Annons

37 MegaPixel bild på motorcyckel!

Produkter
(logga in för att koppla)

eV1Te

Aktiv medlem
Låt säga att man vill ta ett kort på en sak för att sedan gå till ett fotolab för att göra en stor förstoring av denna. Då krävs det självklart att kvaliten på bilden är väldigt bra om man vill att den slutgiltiga bilden skall bli skarp.

Själv använder jag en KonicaMinolta Dimage Z3 med endast 4 Megapixel och detta gör det nästan omöjligt att få ett bra resultat på en bild större än A4.

Som titlen lyder har jag nu lyckats skapa en 37 Megapixel stor bild på min motorcyckel med ett vanligt panorama program! Det jag gjorde var att jag stälde min motorcyckel på ett lämpligt ställe för att fötta med t.ex. 50 mm objektiv (motsvarande 35 mm film) och sedan bytte till ca 270 mm objektiv (motsvarande 35 mm film).

Därefter fotograferade jag först nedre delen av däcket och gick vidare till övre delen av samma däck tills jag fottograferat alla delar av motorcyckeln. Det är viktigt att alla bilder överlappar varandra när man sedan ska sammafoga dessa.

Alltså man behöver inte bara skapa panorama bilder med stort omfång, kanske 180 grader och stora landskap, utan denna bild motsvarar endast 30 graders omfång. Det finns säkert flera som upptäckt detta innan men jag ville bara tippsa resterande om detta.

Här ser ni en liten bild av hela bilden och också en liten crop från den stora. (1: Hela bilden nerskalad, 2: Den röda biten på ljuddämparen, 3: En del av bakdäcket)
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=91882

Om någon har en server så lägger jag gärna upp hela bilden så ni kan se hela slutresultatet, bilden är ca 15 Mb stor i jpg format.
 
Fint och enkelt "fattigmanssystem" för att skapa imponerande förstoringar av statiska föremål. Vad jag reagerar på dock är delförstoringen av ljuddämparen, texten "Exhaust system" hade framträtt knivskarpt på min 16 megapixlare så frågan är om det kvalitetsmässigt motsvarar intrycket man hade fått av en "sann" 37 megapixlare... Beror nog lite på vilken kamera / optik man använder för de små delbilderna.

Men ändock ett imponerande resultat du fått fram :)
 
har själv lekt en del med sånthär, dock aldrig orkat slutföra.. :)

vilket panoramaprogram använde du? du har nämligen fått en väldigt bra bild utan skarvar, när jag försökte så kunde man se skarvar mellan vissa bilder..
 
Jag använder mig av ptAssembler, men det finns flertalet bra program. Jag har dock fastnat för ptAssembler, som jag tycker är ett bra program. Jag gör dels "vanliga" panoraman, och dels bilder typ Richards. Så länge som man kompenserar för parallaxförskjutningen och är nogrann med exponeringen så är det inga problem.

En annan variant som jag också har använt mig av nån gång när jag ville ha en stor kopia av bra kvalitet: Jag tog många "delbilder" och varje delbild sköt jag 8 gånger. Sen började jag med att "stacka" delbilderna med Image Stacker i mode "average" för att minimera bruset, sen stitchade jag bilderna med PtAssembler. Resultatet: En väldigt stor bild med väldigt lite brus!

Tyvärr ligger den bilden på en annan dator med krashad master-disk, så jag kan inte visa den nu.
 
jag har tillgång till server för att lägga upp bilden om du lyckas att få fram den. bara att säga till ! :)
 
den kommer nog fram så småning om, måste ruska liv i den gamla respiratorn snart...har bilder där som ska till tryck :)
 
Alltid trevligt med nya tips.... själv använder jag Autostich för att skapa panorama, vet inte om det går att sammanfoga bilder på båda ledderna, i alla fall inte direkt.....

// Anders
 
Tack för alla positiva svar. Det är möjligt att vissa delar av bilden är aningen "oskarpa" på grund av det korta skärpedjupet.

Jag använder PTAssambler vilket jag tycker är det bästa panorama programet jag testat.

Hela bilden finns på ftp://foto:[email protected] (10 Mbit lina) där är det jpg bilden som gäller, de andra är råbilder direkt från ptassambler som är olika långt utvecklade i psd format.

(Denna adress kommer endast fungera under vissa tider på dygnet och ibland inte alls då det är adressen till min dator, det skulle vara bra om någon kunde lägga upp en permanent länk på den 16 mb stora jpg bilden.)
 
Snyggt jobbat Richard! Nu har du sparat in kostnaden för ett digitalt PhaseOne-bakstycke ;-) Allvarligt talat, kul att se så kreativ fotografering!
 
En ganska vanlig och beprövad teknik som kan ge ganska roliga storlekar på bilder :)

Begreppet jag hört är Tiling. Har själv ett par bilder i mitt panoramaalbum samt en bild i Nya Zeelandsalbumet tror jag.

