag börjar med en 40D?
Nej, definitivt inte. 40D har samma programlägen som instegskamerorna och är nog inte krångligare att använda -- om man inte vill. Men (enligt min uppfattning) väldigt mycket trevligare. Jag tror inte du kommer att ångra dig om du köper en 40D!
 
Hej.

En 40D kan jag inte tänka är svårare att hantera än en 450D, så jag tror inte att du tar dej vatten över huvudet.

Tvärtom så tror jag att fler funktioner ligger gömda i menyer på en 450D och de är lite mer lättåtkomliga på en 40D + att en 40D är lite större och gedignare än en 450D och har väl lite fler inställningsmöjligheter. Med en 40D så "klarar" man sej lite längre om man expanderar intresset, med en 450D kanske man känner sej lite låst så småningom.
 
Jag borjade med foregangaren, 20D, och hade inga problem, den ar inte komplicerad alls. 40D borde inte vara nagon storre skillnad. Om den ryms inom din budget, sa ar det en bra kamera, men tank pa att objektiven betyder mer for bilden an kameran.
 
Har pillat lite på 400d och jämfört med min 40D idag och om ekonomin tillåter så tycker jag att 40D är ett bättre val, det är överskådligare med displayen på ovansidan bl.a. har oxå hjulet på baksidan om jag tycker är mycket bättre än knapparna på baksidan på 400D.
 
enghell skrev:
Tvärtom så tror jag att fler funktioner ligger gömda i menyer på en 450D och de är lite mer lättåtkomliga på en 40D

Om 450 är som 400 så stämmer inte det påståendet. De allra flesta (alla?) fotografiska inställningar är precis lika lätt åtkomliga på 400D som 40D. Vilken funktion ligger "gömd"?

Den största skillnaden ligger väl i att 40D har det extra hjulet på baksidan vilket underlättar betydligt när man vill fota manuellt eller jobba med exponeringskompensation.

Rent generellt uppfattar jag 400D som något enklare att jobba med tack vare att den använder den stora displayen på ett smartare sätt än 40D. Jag tror en nybörjare har något enklare att jobba med en 400D men skillnaderna är ytterst marginella.

Storleken skiljer ju ganska mycket mellan det två modellerna så man bör nog hålla i båda innan man bestämmer sig.

Om en 40D ryms inom budgeten så är det nog bara att slå till på en sådan, snabbheten och sökaren är väl 2 skäl. Nybörjare är man bara en kort tid och skilladerna i inlärning är nog ganska små mellan olika modeller. Du behöver definitivt inte oroa dig för att 40D är för avancerad.

Mvh
Anders

PS. Ovanstående baserat på antagandet att 450D i allt väsentligt är lika med 400D.
 
Blixtexponeringskompensation är mer gömd på en 400D än på en 40D.
Likaså "picture styles", där 40D har en separat knapp. Kan definieras på 400D, men då kan man inte ha den till något annat.

Annars är det mest de dubbla hjulen och joysticken som gör skillnaden till 40D:s fördel.

Notera nu att jag jämför med 400D. Jag har ingen 450D.
 
Satt i samma sits som trådskaparen, har nu uppgradera från en superzoom Canon S3. Har klämt och kännt i timmar på mediamarkt (utmärkt utställning, trist att de ligger 3000:- för högt i pris), dessutom lekt med sambons brors 30D som är liknande 40D.

Kontentan är att jag för två timmar sedan beställde en 40D från Kungsholms foto som "ger" bort dessa för tillfället, ca 7800 inkl frakt efter cahsback är barnsligt prisvärt. Intropriset i September var ju 12 990:-.

Att det blev 40D ligger just i att den är så lättanvänd, mycket lättare än t.ex. 400d, enl mig. Ergonomin är enl mig bättre än alla instegsmodeller samt A700 som var mitt alternativ, och med det priset, tja, inget att snacka om längre. Du ser bättre i sökaren, toppdisplayen och hjulet är guld värda mm

Så nej, den är inte för svåranvänd eller avancerad, tvärtom. Det du däremot måste vara säker på är att du vill ha en så stor (tung) kamera. En 450D är mycket lättare att släpa med sig, sen ska den passa i händerna.

Men jag skulle vara väldit försiktig med att beställa en 450D innan du hållt i en 40D
 
twallsten skrev:
Kontentan är att jag för två timmar sedan beställde en 40D från Kungsholms foto som "ger" bort dessa för tillfället, ca 7800 inkl frakt efter cahsback är barnsligt prisvärt. Intropriset i September var ju 12 990:-.
Jasså? Hur går man till väga för att beställa av dem? Jag har sökt på deras website men hittar ingen beställningsfunktion. Har dessutom mailat till butiken i stockholm och frågat om jag får handla via postorder, men jag fick svaret att dem endast har försäljning i butiken.
 
ricku skrev:
Hur är det om man handlar av en utländsk webbutik? Får man samma trygghet med garantier, support osv? Och gäller canon cashback om jag köper från ett annat land?
Ja, så länge det handlar om ett EU-land ska samma regler gälla.

Å andra sidan tror jag inte Amazon levererar kameror utanför UK.
 
ErlandH skrev:
Ja, så länge det handlar om ett EU-land ska samma regler gälla.

Å andra sidan tror jag inte Amazon levererar kameror utanför UK.
Ojdå, jag visste det fanns en hake:
This item can only be delivered within the UK
Om det finns några fler tips på postorder från Sverige eller EU, hör av er! Väntar man lite sjunker väl förhoppningsvis priserna på de ordinarie nätshopparna i Sverige till dessa priser - om dollarkursen håller sig på sin låga nivå.
 
foki skrev:
Jasså? Hur går man till väga för att beställa av dem? Jag har sökt på deras website men hittar ingen beställningsfunktion. Har dessutom mailat till butiken i stockholm och frågat om jag får handla via postorder, men jag fick svaret att dem endast har försäljning i butiken.

Jag använde det gamla hederliga sättet med telefon, ringde i och för sig till Ängelholmsbutiken eftersom det var upptaget i Stockholm, 250:- i frakt men det blir ju ändå ett mycket bra pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.