Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D vs 5D Mk II och vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)
Carl Zeiss Distagon T* 18/3,5 ZF borde väl snarast komma med EF fattning, och bättre vidvinkel än den har inte Canon.... ännu.

/kent
 
Jag är riktigt spänd på att få se ordentliga testbilder från 5DII. Har ju redan kommit vissa indikationer på att den är 3-4 steg bättre i brus än 40D (och 40D har ju visat sig sämre än 50D).
Trots detta är jag ändå rätt velig om jag ska välja 5:an eller köpa den lite billigare 50:an. Spaltade upp lite fördelar över ett 50D- vs 5DII-köp:


Fördelar vid köp av 50D
-----------------------
- Crop-faktor vid telefoto (kanske inte är någon större fördel med tanke på 5:ans högre upplösning?)
- Högre frame rate
- Snabbare AF
- Inte lika "kräsen" i optisk kvalité
- Priset



Fördelar vid köp av 5DII
------------------------
- Högre upplösning
- Fullformat (ja, jag ser det som en stor fördel)
- Möjlighet till kortare skärpedjup
- Bättre brusegenskaper
- Större ISO-spann
- Bättre dynamiskt omfång (?)
- Filmmöjlighet
- Bättre batteri


Någon som kommer på något mer jag glömt ta upp?

Glöm inte den större och ljusare sökaren på 5D'n.
 
När jag köpte min 5D så sålde jag 10-22 och köpte 17-40.

Blev inte riktigt nöjd med 17-40, för mycket distorsion, vinjettering mm. Testade 16-35 II och tyckte den bara var maginellt bättre än 17-40 med samma problem i grunden.

Nu har jag sålt 17-40 och köpt ett nytt 10-22 och kör kraftig vidvinkel med 40D. Med 5D använder jag sällan brännvidder under 24 mm, har en Sigma 20 1,8 som är OK men sällan använd.

Fördelen med 50D är då att den kan använda Canons enda riktigt bra vidvinkelzoom i mina ögon, 10-22.
 
Om du missat det så har 40D bättre brusprestanda än nykomlingen 50D...

Yes, det var det jag skulle skriva:) Gick lite fort där. Borde stått "(och 40D har ju visat sig bättre än 50D)"

Jag fotar rätt mycket vidvinkel, så en 50D med 10-22:a kanske är ett bättre alternativ för mig då i dagsläget? Sitter på en 16-35/2.8 II vilken ju visat sig i kombination med 5:an prestera sämre än tidigare nämda glugg med APS-C-sensor. Hmm...svårt detta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.