Annons

37 MegaPixel bild på motorcyckel!

Produkter
(logga in för att koppla)
Richard Andersson (eV1Te) skrev:

Jag har en undran angående brusreducering...

Borde man inte få ett bättre resultat genom att ta t.ex. 4 bilder och göra ett panorama av dem för att sedan interpolera bilden till motsvarande 1 bilds storlek istället för att stacka 4 bilder på varandra?

Jo, det är möjligt att man får mindre brus på så sätt. Men min metod går ju ut på både och. Altså att varje delbild i panoramat ska stackas.

Att stacka 4 bilder är ju ganska svårt eftersom bilderna måste ligga exakt på varandra. Att skapa ett panorama är relativt enkelt det går t.o.m att ta bilderna på fri hand om det är så få som 4 bilder.

På fri hand är det givetvis svårt, om inte omöjligt. Men med stativ är det inga som helst problem. Jag har gjort det många gånger.

För övrigt tror jag det kommer bli väldigt svårt att flytta kameran för att sedan läga ihop bilderna. Som några pratade om högre upp.

I så fall är det mycket bättre att ta bilden på mycket längre avstånd med ett längre objektiv. Men det är klart värt att försöka. Lägg gärna upp era resultat sedan.

Men vitsen är ju att skapa en bild med högre upplösning än kamerans sensor.
 
kaw skrev:
Beror på vad man menar med korrekt passning. Med vidvinkel blir det vinklar i skarven, men passningen i övrigt är det inget fel på. Exemplet jag kommenterade gällde att fota med tele och då blir det inte vinklar i skarvarna. Att då använda cylindrisk projektion förstår jag inte vitsen med.

Så du menar att du kan få perfekt passning utan ett program som transformerar bilderna efter kontrollpunkter?

Sen måste man ju inte köra cylindrisk projektion. Rectilinear borde bli bättre. Men jag ska göra lite tester..jag återkommer senare
 
Jag tänkte nog fel där, blir kontentan av mitt första test :)

Får tänka mer, och testa mer :D
 
Att stacka 4 bilder är ju ganska svårt eftersom bilderna måste ligga exakt på varandra. Att skapa ett panorama är relativt enkelt det går t.o.m att ta bilderna på fri hand om det är så få som 4 bilder.

Använd multishot eller nått sånt i kameran. Då fyrar den av en bunt bilder på en gång. Om du då kör med stativ borde det inte bli så stor förflyttning mellan bilderna.
 
Walle skrev:
Så du menar att du kan få perfekt passning utan ett program som transformerar bilderna efter kontrollpunkter?
Perfekt är väl att ta i, det får du väl inte heller med ett panoramaprogram. I min artikel och bild05 har jag ett exempel.
 
Automatiken fungerar bra även i PTAssembler.

Här har jag tagit 20 stycken bilder utan någon speciell ordning. Körde full automatik (AutoPano och Enblend) i PTAssembler. Jag har beskurit bort "kanterna" på panoramat.
 

Bilagor

  • panorama_enblended.jpg
    panorama_enblended.jpg
    45.5 KB · Visningar: 149
Japp, Autopano sparar mig mycket tid. För att finjustera lite sedan är det bara att plocka bort de sämsta punkterna och kanske lägga till ett par egna.

Dock bör man ha ganska bra med överlapp och inte allt för svåra motiv, typ en massa vatten och sånt.
 
Jag provade idag att ta några bilder på mitt hus. Jag flyttade mig 5-7 m i sedled mellan bilderna. AutoStitch lycades inte att sätta ihop bilderna.
Vill någon annan testa med något annat program? Det hade varit kul om vi hittade något program som klarar det.
 
A.Dent skrev:
Jag provade idag att ta några bilder på mitt hus. Jag flyttade mig 5-7 m i sedled mellan bilderna. AutoStitch lycades inte att sätta ihop bilderna.
Vill någon annan testa med något annat program? Det hade varit kul om vi hittade något program som klarar det.
Kan du lägga bilderna någon stans så att vi kan testa?
 
Manuellt ihopsatt. Du ser tydligt att det inte går att fixa på något bra sätt. Exempelvis taket där tegelpannorna lutar åt olika håll.
 

Bilagor

  • panorama-copy.jpg
    panorama-copy.jpg
    47.8 KB · Visningar: 90
Du har rätt med häcken, jag tänkte på det också. Det kanske går med bättre förutsättingar och bättre motiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.