Annons

400D Vs D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Rico

Aktiv medlem
Hej!

Var och klämmde på dessa häromdagen och har lite svårt att bestämma mig.

Canon

+ Gillade den lilla storleken
+ Auto dammborttagning

- Liten "viewfinder"


Nikon

+ Härligt stor viewfinder

- Lite stor (gillar en liten kamera)



Vore kul att se JPEG bilder från båda dessa kameror med kit lins direkt från kameran.

hur har ni andra resonerat när ni har stått i valet och kvalet mellan dessa kameror?
 
Bilder från D80 och 400D: http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page22.asp

Jag står och funderar på samma sak. Det blir min första DSLR om (när) jag köper en.

En sak som jag tycker väger mot D80 är priset, den är ca 2000kr dyrare enligt prisjakts eu-priser (bara husen). Är det verkligen motiverat för en nybörjare att lägga 8000kr på bara kameran?

Det jag hakade upp mig på är att 400D är lite liten i handen, kanske blir till att köpa batterigrepp direkt om jag väljer den, något jag ändå lär skaffa för eller senare då jag reser en del. Är det värt 2000kr för bl.a., men mest, ett bättre grepp?


Tacksam för råd

Mvh/Pär
 
För en nybörjare skulle gärna föreslå Pentax K100D. En kamera som har det mesta av det viktigaste och som man därför inte växer ifrån i första taget.
K100D har bättre sökare än Canon 400D


Pentax nästa modell K10D är en proffskamre men till ett så lågt pris att den även kan vara aktuell för andra kategorier köpare. K10D har lika bra eller bättre sökare än D80/D200
 
Det som avgjorde mitt DSLR-köp för ca tre år sedan var tillgången på bra objektiv till rimliga priser. Det är inte säkert att ni väljer samma som jag på grund av det, men jag valde iallafall Canon. Som det såg ut då så var Nikon snäppet dyrare på objektiv typ 70-200/2,8, och det fällde mitt avgörande trots att huset var rätt likt. Nu finns det flera tillverkare av bra hus men mitt tips är ändå att kolla lite på vilka objektiv som ni kan tänkas vilja köpa, inte bara vilka hus som är konkurrenskraftiga. Med detta sagt så vill jag ändå säga att jag hoppas att Pentax slår sig in på DLSR-marknaden på allvar, de har en hel del idéer som giganterna borde kika på och objektiven är såvitt jag kan förstå bra även om jag inte har någon koll på priserna.

Man skall förstås inte glömma att Canon regerar när det gäller lågt brus vid höga ISO-tal. Det är bara Nikon-ägare som inte använder sina kameror när det börjar skymma, jag fotar mycket makro och har oftast kameran på ISO 800, och ibland 1600, för att ha lite utrymme för mindre bländare.
 
stef-n skrev:

Man skall förstås inte glömma att Canon regerar när det gäller lågt brus vid höga ISO-tal. Det är bara Nikon-ägare som inte använder sina kameror när det börjar skymma, jag fotar mycket makro och har oftast kameran på ISO 800, och ibland 1600, för att ha lite utrymme för mindre bländare.

Tyska Fotomagazin gjorde en större test av fyra digitala systemkameror under 1000 EUR för något år sedan. Nikon D50 var inte med i testet men den har väl erkänt bra brusbild...


Ett citat från Niclas Westmans sammanfattning av resultatet.

Däremot vinner Pentax av samma anledning när det gäller dynamiskt omfång och brus där den är klart bäst. Har samma brus på 1600 som erkänt bra 350D har på ISO 400. Nikon är klart sämre på båda punkter och 350D ligger någonstans emellan. Pga mindre sensor kan Olmpus inte hänga med alls här utan hamnar klart efter alla APS-C formats kameror.
Tydligen viktas inte upplösningen in så hårt när totalbedömningen görs eftersom Pentax rankas som delad etta med Canon 350D. Å andra sidan är Pentaxen klart bäst när det gäller brus och dynamiskt omfång.
 
stef-n skrev:
Man skall förstås inte glömma att Canon regerar när det gäller lågt brus vid höga ISO-tal. Det är bara Nikon-ägare som inte använder sina kameror när det börjar skymma, jag fotar mycket makro och har oftast kameran på ISO 800, och ibland 1600, för att ha lite utrymme för mindre bländare.

Struntprat, alla Nikons kameror ger inte högt brus i höga iso.

Jag fotar i 1600 iso utan problem, kan gå upp till 3200 också med godkänt resultat med min Nikon D2Hs.

Skillnaden är minimal när det gäller brus mellan 400D och D80, enligt vissa tester är till och med D80 bättre, det är väl endast en smaksak vilket typ av brus man vill ha för båda kamerorna ger brus på höga iso.

