Annons

4 Gb Extreme 3 för 2000!

Produkter
(logga in för att koppla)
Något som skulle korta livslängden på CF-korten är om kommande kamerahus konstruerades med SD i större utsträckning.

Annars är det väl främst storleken/kapaciteten som avgör livslängden. (Och indirekt andrahandsvärdet - det kan nog bli svårt att få tillbaka pengarna på ditt 128 MB-kort, Janne! :) )
 
Avbokade från TD i Tyskland. Fick bekräftelse på avbokningen, så jag beställde från Webhallen istället. Det blev ju samma pris.

//
johan
 
Jag trodde först det var nåt fel med priserna på T-D i tyskland, kolla med svenska sidor och alla var betydligt dyrare.. :)

Men det visade sig ju att det var en rejäl prissänkning på g från SanDisk, nu har ju nästan alla sänkt sina priser!
Beställde själv från TBH nyss.

Jajja, d va ju bra att priserna blev lite mer överkomliga!
Undrar när alla andra märken ska sänka sina priser, måste ju nästan det nu!

Jag köpte mitt 1Gb SanDisk U-2 för 4000:- för inte så länge sedan känns det som.. :) ..sjukt!

/M
 
Jag beställde ett Ultra II 2GB för ett par veckor sedan för knappt 2000:-, men som tur var fastnade det någonstans.

I stället bad jag en kollega boende i Stockholm att köpa ett 4GB Extreme III för 2300:- på Fotokungen som hade det i lager.

Ganska extrem prissänkning på ett par veckor, men varför klaga? :)
 
Läsa från ett Extrem III går snabbare, det har jag förstått. Men, kommer min 20D att bli snabbare med Extrem III än med ett Ultra II?
Jag fotar ju nästan uteslutande actiosport!


/THM
 
Jo, jag kollade den länge som hastigast... Tycker mest den var skriven för teknikfreak. Jag är mer intresserad av att få veta, av någon som redan vet om det är lönt (Den är ju inte mycket dyrare, så pengamässigt spelar det egentligen ingen roll). Kan dock vara skönt att kunna motivera VARFÖR man har det senaste med annan förklaring än att det är det senaste och dyraste!
 
TStyle skrev:
Jo, jag kollade den länge som hastigast... Tycker mest den var skriven för teknikfreak. Jag är mer intresserad av att få veta, av någon som redan vet om det är lönt (Den är ju inte mycket dyrare, så pengamässigt spelar det egentligen ingen roll). Kan dock vara skönt att kunna motivera VARFÖR man har det senaste med annan förklaring än att det är det senaste och dyraste!

Jag tror inte du kommer att märka någon skillnad i din 20D, däremot så kan du säkert få bättre fart mellan CF och PC, samt på en framtida kamera.

Skrivhastigheten på 20D är ungefär motsvarande Ultra II.


// Johan
 
TStyle skrev:
Jo, jag kollade den länge som hastigast... Tycker mest den var skriven för teknikfreak. Jag är mer intresserad av att få veta, av någon som redan vet om det är lönt (Den är ju inte mycket dyrare, så pengamässigt spelar det egentligen ingen roll).
Jag bedömde att det är 20D som är flaskhalsen. Hastighetsskillnaden är försumbar (då är ändå hastighet viktigt för mig) och det betyder i så fall mer vilken specifik minnesstorlek man väljer än vilken modell av Ultra II eller Extreme III. Jag valde därför Ultra II. De var några hundralappar billigare som jag tyckte jag kunde lägga på roligare saker.

Men om prisskillnaden nu också är försumbar så finns det väl ingen anledning att inte köpa det snabbare kortet (som dessutom är specat att klara lite svårare förhållanden, om du skall klättra upp för K2 eller så).
 
TStyle skrev:
Jo, jag kollade den länge som hastigast... Tycker mest den var skriven för teknikfreak. Jag är mer intresserad av att få veta, av någon som redan vet om det är lönt (Den är ju inte mycket dyrare, så pengamässigt spelar det egentligen ingen roll). Kan dock vara skönt att kunna motivera VARFÖR man har det senaste med annan förklaring än att det är det senaste och dyraste!

