Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D, autofokus problem, huset eller objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Köpte en 40D för lite mer än en vecka sen (uppdaterade från en 20D) och blir inte riktigt klok på autofokusen i den.
Har varit ute på turné och inte haft tid att fota så jätte mycket men har tagit lite drygt 200 bilder sen jag fick den, inte många bilder, men många nog att förstå att något inte står rätt till med den. Av 200 bilder har kanske 2 eller 3 stycken haft skärpan där jag satt den.
Först trodde jag att jag varit slarvig och bara behövde lära mig kameran lite mer.
Men idag tog jag med den på en vandring med hunden för att verkligen testa, tog med flera olika objektiv (som alla var skarpa på min 20D) och inga bilder var skrapa när jag kom hem.
Så jag riggade upp kameran i stativ och la en tumstock på golvet och tog lite bilder av den med olika objektiv, skärpan satt inte där jag fokuserat på en enda av bilderna.
Front eller bakfokus har jag läst om här på fotosidan, men denna verkar inte konstant ha samma fel. Zoomar jag in max (med ett 28-75 f2.8) så är fokus framför fokuspunkten jag valt och zoomar jag ut max så är fokus bakom fokuspunkten jag valt (ganska så konstant mycket varje gång). Det är fel med alla objektiv jag har, inget är skarpt där jag vill att det skall vara skarpt. När jag testade ta bilder på hunden med ett 90mm macro så hamnade fokus konstant på nosen trots att jag låste den på ögat.

Är det någon som har en aning om vad det är som bråkar?
Är det huset eller objektiven (måste ju vara huset eftersom alla objektiv var kanon på min 20D)?
Vad gör man? Ringer Canon? Går direkt till en service verkstad?
Kameran är köpt här i landet.
Tacksam för svar och funderingar för just nu är jag rätt less på min kamera "uppdatering" :-(

/Magnus
 
Bästa är nog om du skickar in alla gluggar + huset till verkstad.
Uselt av Canon att inte sätta in samma justeringsmöjlighet i 40D som 1D mark III fick. Men de klart, verkstäderna måste ha jobb å göra de me.
 
Ibanez Magnus skrev:
...
Så jag riggade upp kameran i stativ och la en tumstock på golvet och tog lite bilder av den med olika objektiv, skärpan satt inte där jag fokuserat på en enda av bilderna.
...

/Magnus

Det är nog viktigt att du fokuserar mot ett motiv bredvid tumstocken som är vinkelrätt mot "filmplanet" annars fokuserar du mot ett "lutande" plan där vald fkouspunkt har en "sträcka" att sätta fokus på och du kan få varierande resultat.

/Leif
 
Laesk skrev:
Bästa är nog om du skickar in alla gluggar + huset till verkstad.
Uselt av Canon att inte sätta in samma justeringsmöjlighet i 40D som 1D mark III fick. Men de klart, verkstäderna måste ha jobb å göra de me.

Hur svårt skulle detta + ordentlig auto iso ala nikon kosta att sätta in i 40D?
Hatar när tillverkare begränsar en kamera genom mjukvara, alla kompakter raw.
 
Tack för era svar.

Jag testar ringa Canon och hr vad dom säger.
Skall göra lite mer test idag, så jag har lite mer på fötterna när jag ringer.

Lite kul, när jag köpte min 20D var sensorn paj och behövde bytas (alltså rejält paj, inte bara en död pixel) och nu verkar fokus på en ny 40D vara tomte, inte utan att man böjar fundera på hur deras kvalitetskontroll ser ut.
Canon sköte fixandet av min 20D exemplariskt, så jag menar det inte som att hänga ut dom.


/Magnus
 
Här är bildexempel på vad jag menar.
Kameran står på stativ och bilden är tagen med självutlösare och jag har tagit mängder av bilder och alla med samma resultat. Kameran står plant i förhållande till pappret.

