Annons

400d , 430ex, skyport

Produkter
(logga in för att koppla)

SBerggren

Medlem
hej hej.
Har en 400d, med en 430 ex som jag utlöser med en skyport. Problemet är att jag bara får upp slutartiden till 1/250. det ska gå att köra upp till tider på 1/1000. Vart ligger problemet?
Alla batterier är laddade.
Jag har en sladd mellan blixt och skyport, men min polare har samma sladd, men inget problem.
Tack på förhand!
/Simon Berggren

klarar verkligen 400d blixtsync på mer än 1/250?

och isåfall, funkar det utan skyporten?

kan tänka mig att kameran inte fattar att blixtutlösaren klara high speed sync.

vad ska du plåta? Gevärskulor?

Tjena, det går inte att gå över blixtsynk-tiden på 1/20 med 400d. Möjligtvis om du kör med higspeed sync när du har blixten på kameran men inte med dina skyports. Tyvärr....

Sorry går inte att lösa på nått annat sätt än att du byter till en kamera med en elektronisk slutare t.ex d70 eller d50.

Om du mot förmodan skulle hitta en lösning så säg gärna till :)

Ska du köra High Speed synk med slutartider över 1/200s måste du köra med Canons egna prylar (sändaren ST-E2) eller andra E-TTL-kompatibla prylar som Metz, Sigma eller Quantum.

Så är det.
Kamerans snabbaste blixtsynktid gäller, vilket normalt ligger på 1/200 - 1/250 sekund.
Det går alldeles utmärkt att plåta extremsport ändå (för det mesta).
Alla vi andra som gör det lever med samma begränsning, oavsett om vi har en enklare kamera med en eller flera små blixtar eller en proffskamera och stora studioblixtar.
Blixtens brinntid är å andra sidan väldigt kort, så det brukar räcka för att frysa åkaren. I alla fall om det är blixten som står för huvuddelen av ljuset.
Tittar du på mina bilder på cyklister och skidåkare (som iof inte kör så värst fort kanske), så är alla de bilderna tagna på 1/250 sekund och med Skyport.

Med high speed sync, som Magnus skriver om får du mycket begränsad styrka på blixtarna och dessutom väldigt kort räckvidd mellan kamera och blixtar, så det är nog inte att tänka på för utesporter tror jag (?)
Jag brukar få bränna på full styrka eller nära på fullt för att ta de bilder jag har tagit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar