Annons

4 Gb Extreme 3 för 2000!

Produkter
(logga in för att koppla)
2 stycken 2Gb kort beställda. Misstänker att lagret lär minska ganska snabbt med dessa priser.
 
Dykhjelm skrev:
Visst är det skönt när priserna går ner.
Jag väntar lite. Åker till Beijing om en månad och där kostar SanDisk 1GB CompactFlash Card Ultra II 180:- enligt en medlem på fotosidan.
Rapporterar priser när jag kommer hem.

Men shit...om det är såna priser så kan du väl köpa med dig ett par kort extra...jag köper dom av dig!

Leta upp en dator i Bejing och skicka uppgifterna...vänta inte tills du kommer hem ;)


Teddy, nej du behöver inte oroa dig för prishöjning...går det åt NÅT håll så går det ner...tack och lov... :)
 
Stefan Mag skrev:
Ok Christoffer, menar ju 2 GB förståss, :-D.

Men nån som har nåt svar på frågan? Behöver man Extreme CF? Ibland köper man ju nyare grejor mest för att dom finns (jag är lite sån) utan att verkligen se om man har nytta av det i praktiken. Du får ju ett vanligt CF 4 GB för under 160 euro hos samma försäljare.

Kameran kan inte utnyttja skrivhastigheten på Extreme, utan motsvaras mer av Ultra II.

Dock så kan du få högre överföringshastighet till PC, eller i nästkommande kamera (men då är väl minnet för litet.)

// Johan
 
Varning för billiga minneskort i Beijing

Tänkte bara varna för att alla minneskort inte är vad de utger sig för att vara.
Det är vanligt att det säljs kort som
beskrivs som tex 1 GB men som i själva verket är 128 MB.
Det luriga är att korten är modifierade så att de svarar att det finns 1 GB utrymme och det går att skriva så mycket data till kortet.
När man sen ska läsa ut datat finns bara 128 MB kvar.
Så testa noga innan köp...
Men sen kan man ju gissa att nåt är skumt om priset är för lågt.
 
Gip skrev:
Men shit...om det är såna priser så kan du väl köpa med dig ett par kort extra...jag köper dom av dig!

Leta upp en dator i Bejing och skicka uppgifterna...vänta inte tills du kommer hem ;)


Teddy, nej du behöver inte oroa dig för prishöjning...går det åt NÅT håll så går det ner...tack och lov... :)

Precis, klart man betalar ca: 200 :- för ett 2 GB :)
Hör av dig vettja :)
 
Dykhjelm skrev:
Visst är det skönt när priserna går ner.
Jag väntar lite. Åker till Beijing om en månad och där kostar SanDisk 1GB CompactFlash Card Ultra II 180:- enligt en medlem på fotosidan.
Rapporterar priser när jag kommer hem.

En liten varning. Jag har hört flera historier från folk som handlat superbilliga minneskort i Kina. Enda problemet var att korten var ommärkta 8 MB kort där man fifflat med formateringen. Stoppa det i kameran och den visar att den har plats med 100-tals bilder. Ta några bilder (vilker funkar ok), och sedan blir det plötsligt problem. Formatera om kortet och plötsligt säger den att det rymms (tex) 4 bilder istället.

Jag kan inte uttala mig om ovanstående pris, men jag skulle vara misstänksam. Ommärkning av no-name produkter är också rätt vanlig. Dvs i det här fallet så riskerar du att få ett fungerade men långsamt minneskort, så var på din vakt. Och lycka till - du kan säkert göra fina fynd om du ser dig för.
 
Den enda test som jag kan göra på plats, är att stoppa minnet i kameran. Om jag då får lika många bilder (kvar att ta) som med mitt nuvarande 2 gig:s kort, så bör allt vara OK.
 
Stefan Mag skrev:
Ok Christoffer, menar ju 2 GB förståss, :-D.

Men nån som har nåt svar på frågan? Behöver man Extreme CF? Ibland köper man ju nyare grejor mest för att dom finns (jag är lite sån) utan att verkligen se om man har nytta av det i praktiken. Du får ju ett vanligt CF 4 GB för under 160 euro hos samma försäljare.

Det beror ju helt på vad du har för kamera.

Sedan är Extreme-III tåligare mot väta och temperaturskillnader så bilderna ligger säkrare på en sådan.
 
Dykhjelm skrev:
Den enda test som jag kan göra på plats, är att stoppa minnet i kameran. Om jag då får lika många bilder (kvar att ta) som med mitt nuvarande 2 gig:s kort, så bör allt vara OK.

Tyvärr är det precis det testet som de är modifierade för att klara :-(
 
Re: Behövs extreme III?

Stefan Mag skrev:
hur mycket snabbare är det än en vanlig CF?
CF 4 MB var ju ännu billigare. Jag använder vanlig CF 2 MB till min 350D och tycker att det räcker till i snabbhet men det är kanske för att jag inte fattar bättre. Fotar inget action än så länge.
Tack för tipset annars!
Stefan

Här kan du se vilken skillnad det gör, vilket kort som är mest optimalt för din kamera;

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

/Janne
 
Skall man få ett bekräftelsemail från TD? Beställde en 4 Giggare såklart.


Det står även att man skall skicka kopia på sitt id-kort. Skall detta göras självmant eller på uppmaning?


Mvh

Johan Maxe
 
Maxe skrev:
Skall man få ett bekräftelsemail från TD? Beställde en 4 Giggare såklart.


Det står även att man skall skicka kopia på sitt id-kort. Skall detta göras självmant eller på uppmaning?


Mvh

Johan Maxe

Jag fick ett bekräftelsemejl omedelbart. Däremot har jag inte sett något om ID-kort - var stod det?
 
Maxe skrev:
Skall man få ett bekräftelsemail från TD? Beställde en 4 Giggare såklart.


Det står även att man skall skicka kopia på sitt id-kort. Skall detta göras självmant eller på uppmaning?


Mvh

Johan Maxe

Jag fick mail direkt.
Var läste du om Id-kort?
 
Inget om ID-kort här heller...

Jag har heller inte fått ngt om att jag skulle skicka kopia på mitt ID-kort. Fick bara en bekräftelse på ordern som sa att den skulle levereras omgående...
 
Den texten läste inte jag. Är det någon som handlat på Technikdirekt nyligen och vet om de alltid kräver ID?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.