Objektivet står på 28mm, när jag zoomar in (75mm) blir det lite bättre skärpa (det verkar bli bättre när jag zoomar in på alla mina objektiv).
Bäst bilder får jag med ett fast 50mm 1.8 (fast inte bra jämfört med min 20D) och sämst med 28-75mm 2.8 eller mitt 10-20mm.
Mitt 70-200 är okay, mitt macro också, men inget av mina objektiv är skarpt, på min 20D var alla skarpa nog att jag skulle vara nöjd.

Första är som bilden är tagen (lite skuren för att passa 400x400 formatet.
Andra är en 100% crop av samma bild.
Tredje är den bästa bild jag fick till, av kanske 40-50 st (med fast 50mm).

/Magnus
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    27.4 KB · Visningar: 826
Samma sak???

Hej Magnus o Alla!
Jag har oxå ett märkligt uppförande på min 40D. Mina objektiv var alla problemfria på 20- och 30D. Men nu varierar fokus från spot on til backfokus mellan 5 och 25 mm.
OCH, det som är konstig; BARA mina 2 zoomar, Tokina 50-135/2.8 och EF 17-40/4. 17-40:an är helt ny, jag har inga refranser til använding på andra hus, men Tokinan har aldrig varit så tidigare.
Jag måsste göra om mitt test för jag är helt säker.

Jag använder f.ö. detta testchart: http://www.focustestchart.com/focus21.pdf

Kann 40D ha något avsamma problem som 1DMIII?
Återkommer!
/Erik J
 
Re: Samma sak???

fujicanon skrev:
Hej Magnus o Alla!
Jag har oxå ett märkligt uppförande på min 40D. Mina objektiv var alla problemfria på 20- och 30D. Men nu varierar fokus från spot on til backfokus mellan 5 och 25 mm.
OCH, det som är konstig; BARA mina 2 zoomar, Tokina 50-135/2.8 och EF 17-40/4. 17-40:an är helt ny, jag har inga refranser til använding på andra hus, men Tokinan har aldrig varit så tidigare.
Jag måsste göra om mitt test för jag är helt säker.

Jag använder f.ö. detta testchart: http://www.focustestchart.com/focus21.pdf

Kann 40D ha något avsamma problem som 1DMIII?
Återkommer!
/Erik J

Ahh, låter ju som om vi har samma problem i alla fall. Väntar med spänning på ditt resultat.

Tack för länken, jag får testa det också.
Fast skulle hellre vara ute och fånga höst färger :)

/Magnus
 
Använder du "One shot" eller "AI Servo" när du fokuserar? "AI Servo" kan vara lite knepigt att fokusera med för kameran försöker räkna ut var fokus skall vara vid exponeringen och missar ofta speciellt vid stillastående motiv. "AI-Servo" förutsätter nästan att AF flyttas till "AF-ON"-knappen för att fungera bra. Ett kort tryck blir som "One Shot" (stillastående motiv). Ett långt tryck blir "AI Servo" (rörligt motiv).

Ett enkelt sätt att testa fram- eller bakfokus med 40D är att använda "LiveView" med "One Shot" och fokusera med "AF-ON"-knappen. Ställ kameran på ett stativ och testa. Är bilden ur fokus så ser du åt vilket håll du manuellt får vrida fokusringen på objektivet för att få rätt fokus.

/Leif
 
elbe skrev:
Använder du "One shot" eller "AI Servo" när du fokuserar? "AI Servo" kan vara lite knepigt att fokusera med för kameran försöker räkna ut var fokus skall vara vid exponeringen och missar ofta speciellt vid stillastående motiv. "AI-Servo" förutsätter nästan att AF flyttas till "AF-ON"-knappen för att fungera bra. Ett kort tryck blir som "One Shot" (stillastående motiv). Ett långt tryck blir "AI Servo" (rörligt motiv).

