Glöm inte att WP har fått det största säljstöd i Nokias mobilahistoria och lanserats i Nokias starkaste marknader såsom exempelvis England och Tyskland. Medan N9:an har varit förpassad till de minsta marknaderna helt utan säljstöd. Dessutom är det endast Nokia som säljer (sålde?) N9:an medan WP säljs även av bland annat HTC och Samsung.
Att växa snabbt från 1,2 % till 3,2 % (= 277 %) är inte svårt. På denna låga nivå räcker det med en rejäl säljkampanj. Men trots detta hopp har WP inte kommit ifatt Symbian som tappat nästan 65 % under samma period! Tyvärr är dessa siffror inte helt korrekta då Microsoft och Nokia har valt att presentera endast levererade enheter istället för sålda enheter dessutom ingår även den äldre ”Windows mobile” i statistiken.
WP:s största problem är inte operativsystemet i sig (även om det har stora svagheter ur en gammal Symbianists ögon) utan det stavas Stephen Elop (VD för Nokia) och Steve Balmer (VD för Microsoft). De två har stora problem med att anpassa sig till det rådande styrkeförhållandet i mobilbranschen.
Som gammal Symbianist har jag hört detta till leda att ”det kommer i framtiden”. ;-) Alltså funktioner som Symbian har haft i åratal, ja till och med i årtionden skall komma i framtida uppdateringar/versioner. Hur svårt är det att titta på världens mest spridda mobiloperativsystem innan man börjar forma sitt eget? Om man nu har ambitionen att bli stor eller till och med störst.
Jag har aldrig använt någon Androidtelefon, än. Så det operativsystemet har jag ingen koll på i dagsläget. Mina Symbiantelefoner synkroniserar jag med Outlook på min dator. Och där kan jag bestämma om detta skall ske automatisk eller manuellt när jag kopplar min mobiltelefon till datorn. Att synkronisera till ”molnet” är inget alternativ för mig.
När det gäller olika volym på olika funktioner så har det rapporterats om användare som har fått en mycket hög ton i örat när de pratat i telefonen samtidigt som en kalenderpåminnelse ”gått igång”. Som jag har förstått det så fungerar WP så att har du en hög volym på ringsignalen så får du samma höga volym på kalenderpåminnelsen. Även under ett pågående telefonsamtal.
Med ringprofiler menar jag olika förinställda ringprofiler (som man själv kan anpassa) såsom, allmän, ljudlös, möte, offline (flygläge), utomhus etc.
Filöverföring via BT stöds inte av Lumiatelefonerna:
http://www.nokia.com/gb-en/support/troubleshooting/?action=singleFAQ&caseid=FA138882_en_US. Jag använder denna funktion flera gånger i veckan mellan mobiltelefoner.
Det är valfriheten jag saknar i WP och även i IOS för den delen. Och det enda alternativet för mig idag är tyvärr en Androidtelefon.
Nej, jag har inte provat någon WP än av den anledningen att WP saknar många funktioner som jag är van från Symbian. WP är helt enkelt inte tillräckligt funktionsrikt. WP är ju till och med inkompatibel med sig själv då man inte kan synkronisera en WP-telefon mot Outlook i en PC. Utan man är TVUNGEN att antingen ha tillgång till en Exchange-server eller synka mot ett Live-/Hotmailkonto. Med andra ord man är hänvisad till Internet för att kunna synkronisera. Om man inte vill eller kan synkronisera mot Internet har man inga alternativ på en WP-telefon. Vilket jag har på en Symbian. Sådant inger definitivt inte något förtroende.
En annan tokighet som jag inte vet om det även gäller WP är att det Office-paket från Microsoft som Symbian blev ”berikat” med i våras är också delvis inkompatibelt med vissa Excel-filer. Jag har en Excel-fil som har två kolumner som är skrivskyddade. När jag öppnar denna fil i Microsoft Office Mobile får jag följande meddelande: ”Det går inte att redigera arbetsbok”. Quick Office har inga som helst problem att redigera nämnda Excel-fil dessutom har Quick Office fler redigeringsfunktioner än Microsoft Office mobile. Och i Microsofts nya ”anda” så är Microsoft Office Mobile (naturligtvis) inte bakåtkompatibel med Office 97-2003. ;-)
Den största ”buggen” i WP är Microsofts VD Steve Ballmer som bland annat först går ut och säger, tillsammans med Stephen Elop, att Lumiatelefonerna skall kunna uppgraderas till kommande Windows 8. För att sedan säga att det inte kommer att gå:
http://www.suntimes.com/technology/...nt-let-down-current-windows-phone-owners.html
Sådana svängningar är inget som inger något förtroende. Det finns väldigt många besvikna Lumiaägare runt om i världen vid det här laget på grund av detta svek.
Utöver min kravlista (se inlägg 311) på funktioner så vill jag att min huvudtelefon skall ha ett fysiskt QWERTY-tangentbord. Det erbjuder i dagsläget inte någon WP-telefon. Jag har i alla fall inte sett någon än.
Så det lär dröja innan jag ens tänker överväga att prova en WP-telefon.
Det är inte bara ett ”h-lvete” för dig som utvecklare att utvecklar program till Android, utan även för mig som användare att hitta en Androidtelefon med tillräckligt många av de funktioner som jag förväntar mig, är van vid, i en mobiltelefon. ;-)
Jag misstänker att när PureView kommer till WP8 kommer det att vara en ”Lite-version” jämfört med Symbian-versionen.
Symbian är ett äkta multitasking-operativsystem sedan 19 år tillbaka. Till och med Windows Mobile är ett äkta multitaskingoperativsystem! Men icke efterföljaren Windows Phone!! Men tydligen skall Windows 8 vara ett äkta multitaskingoperativsystem. Hur skall Microsoft nu ha det, jag tycker att det är ett jäkla hattande från Microsofts sida.
Om Nokia och Microsoft vill att gamla trogna Symbiankunder skall migrera till WP varför då göra dem besvikna med ett stängt och funktionsfattigt operativsystem (jämfört med Symbian) då? Det verka ju inte "rätt för det behov som finns just nu" då Nokia har förlorat 7 av 8 kunder.
IOS är i mina ögon ett bakåtsträvande operativsystem. Här är en artikel med rubriken” Has Apple put mobile innovation back at least 10 years?”:
http://korturl.com/kja615
Med ett så tilltäppt operativsystem kvävs kreativiteten hos utvecklarna och nya upplevelser ”förnekas” användarna. Såvida man inte ”jailbreakar” sin Iphone. Här är en annan intressant artikel från 2009 angående multitasking:
http://korturl.com/xgb773
Mvh
Mats