Till exempel den här bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=231450

60 megapixels, ihopfogad av 20 bilder. Har dragit ut den i 300 dpi i 60*40cm, och då var den förminskad :)
 
Vikentij skrev:
Det finns ett program som heter Realviz Stitcher. (http://www.realviz.com/products/st/index.php)

Jag tror inte att det finns bättre stitcher program än detta! Har fått för mig att man kan prova det gratis ett tag...

Programmet fixar det mesta automatiskt, verkligen toppklass!

Kan vara värt att testa, PTassambler fixar det mesta också om man vill men i mitt fall hade jag ganska mycket paralax fel eftersom jag tog bilderna handhållet.

Därför satte jag alla kontroll-punkter manuelt och enbart på motorcyckeln, för att alla skarvar ska hamna i förgrunden eller bakrunden och inte på motoryckeln. Det blir enklast att klona bort skarvarna då i efterhand.
 
Daniel: Om du undrade angående min bild så är svaret pilla, pilla och åter pilla i Photoshop.

Vindkrusningar och annat ställer till ett helvete rent ut sagt. Då gäller det att ha bilder med mycket överlapp så att man kan fixa snygga skarvar. Bara vanliga vågor är inte lika illa. Går oftast att få snyggt. Problemet är ju bara att det inte går att sätta ut några punkter mellan bilderna i vattnet. I det här fallet hade jag ju som tur var stolparna och lite sjögräs som funkade hyfsat. Sjögräs är ju inte idealiskt annars, eftersom det inte ligger helt still.
 
Jag hade tänkt att framkalla denna bild med lambda i 100x70 eller liknande. Vad finns det för allternativ till lamda för stora utskrifter?


Jag funderar också på om jag skulle maska hojen för att sedan lägga på lens-blur i bakrunden för att få ett ännu kortare skärpedjup tror ni man skulle framhäva MC:n mer då?

Jag gjorde ett ganska snabbt jobb med kurvor hue/saturation etc. någon som kan tipsa om vad jag kan ändra mer?
 
Martin F skrev:
Daniel: Om du undrade angående min bild så är svaret pilla, pilla och åter pilla i Photoshop.

Vindkrusningar och annat ställer till ett helvete rent ut sagt. Då gäller det att ha bilder med mycket överlapp så att man kan fixa snygga skarvar. Bara vanliga vågor är inte lika illa. Går oftast att få snyggt. Problemet är ju bara att det inte går att sätta ut några punkter mellan bilderna i vattnet. I det här fallet hade jag ju som tur var stolparna och lite sjögräs som funkade hyfsat. Sjögräs är ju inte idealiskt annars, eftersom det inte ligger helt still.

oj, jag är imponerad, måste själv prova nåndag när jag känner att man kan pilla 'lite' :) 20bilder stog de att den är sammanfogad av, tog du bara 20 bilder eller tog du många fler?
 
Nej, jag tog 20 bilder. 5x4 bilder i liggande format.

Angående motorcykeln tycker jag att det vore snyggt med suddigare bakgrund. Jag tycker absolut inte att det vore fel att "fuska" till det eftersom bilden ju ändå är i allra högsta grad manipulerad :)

Kanske klona bort lyktstolpen i bakgrunden. Den stör lite.
 
Här är en till otäck sammansatt bild med en massa vatten. Usch :)
9 bilder (3x3)
Eriksbergskranen_liten.jpg


Krökningen på de vänstraste ljusen beror på en väg, så det är ingen konstig skarv.

När jag kommer hem ska jag slänga in en bild som jag satt ihop av 35-40 bilder (minns inte exakt), tagna från Älvsborgsbron i Göteborg. Där var det både vatten och båtar som ställde till det.
 
Här är bilden från Älvsborgsbron:

alvsborgsbron_1024.jpg


Halvt om halvt hopplös att få till pga vattnets vågor, reflektioner, "båtspår" etc.

Originalbilden är 16896*4930 pixlar vilket blir cirka 83 Megapixlar. Sammansatt av 3 rader bilder med 10-12 bilder i varje.
 
Minska bruset utan NI

Jag tänkte visa ett exempel på hur man kan minska bruset i sina bilder, utan att använda sig av Neat Image.

Den första bilden visar en 100% crop på 400*400 pixlar, helt obehandlad. Tagen med en 10D, ISO 100, 1/50s och f/4.0, största JPG med lägst komprimering.

Den andra bilden visar en "stackning" av 16 stycken till synes identiska bilder (men ändock separata exponeringar). Blandningsläge Average i image stacker. Samma inställningar i kameran som på den första bilden.

Bild nummer ett:
 

Bilagor

  • unstacked.jpg
    unstacked.jpg
    38.6 KB · Visningar: 318
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.