Ett enkelt sätt att testa fram- eller bakfokus med 40D är att använda "LiveView" med "One Shot" och fokusera med "AF-ON"-knappen. Ställ kameran på ett stativ och testa. Är bilden ur fokus så ser du åt vilket håll du manuellt får vrida fokusringen på objektivet för att få rätt fokus.

/Leif

När jag testat har jag haft kameran på "one shot", på stabilt stativ osv.
Är action (extremskidåkning) fotograf och är ganska van vid "AL Servo" också, i och för sig.

Jag har ju tagit väldigt mycket bilder innan, med min 20D alltså, och hade i princip alltid fokus där jag ville ha det, nu är fokus aldrig där jag vill ha den. Tveklöst måste ju något vara fel, tycker jag.

Jag gjorde testet som Erik länkade till och på 28mm var skärpan konstant mitt emellan 14 och 20mm framför fokuspunkten.

Här är en bild på testet.

/Magnus
 

Bilagor

  • 04.jpg
    04.jpg
    36.3 KB · Visningar: 771
De blir nog till att skicka in kamera för justering. Af-modulen/spegeln kanske sitter löst om du inte konsekvent får samma felfokusering?

/Leif
 
Jag ringde Canon support nu och frågade vad jag skulle göra åt saken.
En mer förvirrad konversation har jag nog aldrig haft, inte otrevligt, bara förvirrande och osammanhängande.

Killen konstaterade att det är fel på mitt hus men lösning var att försöka få säljaren (Media Markt i Lund) att byta den mot en ny istället för att dom gör det själv (alternativt lagar den).

Nu testar jag ring Media Markt :)

/magnus
 
Hej! Jag ringde Canon RCC, Mölndal nu. Ingen tväksamhet där tycker jag. Tjejen på service värkade inte främmande för problemet och sa: "Det är nog huset som måsste justeras; men skicka med dina Canonobjektiv i samma slängen".....

Jag skall samtala med min fotobutik. Som tur är ligger dom här borta i gatan och är alltid 1:a klass

Men, jag tar en säkrare kontroll för jag överlämmnar.
/Erik J
 
fujicanon skrev:
Hej! Jag ringde Canon RCC, Mölndal nu. Ingen tväksamhet där tycker jag. Tjejen på service värkade inte främmande för problemet och sa: "Det är nog huset som måsste justeras; men skicka med dina Canonobjektiv i samma slängen".....

Jag skall samtala med min fotobutik. Som tur är ligger dom här borta i gatan och är alltid 1:a klass

Men, jag tar en säkrare kontroll för jag överlämmnar.
/Erik J

Härligt när det löser sig.

Jag skall åka till Media Markt i eftermiddag och byta till ett nytt hus, verkar det som.

Snubben jag pratade med var hmmm... ja... hmmm... jo... kanske... Som om han inte riktigt visste vad han fick eller inte fick säga, eller nått sånt.
Till han tog sig i kragen och sa "det är fel på ditt hus, åk till Media Markt och byt det".
Helt klart fick jag känslan att han var helt medveten om problemet.

Men fixar det sig har jag inga problem med detta.

/Magnus
 
Nu har jag rivit av mej håret...igen...

Jag är rimelig säker på att jag har problem med fokussensor eller spegel.
Jag litar på min EF 50/1.4.
Nu har jag fotat likt och olikt. Stående och liggande streckkoder; rakt på och i 45gr. vinkel.
Korsformat senter-sensor hela tiden.
Stående streckkoder= no problem.
Liggande streckkoder= problem m.o.m. hela tiden.
Det spesiella är att fokus hamnar likgiltig föran o bak, med upp till 30mm.
Oxå text med svak kontrast ger oskärpa.

Magnus. Prova fota fokuskartan med kamran både normal och i höjdformat. Jag vil tro att kamran då använder den andra delen av sensoren.

Tyvärr hadde min butik ingen 40D inne, och Canon är slutsåld.
Jag skall köra samma test på EOS 3, men måsste vänta på fremkallning till i morgon.

Supert om andra oxå vil prova.
Mvh Erik J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.