Ett Extreme III skriver enligr Rob Galbraiths databas med ca 5MB/s (jpg). 20D Har en buffert på 23 jpg och räknar man med en filstorlek på 3MB så har man vid full buffert ca 70MB att skriva till kortet. Detta tar då 14 sekunder med ett Extreme III. Med ett Ultra II tar samma operation bara en sekund till eftersom 20D skriver till ett ultra II med 4,7MB/s.

Skillnaden är större med t.ex. EOS 1D MkII
 
Tack Jesper...
Det var lite denna typ. av info. jag var ute efter. Lite det jag misstänkte. Hur som helst, jag beställde ändå ett Sandisk 1Gb Extrem III. Varför, well... Det skall vara betydligt snabbare att läsa ifrån, det har en snyggare logotyp, det skall vara bättre mekaniskt uppbyggd och det är obetydligt dyrare numera.
Man har ändå med tiden lär sig att inte vara dumsnål.
Den obehagliga känsla som för mig infinner sig när jag känner att jag snålat in en hundring eller två och fått en kanske blygsam men ändå lite känbart sämre funktion gillar jag inte!
 
Senast ändrad:
Re: 2095 på webbhallen

-Catherine- skrev:
Avbokade min beställning på technikdirekt, hittade på webbhallen 4gb extreme för 2095 :)

Gjorde precis exakt samma sak. Webbhallen skulle eventuellt få in fler kort onsdag nästa vecka. Vilket kanske TD också får, vem vet. Men ex moms så är ju Webhallen faktiskt billigare.
 
Sitter och funderar på att beställa ett 4gigs kort från webbhallen funderar på om jag har användning för 4gig till min konia minolta D7D
 
Jag tycker det känns onödigt till min 20D iaf. Har hellre spritt mina bilder på flera "små" 1Gb kort än ett enda stor som man kan tappa eller krascha.
Störst är INTE alltid bäst!
 
Njaäää... Egentligen inte. Jag tömmer min kamera innan jag har 100 bilder på kortet, eller byte kort.
Även om jag är ute och reser så lämnar jag in och bränner ned bilder. Litar INTE på ETT minneskort!
 
Många har varnat för att köpa minneskort i Beijing. Låt mig dela med mig av mina personliga erfarenheter.

Som med allting annat som du köper på marknader i Kina så ska du definitivt inte räkna med att det är en SanDisk Ultra II som du får. Du kan troligen inte räkna med att du får 1GB.

Jag köpte ett 8GB Sony USB2.0 minne för kanonpris... Satte in det i datorn. 8 GB! Perfekt. Laddad ner filer... Gick långsamt... Hmm. Det är nog inte USB2.0. Läste tillbaka filerna.. Fick läsfel... Hmm... Provar att formatera om kortet... Opps! Inga 8 GB längre... Nu rapporterade kort 0GB!!!

En kollega gick runt och försökte köpa ett större minneskort till sin kamera. Han provade ett antal kort. Stoppade in det i kameran. Korten säger 512MB. Formaterar kortet... Nu är korten mindre än 512MB. Detta gällde ALLA kort som han provade.
(Jag var med)

Så var på din vakt. Köp bara sådant som du kan verifiera på plats. Elektronik och sådant är inte så mycket billigare att köpa i Kina. Prisskillnaden är inte sådan att jag skulle ta risken.

--jalle

Dykhjelm skrev:
Visst är det skönt när priserna går ner.
Jag väntar lite. Åker till Beijing om en månad och där kostar SanDisk 1GB CompactFlash Card Ultra II 180:- enligt en medlem på fotosidan.
Rapporterar priser när jag kommer hem.
 
Senast ändrad:
Så var på din vakt.

Tack igen. Här är FOTOSIDAN utmärkt. Utan dessa varningar hade jag nog gått i fällan.
Men jag har beställt (tack vare FOTOSIDAN) ett 4 GB av webhallen. Tror nog att jag klarar mig nu.
2 GB + 4 GB + Travel-disk bör klara även en långresa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.