Makten
Aktiv medlem
Vad menar du med "problem" hos Nikons pro-modeller? Jag är inte insatt, men har inte hört om något sådant. En fördel är att dessa är billigare än Canons motsvarigheter, bland annat tack vare mindre sensorer. Det har både för- och nackdelar.perperub skrev:
1. Begränsade uppgraderingsmöjligheter. Canon har enda upp till 1D serien och flertalet kameror där under. T.ex. Nikon verkar ha problem med sina pro-modeller, Pentax verkar inte ha någon o.s.v.
Pentax kommer troligen med nån pro-modell skulle jag tro, men det vet man förstås inte. Det beror nog på hur bra deras K100D och K10D kommer att sälja, men det ser väl väldigt ljust ut nu skulle jag säga.
Nikons kameror är billigare än Canons motsvarande, tycker jag. Men det är en tolkningsfråga, eftersom de sällan är rakt av jämförbara.2. Dyrare kameror och färre objektiv (?)
Pentax befintliga kameror är ännu billigare, men de har lite färre objektiv. Dock verkar objektiven mycket intressanta och riktigt apbra.
Lite slump är det nog. Proffsen väljer förstås det som är bäst, och eftersom Canon (och Nikon) är marknadsledande så har de ett försprång. Men betänk att den digitala systemkameran inte är ett alltför gammalt koncept, och mycket kan hända.3. De flesta proffsfotografer verkar ha Canon, vilket knappast är en slump, pga minst brus bl.a.?
Sen måste jag säga att jag inte tror att det är nån katastrof att välja "fel" system. Så länge man inte samlar på sig massor av dyra gluggar på kort tid så bör förlusten av att behöva sälja rubbet ändå vara rätt liten i förhållande till vad det kostar att uppgradera till proffsprylar inom samma system.
Slutligen så tycker jag fortfarande att man ska gå på känsla. Bildprestanda är faktiskt inte allt, och det tror jag att de flesta inser först efter ett tags fotograferande. Att trivas med kamerans funktionalitet och ergonomi är viktigt