Annons

4 Gb Extreme 3 för 2000!

Produkter
(logga in för att koppla)
TStyle skrev:
Jag tycker det känns onödigt till min 20D iaf. Har hellre spritt mina bilder på flera "små" 1Gb kort än ett enda stor som man kan tappa eller krascha.
Störst är INTE alltid bäst!

Det beror ju på ;)

Sandisk Extreme är ju speciellt tillverkat för att tåla extrema miljöer. Att tappa ett kort är väl betydligt lättare om man har fyra 1GB istället för ett 4GB?

Jag fotar i RAW och kan under en intinsiv dag vid tävlingar bränna av 1500 bilder.. Det rymms ungefär 400 bilder i RAW på ett 4GB.

Jag har dessutom haft en OEM Microdrive (Hitachi) sedan början av 2004. Den tickar på fortfarande.

Tror dessutom att de som kör digitalt mellanformat uppskattar de stora minnena ;)

Dessutom fick man med en liten söt minneskortshållare i neopren ;)
 

Bilagor

  • _i9y8695.jpg
    _i9y8695.jpg
    31.1 KB · Visningar: 532
Ännu en att lägga i högen av outnyttjade skivor ;)

Du skall nog vara rädd om den och hoppas att du inte behöver använda den.
Enligt bruksanvisningen är det : Recovery Softvare. Ensures your photos will always be there (even if you accidentally delete them).
 
Eftersom tyskarna inte kunde leverera omgående avbokade jag också. Beställde som vanligt av cyberphoto och fick minnet dagen efter tillsammans med sedvanlig chokladbit. :)
/J
 
Personligen så raderar jag hela tiden när jag är ute och skjuter "volymer". Jag tycker inte att det känns så skoj att komma hem med flera hundra bilder.
Behöver man fler 4Gb kort skall man givetvis skaffa det. Jag tror dock att det i MÅNGA fall skapas ett behov för att det finns. Blir ju inte bättre bilder för det. Kanske skulle ni börja filma istället :)
 
Snabbare?

Nu finns det snart nya Lexarkort, förmodligen snart nog oxå Sandisk;

Lexar Pro Series 133X CompactFlash will initially be available in 1GB, 2GB and 4GB capacities. The Pro Series 133X SD will be available in 1GB and 2GB capacities. The 2GB SD will also be bundled with a small Lexar USB 2.0 card reader. Older SD readers generally don't support cards above 1GB, so Lexar opted to ship a reader with the larger-capacity Pro series SD to ensure purchasers would have a way to read the card. All capacities of 133X CompactFlash and SD include Image Rescue 2.0.5, Lexar's photo recovery and card management application for Windows and Mac.

/Janne
 
TStyle skrev:
Personligen så raderar jag hela tiden när jag är ute och skjuter "volymer". Jag tycker inte att det känns så skoj att komma hem med flera hundra bilder.
Behöver man fler 4Gb kort skall man givetvis skaffa det. Jag tror dock att det i MÅNGA fall skapas ett behov för att det finns. Blir ju inte bättre bilder för det. Kanske skulle ni börja filma istället :)

Heldag med bröllop och dubbla hus i raw format. Ibland 3 om assistent är med. Äter minneskort ganska fort. Raderar aldrig bilder förräns jag kommer hem av säkerhetsskäl. Laddar även ner på laptop när tid finns.
 
Ändå är det så jag undrar om fotograferna förr i tiden hade med sig 500 rullar till ett bröllop och en assisten som inte gjorde annat än bytte rulle? Tror inte det.
Som sagt, kanske skulle börja filma istället!
 
TStyle skrev:
Ändå är det så jag undrar om fotograferna förr i tiden hade med sig 500 rullar till ett bröllop och en assisten som inte gjorde annat än bytte rulle? Tror inte det.
Som sagt, kanske skulle börja filma istället!

"Förr i tiden" va det väldigt ovanligt att fotografen va med hela dagen. Då var det oftast enklare porträttserie, finns även idag fotografer som bara ta porträtten och gör det med mf och film, går åt max 10 rullar, men å andra sidan är de bilderna mycket tråkigare. Det digitala ger mig mycket mer frihet att testa och experimentera mer. När jag fotograferar bröllop tar jag många bilder då jag arbetar med kort skärpedjup, inte alltid lätt att få det på exakt rätt ställe när brudparet far omkring.

Funderar nu på att när SD korten sjunkit att köpa in ett par och låta kameran skriva till både SD och CF för säkerhetsskull.
 
Ja, vi har ju alla olika prioriteringar, vad vi gör av pengarna.
Klart är att tekniken idag gör mycket av jobbet. Jag tycker jämnt att man läser om tusentals exponeringar, folk som undrar hur länge en slutare håller osv. Det är ju snudd på lite absurt.
Bara låta kameran gå, så ser vi vad tekniken lyckats vaska fram för bra bild.
Ja, ja... Jag dömmer ingen. Jag ställer ju själv det mesta av exponeringen i datorn i efterhand.
 
Ni som beställde från Webhallen: hur lång tid fick ni vänta? Någon som använt Webhallen tidigare? Är ni nöjda med Webhallen?
 
Senast ändrad:
Jag har beställt av Webbhallen den 12/1.
Mailade och frågade var leveransen blivit av.
Fick svar i går: att det preliminärt skulle skickas i går.
Får se när posten kommer idag.
 
Jag har använt webbhallen tidigare för att köpa minne (1GB SD) och det gick både snabbt och smärtfritt. Nu verkar det dock vara lite drive på 4GB CF så man får kanske ta att det tar några dagar extra om de får många order. Av den här tråden att dömma så verkar ju FS-folket göra allt för att tömma lagret :eek:)
 
Tack för era svar! Passade nu på att ringa Webhallen också. De har blivit lovade leverans idag, och har beställt fler än de har kundorder på. Med lite tur så skall väl alla få sina beställda kort de närmaste dagarna.
 
Webhallen skiljer på postorder och butik när det gäller lagersaldo. Jag beställde 12/1 och hämtade i butiken på Sveavägen 17/1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.