Sen tycker jag D80 är ett bättre val om man skall köpa ett kit eftersom man får ett bättre objektiv, sen att sökaren är mycket bättre är väl den största anledningen att köpa D80 tycker jag.

kent.
 
Senast ändrad:
perperub skrev:
Bilder från D80 och 400D: http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page22.asp

Jag står och funderar på samma sak. Det blir min första DSLR om (när) jag köper en.

En sak som jag tycker väger mot D80 är priset, den är ca 2000kr dyrare enligt prisjakts eu-priser (bara husen). Är det verkligen motiverat för en nybörjare att lägga 8000kr på bara kameran?

Det jag hakade upp mig på är att 400D är lite liten i handen, kanske blir till att köpa batterigrepp direkt om jag väljer den, något jag ändå lär skaffa för eller senare då jag reser en del. Är det värt 2000kr för bl.a., men mest, ett bättre grepp?


Tacksam för råd

Mvh/Pär
kikar man på testbilderna så tycker jag att canons bilder är lite skarpare, nikons lite mer "softade"
pratar om förstoringarna om ingen förstod det
 
Har precis köpt min

Har precis köpt min första DSLR och efter en lång förstudie föll valet på en 400D. Valet stod mellan en 400D, en D80 och Sonys Alfa. Det som blev avgörade för mig var följande:

- Canon är den största aktören och går med vinst vilket borgar för en fortsatt satsning på forsking och utveckling.

- Canon tillverkar sina egna sensorer.

- Lågt brus på ISO 800/1600.

- Stort utbud av objektiv till vettiga priser.

- Priset.

Köpte från nätbutik i Tyskland för 712 euro (ink, kitobjektiv).
 
boon skrev:
kikar man på testbilderna så tycker jag att canons bilder är lite skarpare, nikons lite mer "softade"
pratar om förstoringarna om ingen förstod det

Det har väl att göra med att Nikon inte har lika mycket skärpning påslaget i kameran i normalläget på JPG, dvs, inget som har någon som helst betydelse eftersom det är en inställnings sak.

kent.
 
Re: Har precis köpt min

d3marcus skrev:
Har precis köpt min första DSLR och efter en lång förstudie föll valet på en 400D. Valet stod mellan en 400D, en D80 och Sonys Alfa. Det som blev avgörade för mig var följande:

- Canon är den största aktören och går med vinst vilket borgar för en fortsatt satsning på forsking och utveckling.

- Canon tillverkar sina egna sensorer.

- Lågt brus på ISO 800/1600.

- Stort utbud av objektiv till vettiga priser.

- Priset.

Köpte från nätbutik i Tyskland för 712 euro (ink, kitobjektiv).
Tack för ett för mig, väldigt givande svar! Fler såna tack! :) Ni andra får gärna motivera varför ni köpte den kamera ni köpte.

Mvh/Pär
 
Jag skulle ha valt D80. Den har en alldeles underbar sökare vilket är mycket viktigt tycker jag. 400D är lite oergonomisk pga sin lilla storlek och vinner på att ha ett batterihandgrepp.
En stor fördel med nikon är också att deras blixtsystem är bättre och billigare. Med Nikon kan man styra en extern blix trådlöst via den inbyggda blixten och detta görs dessutom mycket smidigt då man kan sätta blixtar i två olika grupper. Man ställer alltså in allt från kameran och kan sätta hur många blixtar man vill i dessa två grupper.
För att att fota med en extern blixt med en canon kamera så måste man antingen köpa till en kabel (3m) för 1800:- eller en ir-styrenhet för 2000:- alternativt en extra blixt för runt 4500:- (och då har man inte samma goda styrmöjligheter som hos nikon).

Pentax har som flera nämnt några mycket intressanta modeller. Ha även dem i åtanke är mitt tips.
 
papi skrev:
Tyska Fotomagazin gjorde en större test av fyra digitala systemkameror under 1000 EUR för något år sedan. Nikon D50 var inte med i testet men den har väl erkänt bra brusbild...


Ett citat från Niclas Westmans sammanfattning av resultatet.

Däremot vinner Pentax av samma anledning när det gäller dynamiskt omfång och brus där den är klart bäst. Har samma brus på 1600 som erkänt bra 350D har på ISO 400. Nikon är klart sämre på båda punkter och 350D ligger någonstans emellan. Pga mindre sensor kan Olmpus inte hänga med alls här utan hamnar klart efter alla APS-C formats kameror.
Tydligen viktas inte upplösningen in så hårt när totalbedömningen görs eftersom Pentax rankas som delad etta med Canon 350D. Å andra sidan är Pentaxen klart bäst när det gäller brus och dynamiskt omfång.

Uttalat intressant mot bakgrund av att Nikons och Pentax digitala systemkameror genomgående haft samma sensorer från Sony.
 
