Annons

37 MegaPixel bild på motorcyckel!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fler exempel på stackning

Här kommer några exempel till:

Första bilden är tagen vid iso 1600 med 10D. Slutartid 1/20 f/1.4

Sen kommer bilder som visar stackning av 4, 8, 16 och 32 bilder tagna med samma inställningar som första bilden.

Sist kommer en bild tagen vid iso 100 med en sekunds slutartid, bländare 1.4.

Alla utsnitt är 100%.
 

Bilagor

  • iso1600.jpg
    iso1600.jpg
    48.4 KB · Visningar: 306
denna metod kan med fördel kombineras med panoramafotografering, som jag skrev tidigare. Man kan få ut bilder med sanslöst hög kvalitet!

Jag har för övrigt lite lösa planer på att bygga ett datorstyrt panoramastativ, som även sköter kamerautlösningen.
 
Det måste vara svårt att rikta kameran rätt när man skall ta panoraman i flera rader 3x3 eller 5x4. Jag tog ett panorama för ett tag sedan som var 2x11 bilder. Att rikta kameran i sidled med överlappning var ganska enkelt men andra raden var lite svårare när man skulle ha överlappning i två led.

Hur gör ni?
 
Jag brukar sikta in mig på något i motivet, till exempel horistonten eller så. Sedan ser jag till att få med den i de rader som berörs. Lite lurigt är det dock. Bättre för mycket överlapp än för lite.
 
A.Dent skrev:
Hur gör ni?
Själv har jag kameran på stativ, och använder mig av ett shift-objektiv. På så sätt får jag exakt passning på pixeln när.

Ett shiftoptik är som ett mellanformats optik och ger större bild. Eftersom man kan förskjuta optiken på en småbildskamera, kan man ta flera bilder och därefter sätta ihop dom.
Här är lite exempel (alla tagna med 20D):
http://www.shiftlenses.com/galleri.htm

Närbilder som den här på 21MP:
http://www.shiftlenses.com/images/traktor.jpg
skulle vara bra mycket svårare utan shift-lins.
 

Bilagor

  • traktorsmall.jpg
    traktorsmall.jpg
    41.9 KB · Visningar: 342
Shiftoptik är inget som jag har. Det var bra bilder. Jag tänkte mer på om man kan ha något hjälpmedel på stativet.

En annan fråga om panoraman. Om man vill ta ett panorama på ett väldigt avlångt objekt tex fasaderna på husen längs en å. Då vill man kanske vilja undvika perspektivet i bilden och få husen i bilkanten lika stora som husen i bildens mitt.
Går det att börja ta bilder i ena änden och flytta kameran i sidled för var bild. Klarar något program av att sätta ihop det till en vettig bild?
 
A.Dent skrev:
Om man vill ta ett panorama på ett väldigt avlångt objekt tex fasaderna på husen längs en å. Då vill man kanske vilja undvika perspektivet i bilden och få husen i bilkanten lika stora som husen i bildens mitt.

Kul, har just tänkt samma tanke, på att ta liknande kort i sommar. Tänkte ta på hela södermälarstrand i Stockholm, på det sättet. Genom att förflytta kameran kanske 50 meter mellan korten.

Jag gissar att det blir svårt för ett panoramaprogram att klara av det, och att det blir ett bra bildbehandlingsprogram och gott om tid som gäller. Men slutresultatet kan nog bli rätt bra.

Finns ju labb (som Fotoquick, Crimson mfl) som kan göra hur långa kort som helst, bara höjden inte överskrider ett visst mått (60cm tror jag Fotoquick har).
 
StaffanW skrev:
[...] ett bra bildbehandlingsprogram och gott om tid som gäller.
Behöver inte ta särskilt lång tid om man, som du tänkt, väljer ett smart motiv - och har vattenpass på kameran.

Panoramaprogram finns ingen anledning att använda eftersom största finessen med dem inte är att de matchar ihop bilder utan att de ändrar projektionen. Här vill man inte det så då är det bäst att lägga ihop bilderna själv. Metod = lager och lagermask.
 
Jag har också samma tanke. Jag tror dock på att använda ett panoramaprogram. Ag tror det blir svårt att få till en korrekt passning annars.
Panoramaprogrammet rättar ju till varje bild så de får en korrekt passform.
Ska experimentera lite med det imorgon.
 
AutoStitch

A.Dent skrev:
Det måste vara svårt att rikta kameran rätt när man skall ta panoraman i flera rader 3x3 eller 5x4. Jag tog ett panorama för ett tag sedan som var 2x11 bilder. Att rikta kameran i sidled med överlappning var ganska enkelt men andra raden var lite svårare när man skulle ha överlappning i två led.

Hur gör ni?
Använd AutoStitch. Med det programmet behöver du inte bry dig om att fota i rutmönster. Bara skjuta av en bunt bilder och programmet fixar ihop det rätt ändå =) helt suveränt!

http://www.autostitch.net/
 
Jag tänker snarare använda PTAssembler. Mest för att jag redan har köpt det, men även för att jag gillar det programmet. Det kan köras med 16-bitars tiffar, och kan generera psd'er med alla bilder som separata lager. Då kan man själv välja exakt var man vill lägga "skarvarna". Givetvis kan programmet göra det automatiskt också ifall man skulle vilja det.
 
Walle skrev:
Jag tror dock på att använda ett panoramaprogram. Jag tror det blir svårt att få till en korrekt passning annars.
Beror på vad man menar med korrekt passning. Med vidvinkel blir det vinklar i skarven, men passningen i övrigt är det inget fel på. Exemplet jag kommenterade gällde att fota med tele och då blir det inte vinklar i skarvarna. Att då använda cylindrisk projektion förstår jag inte vitsen med.
 
Jag har en undran angående brusreducering...

Borde man inte få ett bättre resultat genom att ta t.ex. 4 bilder och göra ett panorama av dem för att sedan interpolera bilden till motsvarande 1 bilds storlek istället för att stacka 4 bilder på varandra?

Att stacka 4 bilder är ju ganska svårt eftersom bilderna måste ligga exakt på varandra. Att skapa ett panorama är relativt enkelt det går t.o.m att ta bilderna på fri hand om det är så få som 4 bilder.



För övrigt tror jag det kommer bli väldigt svårt att flytta kameran för att sedan läga ihop bilderna. Som några pratade om högre upp.

I så fall är det mycket bättre att ta bilden på mycket längre avstånd med ett längre objektiv. Men det är klart värt att försöka. Lägg gärna upp era resultat sedan.
 
AutoStitch

Parallaxfel blir det rätt lätt och det förstör ganska mycket för panorama. Dessutom är linsdistortion också ett problem när det gäller att matcha ihop bilder.

Jag gjorde ett test. Stog framför skrivbordet och tog ett par bilder handhållet utan någon speciell ordning. Sedan lät jag AutoStitch matcha ihop dem.
 

Bilagor

  • tmp.jpg
    tmp.jpg
    45.3 KB · Visningar: 198
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.