Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3mp kameratelefon med 3x optisk zoom och blixt (!)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för vits med inbyggd blixt i en kameramobil?
Blixten drar en massa kräm, vilket kan innebära att telefonen inte fungerar när man behöver göra det där livsviktiga telefonsamtalet. Detta pga att man tagit några blixtbilder.

Sen kan man ju undra över om man verkligen behöver 5 megapixlar i en kameramobil. Hur blir kvaliten på bilderna när sensorn är så liten (pga mobilens diminutiva format) att sensorn i en vanlig digitalkompakt utan telefon blir som storformat, i jämförelse?

Olle

Olle skrev:
Vad är det för vits med inbyggd blixt i en kameramobil?
Samma vits som med andra fickkameror.

Olle skrev:
Blixten drar en massa kräm, vilket kan innebära att telefonen inte fungerar när man behöver göra det där livsviktiga telefonsamtalet. Detta pga att man tagit några blixtbilder.
Japp, men det är ju samma fenomen som med alla andra grejer de stoppar in i mobilerna, som MP3/avancerade spel/radio/videkonferans..drar ström som 17.

Vill man utnyttja grejerna mycket så får man ha extrabatteri helt enkelt, precis som med andra fickkameror.

Olle skrev:
Sen kan man ju undra över om man verkligen behöver 5 megapixlar i en kameramobil. Hur blir kvaliten på bilderna när sensorn är så liten (pga mobilens diminutiva format) att sensorn i en vanlig digitalkompakt utan telefon blir som storformat, i jämförelse?

Olle
Hur bra det blir med 5mp får man ju vänta och se, men utveklingen går rasande fort så det kan nog bli bra så småningom.

Personligen så tycker jag det är intressantare med 3mp och 3x zoom än med 5mp och fast brännvidd.

sagan skrev:
Samma vits som med andra fickkameror.

Japp, men det är ju samma fenomen som med alla andra grejer de stoppar in i mobilerna, som MP3/avancerade spel/radio/videkonferans..drar ström som 17.
Jag antar att för dom flesta som köper en kameramobil är telefonifunktionen den viktigaste. Annars skulle man väl köpa en digitalkompakt.

Blixten drar väl mycket mer ström än någon av dom andra funktionerna du nämnde.

Kanske dags att återinföra blixtkuberna?
Högt ledtal och drar lite ström. Fast då behöver man förstås en rymlig ficka för alla blixtkuber.

Olle

Olle skrev:
Jag antar att för dom flesta som köper en kameramobil är telefonifunktionen den viktigaste. Annars skulle man väl köpa en digitalkompakt.
Köper man en kameramobil med 3-5mp så prioriterar man nog kameradelen mycket högt.

Olle skrev:
Det tror jag inte, det är inte frågan om någon jätteblixt direkt.

Olle skrev:
Kanske dags att återinföra blixtkuberna?
Högt ledtal och drar lite ström. Fast då behöver man förstås en rymlig ficka för alla blixtkuber.

Olle
Verkar vara en bra mycket bättre idé att göra grejerna strömsnålare eller/och att ha reservbatteri.

sagan skrev:
Hur bra det blir med 5mp får man ju vänta och se, men utveklingen går rasande fort så det kan nog bli bra så småningom.
Det ställer ju även stora krav på dom pyttesmå objektiven. Objektivens utveckling lär inte gå lika rasande fort som utvecklingen av det elektroniska.

Olle

sagan skrev:
Verkar vara en bra mycket bättre idé att göra grejerna strömsnålare
Det håller jag med om, men än så länge har väl inga andra framsteg gjorts, när det gäller elektronblixtars strömförbrukning, än användandet av tyristorstyrning som kom nån gång på sjuttiotalet. Bättre batterier finns det ju förstås också.

Olle

Olle skrev:
Jag borde inte använt ordet "väl". Elektronblixten drar mycket mer ström än någon av dom andra funktionerna.
Åtminstone tills man gjort en kameramobil som ger hyffsad bildkvalitet med ISO 3200 eller liknande.

Olle

Olle skrev:
Jag borde inte använt ordet "väl". Elektronblixten drar mycket mer ström än någon av dom andra funktionerna.
Beror ju helt på hur du räknar, blixtar tar man ju inte konstant hela tiden, medans lyssna på radio/mp3/videokonferans är något man gör konstant under en längre tid.

Så räknar du strömförbrukning per sekund eller i förhållande till normalanvänding?

Lyssna på radion en halvtimma eller använda blixt ett 10-tal gånger under en halvtimma tror jag går på ett ut..

Olle skrev:
Det håller jag med om, men än så länge har väl inga andra framsteg gjorts, när det gäller elektronblixtars strömförbrukning, än användandet av tyristorstyrning som kom nån gång på sjuttiotalet. Bättre batterier finns det ju förstås också.

Olle
Sant, men jag är iaf imponerad över vilken oerhörd upplösning canon lyckats få ut från sin lilla S70...så nog går det att göra skarp optik som är liten (och det tillsammans med en liten sensor).

http://www.dpreview.com/reviews/canons70/page8.asp

Olle skrev:

Olle
Det mobiltelefontillverkarna lyckats med är en rejäl förbättring vad gäller störmsnålhet.

Batterierna är bara en bråkdel så stora, ändå så räcker de 10-tals gånger längre tack vare att elektroniken är mycket strömsnålare.

Värre ere ju om man tjattrat så mycket i luren att strömmen inte räcker för att ta den där livsviktiga Bilden när den väl uppenbarar sej... finns det telekonverter till luren?

Blixtkuber, återinföra? har man slutat med såna menar du? Det borde göra min Instamatic mindre attraktiv på andrahandsmarknaden nurå?

Att kameran går att använda är nog inte så viktigt för samlarvärdet. Försök att sälja din Instamatic på LP Fotos höstauktion, eller ännu hellre köp några blixtkuber på samma auktion. Det kan ju vara bra att kunna fota även när din kameramobil eller Aette har "batteritorsk" :)

Olle

Rikard>> wofför det?

Aette har faktiskt aldrig gått tom på ström o numera har hon en lillasyrra som verkar gå o gå o gå. Lilla Elim. Så en kameramobil står inte så högt på önskelistan.

Det borde väl finnas plats för en 3G telefon i en Canon 1Ds.
Fast då är det nog bara "hands free" som gäller. Att hålla en sån klump vid örat en längre stund kräver nog vältränade armmuskler.
Ungefär som Ericssons första telefoner för NMT450. En några kilo tung låda som bars med en rem över axeln.

Olle

Jag har alltid trott att det sitter en Motorola Talkman inbyggd i 1DS... varför eren annars såååå stor?

"När tror ni första fullformats-kameramobil kommer ut på marknaden? :p"

Långt efter att första fullformatskompakten kommit ut :)

Själv så är jag mest irriterad över denna fördröjning mellan Japan och resten av världen. Måste vara en världsomfattande kartell som ser till att vi får tugga på VGA-kameror så länge. Sen kommer sengångarna på Nokia och Ericsson ut med en megapixelkamera och är jätte stolta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar