Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D, autofokus problem, huset eller objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inga problem här med 50 1,4. Har provat både på testbladet i stående och liggande format med bl 1,4. 2,0. 2,8 och 4,0. Centrum punkt hela tiden. På stativ, med fjärrutlösare, spegellåsning och 2 sek fördröjning. Perfekt skulla jag vilja säga där skärpan bakåt växer mer än framåt vid ökande nerbländning.

Däremot har jag haft ett fabriksnytt 50 1,4 som fokuserade lite var som helst. Fick det utbytt och det jag har nu är klockrent. Lite mjukt vid bl 1,4 men från 1,6 och uppåt är det väldigt bra.

Erik, du kanske ska prova ett annat objektiv...

/Leif
 
Det låter bra det Leif!
Min 50/1.4 var bort i väggarna när den var ny, och blev justerad av RCC; spot on på 20/30D.
Jag har samma fokusvariation med 17-40 och med Tokina 50-135/2.8DX
17-40 har jag tyvärr inte använd på andra hus.
Jag har 200/2.8 och 300/4 som har varit/är 100%, men svårare att testa på samma vis.

Just nu är jag rådlös; bäst med en Single Malt :)....eller månne ennu bättre att ta fram den gamla F1:an. Den AF'en har aldrig svekit; men det var för jag blev halvblind.....
/Erik J
 
Beter sig kameran så konstigt med objektiven du testat så är det nåt fel på kameran. Du får nog lämna tillbaka den fixad eller få en ny.

Leif
 
Min nya verkar vara frisk.
Har bara tagit lite snabba bilder, men där det blev kass innan blir det skarpt nu.
Vågar inte testa för mycket, lätt att man börjar se spöken just nu.



/Magnus
 

Bilagor

  • 05.jpg
    05.jpg
    26.1 KB · Visningar: 344
Japaner, japaner...spår av japaner......

So omoimasu-ka? Wakarimasen deshita....

Nu var problemet löst!
Mitt på mattskivan, täckande mittersta fokuspunkten, satt en liten japan i form av en dammråtta. Den kunde inte blåsas bort, men en törr sensor-swab fixade det hela.

Men icke nog med detta. När jag blåste med CyberP's utmärkte "tryckluft på box" kom 2-3 små hårda plastbitar ur kamran. de var ca 1,5mm i diam.
(Liknade inte mina, någon av dom).

Tillägger att AF-problemet upptäcktes när kamran var nån dag gammal, men var lite till o från.
Nu har jag testat med objektiven upp till 150mm; smack; det sitter som det skall.

Jag skall nog endå skicka den till kontroll och service, men dammråttan på mattskivan har nog skuggat för sensoren, och är boven i dramat.

Nu är jag glad; det får bli en Single Malt i dag oxå!

Arigato gozaimasu!
/Erik J
 
Re: Japaner, japaner...spår av japaner......

fujicanon skrev:
So omoimasu-ka? Wakarimasen deshita....

Nu var problemet löst!
Mitt på mattskivan, täckande mittersta fokuspunkten, satt en liten japan i form av en dammråtta. Den kunde inte blåsas bort, men en törr sensor-swab fixade det hela.

Men icke nog med detta. När jag blåste med CyberP's utmärkte "tryckluft på box" kom 2-3 små hårda plastbitar ur kamran. de var ca 1,5mm i diam.
(Liknade inte mina, någon av dom).

Tillägger att AF-problemet upptäcktes när kamran var nån dag gammal, men var lite till o från.
Nu har jag testat med objektiven upp till 150mm; smack; det sitter som det skall.

Jag skall nog endå skicka den till kontroll och service, men dammråttan på mattskivan har nog skuggat för sensoren, och är boven i dramat.

Nu är jag glad; det får bli en Single Malt i dag oxå!

Arigato gozaimasu!
/Erik J
´

Gött!!!

Jag har varit ute med min idag och allt verkar funka, tror jag :)

/Magnus
 
När du skulle byta 40D på Media Markt, var det några problem som uppstod då eller skötte de sig. Kan vara intressant att veta, tycker jag
 
chiyoda skrev:
När du skulle byta 40D på Media Markt, var det några problem som uppstod då eller skötte de sig. Kan vara intressant att veta, tycker jag

Det gick jätte bra, inget tjafs alls.
Bara okay, hämtade en ny och tack och hej.
Dom var super bra.

/Magnus
 
DOA

Alla Canon's återforsäljare har ett reklamationssystem som kallas DOA (Dead On Arrival).
Produkter som är skadade, har fel eller skador, är "döda; bytas av Canon.
Fel som detta, rätt efter leverans kann med välvilja från återförsäljaren klassifiseras DOA.
Bra av MediaMarkt och Canon!

Shoot Man...shoot!
/Erik J
 
Jag har knäppt ett gäng bilder med mitt nya hus nu och är mycket nöjd med skärpan.
Grymt skönt att det fixade sig så smidigt och en eloge till Canon för att det hanterades snabbt och smidigt (även om det nog mest var Media Markt som fixade).

Den idiotiskt stora skärmen och att batterigreppet saknar AF-ON får jag lära mig leva med.
Men kan verkligen någon tycka att skärmen är något att ha, tänker mer på att den är så stor än den dåliga upplösningen.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
Den idiotiskt stora skärmen och att batterigreppet saknar AF-ON får jag lära mig leva med.
Men kan verkligen någon tycka att skärmen är något att ha, tänker mer på att den är så stor än den dåliga upplösningen.

/Magnus

Jag som använder skärmen till att kolla och göra kamerainställningar gillar det - ju större desto bättre. Då spelar den relativt låga upplösningen mindre roll. Kan dock hålla med om att när det gäller att bedömma bilderna är den långt ifrån optimal men det gör mig mindre - det jobbet gör jag i alla fall hemma på datorn.

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Jag som använder skärmen till att kolla och göra kamerainställningar gillar det - ju större desto bättre. Då spelar den relativt låga upplösningen mindre roll. Kan dock hålla med om att när det gäller att bedömma bilderna är den långt ifrån optimal men det gör mig mindre - det jobbet gör jag i alla fall hemma på datorn.

Mvh
Anders

Jo, jag ändrar ju lite i kamerainställningarna också, men förstår ändå inte varför man vill ha den så stor. Jag kunde manövrera min 20D rätt bra också.
Alla knappar har fått sättas på mindre bra ställe och göras mindre, större trycka fel faktor. När den är så stor är det omöjligt att undvika att komma åt den med fet fläckar (testa åka skidor och sen ta bilder och tryck kameran mot ansiktet) hela tiden. Man torkar skärm 10 gånger mer med 40D än med 20D.
Det är inget som inte går att leva med, men jag har svårt att se hur det kan vara något åtråvärt.
Känns som en typisk "stor skärm säljer, för det skriver dom i alla fototidningar att det är bra att ha, så vi kastar dit en sån".

Kameran tar bra bilder, eller jag får till det med den, kanske man skall säga, så jag är nöjd.

/magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.