Zoso skrev:
Det har väl att göra med att Nikon inte har lika mycket skärpning påslaget i kameran i normalläget på JPG, dvs, inget som har någon som helst betydelse eftersom det är en inställnings sak.

kent.

Nej, det har inte bara med att göra hur mycket skärping som kameran har i mjukvaran.
Se tex dpreviews jmf mellan *rå*-filer. Canon är något bättre där.

/ep
 
Vet inte hur det sett ut tidigare men den nya pentax K10D kommer i alla fall ha en unik sensor från sony, alltså inte samma som i nikons eller sonys kameror. Den kommer med stor sannolikhet ha lägre brus än tidigare, inte minst då analog/digital omvandlingen sker vid 22-bitar. Vad detta kommer innebära i praktiken ska dock bli intressant att se. Nikon D200 har också haft en speciell sensor, men det har väl kanske mest med hastigheten att göra, den har fyra kanaler i stället för två. Vad gäller D80 så är jag inte säker men såvitt jag vet så sitter inte den i någon annan kamera. Den ska ta väldigt likvärdiga bilder med D200.

Sen beror det ju lite på hur man bedömer. Nikon har ju inställningen att kromatiskt brus är fult men att monokromatiskt brus inte är lika fult. De satsar alltså mest på att få bort färgbruset vilket ger ett lite mer filmkornslikt brus vilket kanske tilltalar en del som testar kameror men inte andra.
 
epep skrev:
Nej, det har inte bara med att göra hur mycket skärping som kameran har i mjukvaran.
Se tex dpreviews jmf mellan *rå*-filer. Canon är något bättre där.

/ep

Tja, det är väl bara skärpa upp Nikon filen så den blir lika skarp som Canons, antagligen så har Nikon ett kraftigare lågpassfilter framför sensorn.

kent.
 
dwargert skrev:
Vet inte hur det sett ut tidigare men den nya pentax K10D kommer i alla fall ha en unik sensor från sony, alltså inte samma som i nikons eller sonys kameror. Den kommer med stor sannolikhet ha lägre brus än tidigare, inte minst då analog/digital omvandlingen sker vid 22-bitar.

Varför skulle detta minska bruset? Råbilden kommer dessutom fortsatt att ha 12 bitars färgdjup per kanal.


Nikon D200 har också haft en speciell sensor, men det har väl kanske mest med hastigheten att göra, den har fyra kanaler i stället för två. Vad gäller D80 så är jag inte säker men såvitt jag vet så sitter inte den i någon annan kamera. Den ska ta väldigt likvärdiga bilder med D200.

Det sitter väl samma sensor i A100, D80 och D200 men med 4 kanalers avläsning på D200. Det var i varje fall det Nikon påstod då A100 kom - "same sensor, but different wireing".

K10D är något mer tveksam.

Tidigare har dock Pentax istD-serie, om jag kommer ihåg rätt, haft samma sensor som D50, D70 och D70s. Vidare ska det väl sitta samma sensor i K100D och K110D om jag kommer ihåg rätt, men här kan det vara så att jag är helt ute och reser.
I dpreviews test av istDS så fick heller inte kameran ett så bra betyg, vilket dock huvudsakligen berodde på att bildbehandlingen - eg omvandlingen till jpeg - inte upplevdes som bra.
 
Zoso skrev:
Tja, det är väl bara skärpa upp Nikon filen så den blir lika skarp som Canons, antagligen så har Nikon ett kraftigare lågpassfilter framför sensorn.

kent.

Ja, det är bara att skärpa upp filen, men då introducerar man uppskärpningsartefakter.
Det är vidare möjligt att D200 har mindre moire än 30D. Vad vet jag? Det verkar dock inte så på upplösningstesterna på dpreview.
Jag vet inte vad det är som gör att skillnaden i skärpa finns mellan kamerorna - den är dessutom vad jag kan se inte speciellt stor. Jag kan bara hålla med om att det finns en skillnad och att jag kan se den.

Det är dock intressant att läsa jämförelsen av upplösning mellan A100 och D200 som finns på dpreview, inte minst mot bakgrund av att kamerorna ska ha samma sensor.

/ep
 
epep skrev:
Varför skulle detta minska bruset? Råbilden kommer dessutom fortsatt att ha 12 bitars färgdjup per kanal.


K10D RAW filen kommer att kunna fa 16/bitars djup med framtida programuppgradering enl bl.a. Pentax Sverige. Det i sig kommer v'l inte att p[verka bruset men hur signalen tas om hand och bearbetas direkt efter sensorn kanske kan ha betydelse.
 
Ja nu var det ju 400D vs d80 som tråden handlade om, men det är som vanligt (pentax kommer alltid in på ett hörn). Nej jag har hållt på aldeles förlänge o leta o titta o fundera. D80 vinner i alla lägen.

/johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.