Annons

400D i hemsk miljö?

Produkter
(logga in för att koppla)

lightshine

Medlem
Har precis köpt mig en EOS 400D och undrar om någon vet ungefär hur den är i taskiga miljöer.

Den är i främsta hand tänkt att användas på skidresor, klätterturer, vandringar och så småningom blir det även ett uv-hus till den så jag kan ta med den på dykturer.

Så min fråga är då om någon här vet hur den klarar av fukt, stötar, damm osv.
(Vet att canon själv säger att den itne är skyddad mot detta, men det är min nuvarande kompaktkamera inte heller, dock har jag kommit fram till att den är otroligt tålig mot sådana miljöer)

Så finns det någon som använder sin kamera i sådana miljöer är all information välkommen. (naturligtvis blir kameran drulleförsäkdrad innan första resan påbörjas)

Man ska naturligtvis vara aktsam om utrustningen, och sköta om och pyssla, men kameror är väldigt tåliga. Fukt och väta är de dock allergiska mot.
Duggregn tyckte min 300D dock inte om, men den repade sig dock efter en sväng på torken.
Jag har en 20D som har varit med om det mesta och som jag tagit något fruktansvärt med bilder med, den är väldigt sliten i färgen m.m, men den går lika bra som när jag köpte den.
Köp en bra kamera, använd den mycket och hårt, och sköt om den.
En bra försäkring är aldrig fel.

japp, vården har alltid varit skaplig iaf hos mig, men den får ju vara med om en hel den ändå, kan ju inte garantera att jag inte halkar och slår till väskan i bergväggen eller att jag slår en kullibytta på skidorna osv.
men naturligtvis kommer jag sköta om kameran och inte slå sönder den mer än nödvändigt.. :p

Kompaktkameror kan faktiskt vara tåligare än systemkameror. De är inte alls lika komplicerade, de är lättare (mindre rörelseenergi när de smäller i något), de innehåller inget känsligt spegelsystem, det finns ingen ingång till innanmätet eftersom optiken är fast etc. Nu har du redan valt kamera, men annars hade du ju också kunnat välja en vädertätad kamera när detta numera inte längre är förbehållet enbart svindyra pro-kameror, utan finns även på semipro-kameror och t.o.m. i segmentet under dessa.

Senast ändrad:
Skyddar du den normalt, dvs inte utsätter den för regnstormar och dyligt utan att ha den under jackan eller i en väska så tror jag det inte är några som helst problem, men vill du använda kameran trots att det regnar småspik och dyl, så är det inte den bästa kameran för ändamålet.

/kent

Bokeh skrev:
men vill du använda kameran trots att det regnar småspik och dyl, så är det inte den bästa kameran för ändamålet.

/kent

nejdå, när det är regn så får den allt vara nerpackad eller i uvpåse/hus när ajg fått det. så inget sådant som är någon fara.. allra högst duggregn, men då med jacka som skydd osv.

tack för svar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar